BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Vilken fungerar bäst?
- Vet ej, men Öhlinaren jag monterade gjorde mycket stor skillnad jämfört med originalet.......till det bättre, ska sägas. :tummenupp

Gjorde en ovetenskaplig jämförelse där jag fann att tredje klicket på Öhlin motsvarade originaldämparen.
Då finns det ytterligare 15 klick att tillgå på Öhlinaren.
 
Last edited:

2hjulkul

---o7o
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Stockholm
K-Tech har jag köpt av Bactor och funkar prima. Den är något kortare än orginal så extra styrstopp måste monteras. På min 12:a så funkade 12mm tjocka styrstopp monterade på gaffelbenen perfekt! Då funkar det att låsa hojen med styrlåset oxå ;)

Edit:
Så nu har jag vurpat med styrsoppen också...
De räckte inte!!!
12mm var för snålt tilltaget :(
Styrdämparen klarade sig men flyttades i fästet. Så en justering räckte den här gången :p
 
Last edited:

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Öhlins är i en klass för sig själv men det är priset med :) om du köper Öhlins var noga med att det är den senaste versionen på fästet. Det är fabrikations fel på de äldre fästen som gör att de går av.
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Det är nog hugget som stucket, jag föredrar K-Tech, men det är av den enkla anledningen att den är lättare än öhlins, annars tycker jag både Öhlins och K-Tech gör jobbet
Bitubo är det heller inget fel på, problemet där är att det inte är många i sverige som håller på med Bitubo och kan ställa till det när man vill ha service eller reparation

Vilken fungerar bäst?
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Gillade du det bättre eller sämre mot 17?

Bättre driv ut ur kurvorna på samma växel jag kört tidigare, brutal som helvete på låga växlar. Fan vet om det gjorde så stor skillnad för mig som glad bandagsåkare, men det blev ju på inget vis sämre!
 
Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Ett underligt fenomen uppstod dock någon gång vid uppväxlingar, det kändes som om qs:en bröt tändningen alldeles för länge vid uppväxling 5-6 på rakan. Detta hände 2 gånger under dagen, irriterande, men det går ju att leva med så länge det inte händer oftare.
 

2hjulkul

---o7o
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Stockholm
Ett underligt fenomen uppstod dock någon gång vid uppväxlingar, det kändes som om qs:en bröt tändningen alldeles för länge vid uppväxling 5-6 på rakan. Detta hände 2 gånger under dagen, irriterande, men det går ju att leva med så länge det inte händer oftare.

Har oxå råkat ut för onödigt långa avbrott vid uppväxlingar flera gånger. Vet inte om det händer för att jag har foten på pedalen. På förra hojen hade jag Cordona som man ställde in hur mycket trycket på pedalen skulle vara innan tändningen bröts. Funkade alltid kanon.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Jag har erfarit samma fenomen. Det blev emellertid betydligt bättre när jag ändrade växlingsmönstret till raceväxlat dvs 1:an uppåt och resten neråt.
Jag troooor att man inte lyfter växelpedalen med samma ackuratess som man gör när man trampar in växlarna som vid raceväxelmönster.
 

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Alingsås
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Hej alla glada BMW S1000RR förare! :banana
Här kommer ett inlägg om min säsong och planer inför nästa år. :)

Säsongen drog igång tidigt med försäsongsträning i Spanien på Cartagena i 4 dagar.
Därefter var det dags för SM på Anderstorp, satte nytt PB på fredagsträningen med 1.37.11.
På med finkåporna och dags för kval, början av varv 3 vrider jag på gase på tok för tidigt i utgången av böjen ut mot långa rakan och lyckas där få mitt livs värsta highsider... Flyger rätt upp i luften och landar på nyckelbenet.. Får se på tävlingen från läktaren den helgen med ett trasigt nyckelben och en trasig hoj.. Detta var tänkt att vara min tävling men så blev det inte.. :p Hemmabana och allt..
7 veckor senare var jag tillbaka i sadeln på SM på Falkenberg.
Kavlade 2:a med 27-tusendelar till pole, låg trea med 5 sek till 4an men klantar mig med 3 varv kvar och missar min första pokal i RR.. Till Bike-Week blev det 2st 3e platser första helgen då vi körde med Norrmännen i Rookie-cup. Andra helgen kraschar jag från 5e plats dock ett nytt PB 1.08. Står över andra racet pga brist på motivation..

Sista race-helgen på Sviestad får jag till det extremt bra och lyckas köra hem båda tävlingarna på 1:a plats!!!
Första segern någonsin, känslan går inte att beskriva, tror alla i publiken hörde mig skrika i hjälmen! :p
Körde stabila 58 tider och enbart några få 59 tider på 18 varv totalt.
Firade efter första segern på lördagen då jag blev extremt nöjd med första segern! :fyllisar
Var inte lika laddad till race 2 på söndagen eftersom jag var sen i säng.. Men fick ändå sovit ut och var avslappnad till race 2 och det gick vägen när man inte var lika nervös och stressad..

