BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Lehtonen

Total badass!
Gick med
13 Sep 2012
Ort
Borås
Hoj
Rc8 x2, Cbr 1000
Greven hade kåpor från Gb racing, men när jag kollade på bactor så kommer jag
troligvis beställa därifrån för dom verkar ha allt jag behöver och lite till :D

Ang. avgassystem... ett de-cat system från austin borde ju klara bullerkraven kan jag tycka!

De där små rullarna till svingen är bra att ha eftersom man använder för att lyfta med depåstödet bak också :)

Att inte ha råd med helsystem gör inte så mycket om du ska åka bana, de flesta helsystemen klarar ändå inte bullerkraven på svenska banor.

Vilket märke är det Grevens säljer? Är det bara något hyfsat känt märke så ska det inte vara några problem. Det finns olika varianter, ett som sitter i framkant undertill och bara är fäst med ett par skruvar och sedan finns det ju antingen hela utbyteskåpor eller skydd som täcker hela originalkåpan och som antingen fästs med samma skruvar eller limma/tejpa. Själv kör jag med den mindre varianten från R&G som sitter framtill/under och Jag vet inte vilka som funkar bäst men det finns kanske någon annan i tråden som provat sina på riktigt. I vilket fall som helst är nog alla bättre än inget :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Greven hade kåpor från Gb racing, men när jag kollade på bactor så kommer jag
troligvis beställa därifrån för dom verkar ha allt jag behöver och lite till :D

Ang. avgassystem... ett de-cat system från austin borde ju klara bullerkraven kan jag tycka!

Katten står för mycket av ljuddämpningen så det är inte säkert att du klarar bullerkraven med en sådan, ens om du behåller originalslutburken. Jag tror Akrapovic med den stora slutburken är det enda helsystemet om har en chans att klara några bullerkrav.

Bactor har definitivt allt du behöver och mycket mer. De säljer ju bla grejer från Alpha Racing så vill du köpa Melandris fjolårshoj kan de säkert hjälpa till :)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Har du problem med att det är långt till en bra bana? Här kommer förslag på några små övningar som du kan göra på din egen garageplan, villaområdets vändplan eller framför korvmojjen. Lycka till! :tummenupp

 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Katten står för mycket av ljuddämpningen så det är inte säkert att du klarar bullerkraven med en sådan, ens om du behåller originalslutburken. Jag tror Akrapovic med den stora slutburken är det enda helsystemet om har en chans att klara några bullerkrav.

Bactor har definitivt allt du behöver och mycket mer. De säljer ju bla grejer från Alpha Racing så vill du köpa Melandris fjolårshoj kan de säkert hjälpa till :)

Är också lite intresserad av ny dämpare, har du möjligen någon länk till den Acraburk du menar?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Är också lite intresserad av ny dämpare, har du möjligen någon länk till den Acraburk du menar?

Om du är ute efter bara slutburken så kan du köpa Acras korta burk. Den är i praktiken uppbyggd på samma sätt som originalburken och det är en marginell skillnad i ljud, det är utseendet som du betalar för.

Det bör också sägas att på bankörningar där de är noga med ljudet så är det inte ovanligt att "vi" blir diskade även om vi kör med originalburk, så det är lite skrikig från fabrik.

Det skall bli intressant att köra Gelleråsen med 45 s1000rr och se vad ljudsystemet säger....
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
En kort intervju med Guy Martin som jag även la upp i videforumet men som jag känner att ingen här ska missa....

 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Är också lite intresserad av ny dämpare, har du möjligen någon länk till den Acraburk du menar?

Såhär ser det korta sliponet ut som PP pratar om (jag länkar till Kyle bara för att han dök upp på google, det är inte så att jag specifikt rekommenderar att du handlar där :) )

http://www.shop.kyleusa.com/product...DF.m1plqscsfapp02?productId=468&categoryId=50

Såhär ser helsystemet med den långa burken ut (finns i massor med varianter i olika material och bör även finnas med och utan e-märkning);

http://www.shop.kyleusa.com/product...DF.m1plqscsfapp02?productId=460&categoryId=50

Finns även ett helsystem med den där korta burken som tydligen ska leva om något överjävulskt :)

http://www.shop.kyleusa.com/product...DF.m1plqscsfapp02?productId=507&categoryId=50


Finns även andra märken t.ex Arrow och Racefit med olika pris och egenskaper.


