Spenderade hela Onsdagen förra veckan på Motegi.
Upp kl 04 för att köra de nästan 20 milen till andra sidan Tokyo. Regnade lite smått på vägen upp och jag hade bara sovit ett par timmar så det kändes inte optimalt.
Var framme runt 7:30 och lyckades kämpa mig igenom alla dokument som skulle fyllas i. Här pratas det inte mycket engelska och min japanska är inget vidare. Som tur är så är detta landet fyllt med tålmodiga människor som gärna hjälper till
Upplägget fär dagen är 3x30 min körning med lite små möten efter varje session på banan för att få feedback eller ställa frågor. Vi är bara 25-30 st och vi blir uppdelade i 3 grupper med varsin instruktör. Jag hamnar i mellangruppen baserat på mina tidigare varvtider här.
Har tur och får en instruktör som jag känner en del redan.
Har kört en del på Motegi tidigare. Var här med min Superduke R och körde även en tävling här på en 250cc hoj som jag inte fick plats på egentligen.
Detta skulle dock bli första gången med en hoj som passar på denna snabba bana. Superduken kändes vilsen här både på rakorna och in i böjarna.
Det var även 3år sedan jag var här och körde senast.
BMW:n känns helt rätt här
Så stabil genom böjarna och när man bromsar. Väljer att vara försiktig med att bromsa sent/hårt för att hålla mig på banan och inte överhetta bromsarna.
Under de 3 passen så jobbar jag på att få till spårvalen och att känna mig stabil på hojjen mer än att jaga varvtider. Fick god hjälp av instruktören som påpekade att jag inte flyttar mig lika mycket på hojjen i vänsterkurvor som åt höger.
Denna hoj känn sså rätt på Motegi. Första gången jag har riktigt kul här
Känner att detta kommer att bli beroendeframkallande.
Kör alla pass med goda marginaler och utan incidenter. Bästa varvtid 2:23 är inget att skryta med men jag kommer nog känna mig komfortabel med att satsa lite hårdare nästa gång tror jag.
I slutet på dagen så komemr licenskursen för Motegi/Suzuka som jag anmält mig till. Har lyckats förstå att det inte är ett skriftligt prov och jag planerar att sätta mig längst back i klassrummet och gömma mig.
Tyvärr så är jag den enda deltagaren.......
Sitter mitt emot min lärare i ett litet rum och försöker se ut som att jag förstår allt han säger och inte bara 30%.
Han läser högt ur regelboken och jag försöker förstå vad jag ska säga när meningarna avslutas med en fråga.
Efter en väldigt lång halvtimme så är plågan över. Vi har båda lyckats hålla färgen och låtsas som att jag förstått allt.
Nu har man äntligen tillgång till träningarna på Både Motegi och Suzuka. Har sedan tidigare licens för Tsukuba Circuit. Som jag nämnt tidigare så är licenserna för alla banor separerade från den nationella tävlingslicensen här i Japan.
Till sist ett litet videoklipp.