BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Då kan även jag snart ansluta mig till skaran! Beställde idag en 2014 s1000rr. Blir spännande och se skillnaden ifrån min zx-10r :)

Grattis! Och välkommen hit till detta gäng! F-n tiden går fort - beställt en 2014!? Kände det som nyss när jag köpte min 2010 ny... :crash

TeddyTwoface

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2010
Hoj
BMW S1000RR -10, BMW K1200S -06, KTM 640 LC4-E -01
Plus att det står mycket finstilt på själva styrdämpare. :)

OBS! Vem boendes nära Uppsala var det som ingick i vårt gruppköp av styrdämpare för typ länge sedan?
Det var jag, MickeR, Sandman, Hilding och en man till som fick våra i ett o samma köp som jag roddade.

Jag har kontakt med MotoSpeed och de undrar vilka vi var och vill ha koll på att vi får fräscha fästen.

Hör av dig till mig eller direkt till John Johansson på Motospeed ( john@motospeed.se) och hänvisa till mig och vårt köp.

Mvh Peter

Det var nog jag det, jag tar kontakt med Motospeed direkt!

Mvh

Anders

hjonet

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Honda cbr 1000 08
mbracing Du skrev ett inlägg för ett tag sen om det fanns nåt intresse för "endurancekåpset", för folk som vill kombinera bana/gatåka. Tror du att du kommer börja sälja nåt i den stilen framöver.

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
BMW S1000RR -11
mbracing Du skrev ett inlägg för ett tag sen om det fanns nåt intresse för "endurancekåpset", för folk som vill kombinera bana/gatåka. Tror du att du kommer börja sälja nåt i den stilen framöver.

Japp! Det börjar på att bli klart med en leverantör som har kåpor vi kan jobba med, vi ska bara göra klart allt med dom
Vi kommer att kunna erbjuda det någon gång i vinter, jag tror före nyår

Bertan

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Honda CBR 1000 race -07
Hej!

Har en -10 som jag trodde var i fint skick, gick då tillräckligt fort för mig ;-)
Nu säger Motospeed som hade uppe den förra året att kammarna var slitna, något som den som sålde den till mig inte sa och jag aldrig kollade...surt!!!
Finns det eftermarknadskammar, är det här ett problem på andra hojar?
På Northbike i Umeå gav dom ett pris på 16´för ett byte....är det rimligt???

Förvirrad och irriterad....

Men glad S1000 ägare!!!

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
BMW S1000RR -11
Finns eftermarknad från alpha racing som är lite vassare än standard, nu är dom inte så mycket billigare utan ligger på mellan 12-14 beroende på modell

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hej!

Har en -10 som jag trodde var i fint skick, gick då tillräckligt fort för mig ;-)
Nu säger Motospeed som hade uppe den förra året att kammarna var slitna, något som den som sålde den till mig inte sa och jag aldrig kollade...surt!!!
Finns det eftermarknadskammar, är det här ett problem på andra hojar?
På Northbike i Umeå gav dom ett pris på 16´för ett byte....är det rimligt???

Förvirrad och irriterad....

Men glad S1000 ägare!!!

Finns det ingen rätt att hävda dolt fel eller vad det nu heter om Motospeed säger att de informerat tidigare ägare om felet och han/hon inte berättat det för dig?

Hur mycket av de 16k är arbete och material? Kanske går att köpa kammar från en skrot eller eBay billigare och spara sköna tusenlappar?

Finns inte jättemånga men det kanske sparar lite pengar; http://www.ebay.com/sch/i.html?_trk...haft&_nkw=S1000rr+camshaft&_sacat=0&_from=R40

Last edited:

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
BMW S1000RR -11
Skulle nog tro att dom tar en 4-6 för arbetet, original delar är rätt dyra från BMW
Om du kör beggat så satsa på 11-

Bertan

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Honda CBR 1000 race -07
Tack för tips!!

försöker kanske jag några begade.

Vet inte om det går att hävda dolt fel, jag köpte den ju av Northbike och vad jag förstår från motospeed så är det där inget man märker om man inte öppnar toppen eller den går sönder....Fast lite ansvar borde dom ju ta....

