BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Här kommer ytterligare en liten säsongssamanfattning...
Bytte från Ducce 1198S till S1000 i början på sommaren, något osäker på valet med en liten tår i ögat..
Men det tog inte mer än en bandag för att inse att detta var det bästa jag kunde gjort!
Upptäckte denna kanontråd och häpnar över ödmjukheten och kunskaperna alla besitter här
Kapade 13 sek på Gåsen (inga rakettider men ändå utveckling åt rätt håll)
Fick mina sju första knäskrap när Peter Pan drog runt mig några varv :tummenupp
Tog licens och körde steg 6
Drevade om o bytte fotpinnar o handtag
Insåg hur stor skillnad rätt inställd fjädring gör på BMW dagarna
Mål inför nästa år, boka in ca 20 bandagar, testa slicks för första gången och kapa 3 sekunder till på Gåsen :)
Tack SMC, Bactor och Cashback mfl för en härlig bansommar!
 

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Har en kompis som har lite problem med sin hoj.
Den vart helt plötsligt svårstartad och vi fick ta till startkablar.
Vi är lite osäkra, men vi gissar på laddningsrelä/regulator, kanske startrelät, vi vet inte säkert.

Tips någon?

 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Har en kompis som har lite problem med sin hoj.
Den vart helt plötsligt svårstartad och vi fick ta till startkablar.
Vi är lite osäkra, men vi gissar på laddningsrelä/regulator, kanske startrelät, vi vet inte säkert.

Tips någon?

Jag kan köpa den för 30 om han är trött på´n! :crash
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ett underligt fenomen uppstod dock någon gång vid uppväxlingar, det kändes som om qs:en bröt tändningen alldeles för länge vid uppväxling 5-6 på rakan. Detta hände 2 gånger under dagen, irriterande, men det går ju att leva med så länge det inte händer oftare.

Jag har haft det där också ett tag, mest mellan 5-6:an. Jag läste på något forum, så då måste det vara sant, att quickshiftern är känslig för om kedjan är rätt spänd eller inte. Jag har ingen aning om hur det ska funka men den källan gjorde gällande att om man hade för mycket spel i kedjan så funkar QS:en sämre. Jag tycker att det har funkat bättre när jag spänt kedjan lite. Jag har fobi mot att ha för spänd kedja så jag tenderar att köra med den för slak istället. Jag har också haft tillfällen när den brutit tändningen men inte bytt växel till 6:an trots upprepade försök men det funkar om jag använder kopplingen istället så jag har utgått från att det varit problem med QS:n och inte växellådan.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag har haft det där också ett tag, mest mellan 5-6:an. Jag läste på något forum, så då måste det vara sant, att quickshiftern är känslig för om kedjan är rätt spänd eller inte. Jag har ingen aning om hur det ska funka men den källan gjorde gällande att om man hade för mycket spel i kedjan så funkar QS:en sämre. Jag tycker att det har funkat bättre när jag spänt kedjan lite. Jag har fobi mot att ha för spänd kedja så jag tenderar att köra med den för slak istället. Jag har också haft tillfällen när den brutit tändningen men inte bytt växel till 6:an trots upprepade försök men det funkar om jag använder kopplingen istället så jag har utgått från att det varit problem med QS:n och inte växellådan.

Det där med bruten tändning men växel som inte vill gå i har jag också varit med om 2 gånger när du nämner det. Har precis bytt drivpaket, så sist nu på Mantorp sprang jag runt i depån och petade på alla rejssnubbars kedjor för att jämföra spelet. Fan om det skulle va felaktigt nu! Skönt att höra det inte är min hoj som kommer sprängas när som helst utan det är fler med liknande problem.
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Har en kompis som har lite problem med sin hoj.
Den vart helt plötsligt svårstartad och vi fick ta till startkablar.
Vi är lite osäkra, men vi gissar på laddningsrelä/regulator, kanske startrelät, vi vet inte säkert.

Tips någon?


Har hojen legat ner? Ser ut som det kan va fullt med olja i luftburken
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Quickshiftern original är inte den vassaste kniven i lådan tyvärr... det ihop med en fjäder i växlingslänkaget som är för mjuk gör att man ofta kan missa växlar speciellt mellan 4-5 och 5-6 och även nedväxlingar (pga fjädern då.. inte QS)
Det är i övrigt ganska mjuk i sig quickshiftern, det går att ställa bryttiderna på den med ett calibration kit, men ska man ha den 100% så är det modifierings kit eller byta som gäller tyvärr
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Har hojen legat ner? Ser ut som det kan va fullt med olja i luftburken

+1 för den, har den legat ner (och dessutom inte stannat direkt m h a tippsensorn) kan dessutom olja ha pressats in i den cylinder som legat närmast backen. Öppna luftburken och kolla, är den torr kan Ni demontera den, skruva loss stiften, dra runt på startmotorn och kolla om det kommer olja ur något av tändstiftshålen. Kör den i så fall tom, rengör stiften, återmontera och låt hojen gå på lite högre varv än tomgång en stund. Röken ska minska kraftigt efter någon minut om allt är som det ska...