Vad som passar bäst för dig beror lite på vad du är ute efter; att få mer effekt, att det ska se bättre ut, låta mer, spara vikt osv. samt vilken budget du tänkt dig. Vill du ha proffshjälp skulle jag föreslå att du snackar med Bactor, de har örnkoll på det där och kan erbjuda montering osv.
 
Last edited:

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Om du är ute efter bara slutburken så kan du köpa Acras korta burk. Den är i praktiken uppbyggd på samma sätt som originalburken och det är en marginell skillnad i ljud, det är utseendet som du betalar för.

Det bör också sägas att på bankörningar där de är noga med ljudet så är det inte ovanligt att "vi" blir diskade även om vi kör med originalburk, så det är lite skrikig från fabrik.

Det skall bli intressant att köra Gelleråsen med 45 s1000rr och se vad ljudsystemet säger....

Kanske bäst att köpa på sig en DB killer innan de tar slut... :rolleyes:
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag läste ett reportage i senaste Performance Bikes om Buildbase BMW och deras BSS-S1000RR. Enligt reglemetet måste de lämna kvar originalreglagen som har knappar för DTC, ABS, blinkers osv och ifjol hade de glömt ta bort handtagsvärmarna på en av hojarna så i ett av de kallare regnracen kom deras förare tvåa med handtagsvärmarna påslagna :)

Det var en intressant artikel som är väl värd att läsa, de kör en HP4 i år och deras förare kör med DTCn i läge -1, de säger att den är betydligt bättre för bana än vanliga S1000RR, men de deaktiverar ABSen. De kör även med fjädringen helt original; fjädrar, shimsning osv. trots att man egentligen får köra med cartridge och byta stötdämpare. De ställer bara DDCn i "Slick". De använder även BMWs datalogger från 2D. Med helsystem från Arrow, raceluftfilter, en PC och justerad timing med originalkammarna ger hojen 200 bakhjulshästar och de har aldrig ens tagit ur motorn ur ramen.
 
Last edited:

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Vad som passar bäst för dig beror lite på vad du är ute efter; att få mer effekt, att det ska se bättre ut, låta mer, spara vikt osv. samt vilken budget du tänkt dig. Vill du ha proffshjälp skulle jag föreslå att du snackar med Bactor, de har örnkoll på det där och kan erbjuda montering osv.

Effekt finns det mer än jag klarar av, tycker nog mest att originaldämpen är ful bara..
Budget täcker nog inte ett helsystem så ett burkbyte som klarar kraven på svenska banor skulle vara fint.. :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Effekt finns det mer än jag klarar av, tycker nog mest att originaldämpen är ful bara..
Budget täcker nog inte ett helsystem så ett burkbyte som klarar kraven på svenska banor skulle vara fint.. :)

Ett burkbyte där du behåller katten ger förmodligen lite till ingenting i vare sig vikt eller effekt så jag tror ett Arrow-slipon från Bactor till det där priset är väldigt prisvärt; http://butik.bactor.se/index.php?cPath=170_195_196_56&osCsid=jl3ogu8i1lfs22f86r21h7na24

Akrapovic ligger nog på närmare dubbla degen med den största skillnaden är loggan och utseendet :)

Jag hittar ingen svensk sida som säljer Akrapovic men som jämförelse har du här den tyska officiella importören och utbudet till en 2010 S1000RR. Som du ser ligger Akrapovic-sliponet på nästan 900€ vilket får Arrow att framstå som ett kap.

http://shop.akrapovic.de/shop/BMW,S_1000_RR,2010,,.htm

Det finns även ett Power Kit från BMW-handlarna som består av ett helsystem och BMWs HP Race ECU men det kostar typ 30-40 000...
 
Last edited:

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Kanske bäst att köpa på sig en DB killer innan de tar slut... :rolleyes:

Har blivit flaggade två gånger med hojen på Gelleråsen när jag kört med SMC, tror även att "Dansken" åkt på en svartflagga. Det som verkar sabba det då är insuget snarare än dämparen. Någon annan som märkt liknande?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top