Får jobba vidare på det här!

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tack för tips!!

försöker kanske jag några begade.

Vet inte om det går att hävda dolt fel, jag köpte den ju av Northbike och vad jag förstår från motospeed så är det där inget man märker om man inte öppnar toppen eller den går sönder....Fast lite ansvar borde dom ju ta....

Får jobba vidare på det här!

Har du köpt den av en märkeshandlare skulle jag direkt gå till konsumentverket och kolla läget, framförallt om de är fräcka nog att erbjuda dig fullt pris på att fixa felet på hojen de sålt till dig!

Det är alltid bra att veta vad konsumentverket säger först när man ska förhandla med en handlare. Du kan ju också prova att ringa ägaren som Motospeed berättade för om problemet, med lite tur har han berättat om problemet för Northbike vid inbytet och är beredd att vittna om det, då sparar du 16 000...

Konstigt. Northbike är väl f.d Two Wheels och jag har alltid uppfattat de som seriösa?

Last edited:

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Hoj
S1000RR
Konstigt. Northbike är väl f.d Two Wheels och jag har alltid uppfattat de som seriösa?

Trodde jag också, men icke!
Köpte min hoj av dom också, hade precis innan varit nere på Bike Trollhättan och skulle hämta en tolva som säljaren försäkrade var i nyskick.

När jag väl efter ca 45 mil var framme visade det sig att hojen varit rejält lagd på sidan och många märken var kvar. Man hade inte ens bemödat sig att byta dom mest vitala delarna såsom fotpinnar t.ex. Så det blev ingen affär och det var bara sätta sig i bilen och sura hela vägen hem, kunde inte i min vildaste fantasi tro att Bike skulle ha en sådan hoj i hallen, men men..

Hittade en hos Northbike istället, efter att ha berättat historien för säljaren Janne och förklarade att jag inte vill ha en kraschad hoj och bad om hans ärlighet, lovade han att det inte fanns ett märke! Hojen var inbyteshoj från en av deras kunder som plockat ut en ny och den var fullservad hos dem, Jag kunde inte få en finare hoj.
Hade också bara hört väl om Northbike och litade på honom.

När jag fick hojen tyckte jag att den var i fint skick och det mesta såg bra ut. Upptäckte att bromsvätskan låg en bra bit under minimum och klossarna var slut. Påpekade detta och fick nya belägg skickade, men blev väldigt misstänksam då en ny och fullservad hoj borde ha nya belägg och full vätska.

Senare upptäcktes att kutsen varit plastsvetsad och det börjar lossna färg på magkåpan, och en massa andra konstigheter på höger sida, den har självklart varit lagd och fusklagad. Skickade bilder och beskrivning till Janne och undrade hur han kunde vara så fräck och ljuga så när jag hade berättat för honom om upplevelsen på Bike, tror ni att han svarade? Icke, Northbike består av samma skit som många andra av våra kära mc-handlare.. jag skiter i det nu, men det blir nog inte fler hojar av dom.

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Köpte min hoj av dom också, hade precis innan varit nere på Bike Trollhättan och skulle hämta en tolva som säljaren försäkrade var i nyskick.

När jag väl efter ca 45 mil var framme visade det sig att hojen varit rejält lagd på sidan och många märken var kvar. Man hade inte ens bemödat sig att byta dom mest vitala delarna såsom fotpinnar t.ex. Så det blev ingen affär och det var bara sätta sig i bilen och sura hela vägen hem, kunde inte i min vildaste fantasi tro att Bike skulle ha en sådan hoj i hallen, men men..

Hittade en hos Northbike istället, efter att ha berättat historien för säljaren Janne och förklarade att jag inte vill ha en kraschad hoj och bad om hans ärlighet, lovade han att det inte fanns ett märke! Hojen var inbyteshoj från en av deras kunder som plockat ut en ny och den var fullservad hos dem, Jag kunde inte få en finare hoj.