Lycka till!
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
+1 för den, har den legat ner (och dessutom inte stannat direkt m h a tippsensorn) kan dessutom olja ha pressats in i den cylinder som legat närmast backen. Öppna luftburken och kolla, är den torr kan Ni demontera den, skruva loss stiften, dra runt på startmotorn och kolla om det kommer olja ur något av tändstiftshålen. Kör den i så fall tom, rengör stiften, återmontera och låt hojen gå på lite högre varv än tomgång en stund. Röken ska minska kraftigt efter någon minut om allt är som det ska...

Lycka till!

Då jag råkar känna till vad som hänt med hojen så får du alla rätt på provet! :tummenupp
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Kontrollera batchnummer på Öhlins styrdämpare til BMW S1000RR!

På förekommen anledning vill jag påminna och uppmana er som har köpt Öhlins styrdämpare att kolla serienumret på dem.
Som ni säkert känner till så har ett antal fästen gått sönder med risk för krasch och ni bör kolla detta med er återförsäljare.
Jag köpte inledningsvis en dämpare med batchnummer 1307XX och fick den utbytt med en ny med batchnummer 1322XX. Denna kör jag med idag och det har visat sig att den också ingår i den felaktiga serien.
OM fästet går sönder under körning är det stor risk för krasch, så missa inte detta!
 

2hjulkul

---o7o
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Stockholm
Fjädern är helt klart ett tillval när jag lämnar in hojen för den årliga servicen hos Bactor MC under vintern :tummenupp
 
Last edited:

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
På förekommen anledning vill jag påminna och uppmana er som har köpt Öhlins styrdämpare att kolla serienumret på dem.
Som ni säkert känner till så har ett antal fästen gått sönder med risk för krasch och ni bör kolla detta med er återförsäljare.
Jag köpte inledningsvis en dämpare med batchnummer 1307XX och fick den utbytt med en ny med batchnummer 1322XX. Denna kör jag med idag och det har visat sig att den också ingår i den felaktiga serien.
OM fästet går sönder under körning är det stor risk för krasch, så missa inte detta!

- Törs man fråga var serienumret finns noterat?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
- Det var ju lätt; stod ju på kartongen. :rodnar


Plus att det står mycket finstilt på själva styrdämpare. :)

OBS! Vem boendes nära Uppsala var det som ingick i vårt gruppköp av styrdämpare för typ länge sedan?
Det var jag, MickeR, Sandman, Hilding och en man till som fick våra i ett o samma köp som jag roddade.

Jag har kontakt med MotoSpeed och de undrar vilka vi var och vill ha koll på att vi får fräscha fästen.

Hör av dig till mig eller direkt till John Johansson på Motospeed ( john@motospeed.se) och hänvisa till mig och vårt köp.

Mvh Peter
 

2hjulkul

---o7o
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Stockholm
OBS! Vem boendes nära Uppsala var det som ingick i vårt gruppköp av styrdämpare för typ länge sedan?
Det var jag, MickeR, Sandman, Hilding och en man till som fick våra i ett o samma köp som jag roddade.

Det låter som det kan vara capoeira-R1. Har inte sett honom på tråden på ett tag...
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Då jag råkar känna till vad som hänt med hojen så får du alla rätt på provet! :tummenupp

Den har alltså legat?
Är det en 2010a ? För BMW ska ha som garanti jobb att byta slangen mellan motor och luftburken just för att när man la hojen bröt inte tippsensorn tillräckligt snabbt och då tryckte det upp olja i luftburken som, som sagt la sig i cylindrarna... brukar bli ett helvete att få igång den igen då
Vi brukade "tvinga" runt motorn direkt på framdrevet, men det är kanske inget jag rekommenderar starkt eftersom oljan måste ta vägen nånstans... men är man lat så är man :)

Är inte slangen bytt så snacka med BMW så ska man få en ny på garantin, den har en vinkel i sig som hindrar oljan från att trycka upp lika lätt
 

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Den har alltså legat?t

Ja det stämmer, tror det är en 2010 faktiskt. Ska förmedla detta till ägaren. eller om PeterP gör det ;)
Var ganska mycket olja som hade läckt igenom, tog en stund att bränna ur den. Även att vi hade torkar ur det mesta.
Blev stor uppståndelse i depån på Lausitz :)
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Det låter som det kan vara capoeira-R1. Har inte sett honom på tråden på ett tag...
Det var inte jag :) men tack för att du tänkte på mig :fyllisar. Jag har bytt mitt fäste då den gick av. Fick hämta ett nytt från Öhlins fabriken och fick lära mig att det är extremt viktigt med moment när man ska dra åt de olika skruvarna till fästet ( speciellt de två som klämmer ihop fästet runt dämparen). Kolla kolla och dubbel kolla era bach nummer kan inte vara roligt om dämparen fastnar under nedlägg på bana. Och om ni har trasiga fästen be de kolla dämparen med så den inte har fått sig en smäll och låser sig.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top