Sammanfattning av hojen: Kör på en modifierad 2011 med K-tech som Öhlins-Jocke ställt in.
Har inte under hela året som gått behövt skruva på fjädringen och då har jag ändå ökat mitt tempo avsevärt.
Finns inget bättre än en fungerande hoj där det bara är tanka och köra samt putsa. :)

Har även satt nytt PB på alla banor som självklart var ett av årets mål.

Om alla planer och jobb med samarbetspartners går i lås så blir det Pro Superbike 2014 för min del!

Vad som ska göras på hojen inför nästa år är följande.
Köpa Lightech kedjespännare för att enklare kunna justera cykelns längd.
Fler set finkåpor.
Byta färg på startnummer från röd nummerbotten till vitt som man har i Superbike.
Däck i massor!!!

Hoppas ni andra också haft en underbar säsong!
Dela gärna med er av bilder från säsongen.
Kan bara konstatera att jag är HUR NÖJD SOM HELST med min BMW S1000RR, kunde inte haft en bättre hoj!

IMG_4040.jpg
KA3_6946.jpg
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag hakar på å kör en sammanfattning av mitt år också. :)

Började min hoj"karriär" med 2 säsonger på kawasaki 600:eek:r, en med GSXR och ett år med Husaberg motard. I Februari 2013 kunde jag tillslut skaffa hojen jag suktat efter sen den visades 2009: S1000RR. :kär

Jag hade aldrig testat bana förut, så sent i April tog jag mod till mig och bokade upp mig på en steg 1 kurs med SMC på Gelleråsen.

20130426_101955.jpg

För att klargöra hur färsk jag var på bana: denna bild tog jag i slutet på dagen och jag var rejält stolt över att fegranden hade minskat med någon cm... :tungan

20130426_180132.jpg

Sen dess har det bara eskalerat! 4 dagar på Gelleråsen, bland annat med Cashback på S1000RR dagarna.

1008654_698358140181173_1879287087_o.jpg
(Tack Klotgren för grymma bilder :))

Jag har också hunnit med ett par turer på Mantorp, dels med Filip Backlund Trackdays och nu i helgen med Axxon/Zenergy.

knäskrap i vänsterkurva!.jpg

Suget att åka gata har förminskats en hel del. Hojen är nu avställd och ska in på service nästa vecka. Planerar lite vad jag ska pilla med i vinter, hojen är ju underbar som den är och räcker gott och väl för mig i nuvarande skick, men det skulle ju vara trevligt med raceväxlat och ett set kinakåpor/kraschkåpor. Den som lever får se!
 

Michey

VetInteVadJagSkaSkrivaHär
Gick med
21 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nån gammal skräphög..
Kul med säsongssummeringar!
Fantastiskt material vi åker på i denna tråd! :D
Måste även ta tillfället i akt att hojta på Bactor, Mats och Pelle har onekligen bjudit på en överdjävlig service som utklassat alla andra MC leverantörer man haft med att göra.

Denna säsong var min första med att åka på bana öht, och jag har haft för djävla roligt! Till och med rejsat en gång, sista deltävlingen som var på sviestad!
Nästa år blir det fullt ös och om allt vill sig väl under vintern, då blir det en hel Rookie säsong 2014.

Passar på att skicka med ett klipp med lite video från början av säsongen runt Sviestad, samt TeamTrackday's körning på Mantorp.
Håkan Stensby har filmat och vi bränner runt och larvar oss mellan konerna på banan. :)

// Väl Mött.

 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
K-Tech har jag köpt av Bactor och funkar prima. Den är något kortare än orginal så extra styrstopp måste monteras. På min 12:a så funkade 12mm tjocka styrstopp monterade på gaffelbenen perfekt! Då funkar det att låsa hojen med styrlåset oxå ;)

Var hittade du styrstoppen som monteras på gaffelbenen? Ska montera clipon och behöver montera styrstop som det går att ta bort igen. Vill inte limma "puckar" på ramen om jag skall bygga om hojen för gata igen...
 

2hjulkul

---o7o
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Stockholm
Styrstoppen gjorde jag själv med hjälp av lite styvt gummi från Kuntze i Västberga.
Hittade en bit som är 10mm tjock, snedsågade en lagom bit och lade på en bit räfflad gummimatta som är 2mm tjock. Sedan satte jag dit det hela med stripes som passade i räfflorna.
Sitter som berg och är lätt att ta bort.
Önskar att jag hade bilder men de bygger på samma princip som Grevens universal styrstopp.

Knyckte en bild från Grevens:brynad
Styrstoppar-152x152.jpg
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Styrstoppen gjorde jag själv med hjälp av lite styvt gummi från Kuntze i Västberga.
Hittade en bit som är 10mm tjock, snedsågade en lagom bit och lade på en bit räfflad gummimatta som är 2mm tjock. Sedan satte jag dit det hela med stripes som passade i räfflorna.
Sitter som berg och är lätt att ta bort.
Önskar att jag hade bilder men de bygger på samma princip som Grevens universal styrstopp.

Knyckte en bild från Grevens:brynad

Händigt!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top