När jag fick hojen tyckte jag att den var i fint skick och det mesta såg bra ut. Upptäckte att bromsvätskan låg en bra bit under minimum och klossarna var slut. Påpekade detta och fick nya belägg skickade, men blev väldigt misstänksam då en ny och fullservad hoj borde ha nya belägg och full vätska.

Senare upptäcktes att kutsen varit plastsvetsad och det börjar lossna färg på magkåpan, och en massa andra konstigheter på höger sida, den har självklart varit lagd och fusklagad. Skickade bilder och beskrivning till Janne och undrade hur han kunde vara så fräck och ljuga så när jag hade berättat för honom om upplevelsen på Bike, tror ni att han svarade? Icke, Northbike består av samma skit som många andra av våra kära mc-handlare.. jag skiter i det nu, men det blir nog inte fler hojar av dom.

Vilken jäkla skit, blir förbannad på sånt!
Jag hade åkt tillbaka med hojen och hävt köpet.
Lider med dig. :mad:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vilken jäkla skit, blir förbannad på sånt!
Jag hade åkt tillbaka med hojen och hävt köpet.
Lider med dig. :mad:

Jag håller med, aldrig att jag hade accepterat något sådant. Då får de bevisa för Konsumentverket att de har upplyst mig om att hojen varit kraschad och fusklagad.

Samtidigt undrar jag i mitt stilla sinne vilka kontroller handlare gör när de byter in hojar? Tittar de lite på putsen och är nöjda med det? Man borde väl i alla fall ta av all plast och kolla hur det ser ut under och om plasten eller några fästen är skadade eller lagade?

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Riktigt tråkig historia och synd att du skulle råka ut för det. Verkar inte som om man kan lita på någon...

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Hoj
S1000RR
Jag håller med, aldrig att jag hade accepterat något sådant. Då får de bevisa för Konsumentverket att de har upplyst mig om att hojen varit kraschad och fusklagad.

Samtidigt undrar jag i mitt stilla sinne vilka kontroller handlare gör när de byter in hojar? Tittar de lite på putsen och är nöjda med det? Man borde väl i alla fall ta av all plast och kolla hur det ser ut under och om plasten eller några fästen är skadade eller lagade?

Tror faktiskt att dom iskallt hoppas att ingen märker något, klart deras mekare ser saker. Ingen big deal egentligen om hojen är lagd, men laga snyggt och riktigt!

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tror faktiskt att dom iskallt hoppas att ingen märker något, klart deras mekare ser saker. Ingen big deal egentligen om hojen är lagd, men laga snyggt och riktigt!

Men de är ju en märkeshandlare, jag hoppas BMW inte accepterar sådant. Har du skickat ditt case till BMW Sverige och förklarat att du aldrig köper en BMW igen? De är förhoppningsvis smarta nog att de inser att ett gott anseende på begagnatmarknaden är avgörande för nyförsäljningen. Tyvärr får du nog ingen hjälp men om nog många gör det (Bertan också) så reagerar de kanske tillslut och tar sin handlare i örat.

Hur ser reglerna ut på begagnat från handlare nuförtiden? Kan man inte hävda att de som proffs borde ha vetat att hojen varit lagd och att de inte sagt något om det till dig så att du kan häva köpet eller kräva ersättning? Har de inte skrivit något om skadorna i avtalet borde du i alla fall kunna få ny plast om du betalat ett pris som motsvarar en felfri hoj från en handlare?

Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Jag är lite nyfiken på hur slitna kammar yttrar sig? Lägre effekt är ju inte helt lätt att upptäcka som förare om man alltid kör samma hoj. Om det inte "går" att upptäcka utan att gå in och kika i motorn, varför gjorde Motospeed detta?

Bertan

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Honda CBR 1000 race -07
Motospeed öppnade toppen i samband med att dom skulle mappa om den och då fann man tydligen olja vid tändstiften om jag fattade rätt....Känns ju lite konstigt att dom satte ihop den så kan man ju tänka, men förmodligen valde väl säljaren det billigare alternativet...

får kolla med tidigare ägare.....

Bertan!

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...