BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Ja det är därför jag helst vill ha kvar originalsystemet.
Men jag vill ha kåpor som passar bra, är förborrade och med heltäckande tankkåpa.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ja det är därför jag helst vill ha kvar originalsystemet.
Men jag vill ha kåpor som passar bra, är förborrade och med heltäckande tankkåpa.

Kraschkåpor har diskuterats vid några tillfällen i tråden så det kan vara värt att söka lite i den, annars finns det ju några som kör med olika kraschkåpor så de kanske kan ge lite råd.
 

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Ja det är därför jag helst vill ha kvar originalsystemet.
Men jag vill ha kåpor som passar bra, är förborrade och med heltäckande tankkåpa.

Jag har originalsystemet och kör med Polidom kåpset & värmefilt, fungerar men det luktar och ryker en del i början... Blir troligen ett helsystem för min del nu under vintern.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
-Fan va´ gött att Mika Kallio vann Moto2. Bra race var det oxå.
Moto2 är myyyycket bättre än MotoGP.
 

Japanviking

Medlem
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Tokyo/Stockholm
Hoj
KTM 400EXC, 1200GS
Spenderade hela Onsdagen förra veckan på Motegi.
Upp kl 04 för att köra de nästan 20 milen till andra sidan Tokyo. Regnade lite smått på vägen upp och jag hade bara sovit ett par timmar så det kändes inte optimalt.

Var framme runt 7:30 och lyckades kämpa mig igenom alla dokument som skulle fyllas i. Här pratas det inte mycket engelska och min japanska är inget vidare. Som tur är så är detta landet fyllt med tålmodiga människor som gärna hjälper till :)

Upplägget fär dagen är 3x30 min körning med lite små möten efter varje session på banan för att få feedback eller ställa frågor. Vi är bara 25-30 st och vi blir uppdelade i 3 grupper med varsin instruktör. Jag hamnar i mellangruppen baserat på mina tidigare varvtider här.
Har tur och får en instruktör som jag känner en del redan.

Har kört en del på Motegi tidigare. Var här med min Superduke R och körde även en tävling här på en 250cc hoj som jag inte fick plats på egentligen.
Detta skulle dock bli första gången med en hoj som passar på denna snabba bana. Superduken kändes vilsen här både på rakorna och in i böjarna.
Det var även 3år sedan jag var här och körde senast.

BMW:n känns helt rätt här :banana
Så stabil genom böjarna och när man bromsar. Väljer att vara försiktig med att bromsa sent/hårt för att hålla mig på banan och inte överhetta bromsarna.
Under de 3 passen så jobbar jag på att få till spårvalen och att känna mig stabil på hojjen mer än att jaga varvtider. Fick god hjälp av instruktören som påpekade att jag inte flyttar mig lika mycket på hojjen i vänsterkurvor som åt höger.

Denna hoj känn sså rätt på Motegi. Första gången jag har riktigt kul här :) Känner att detta kommer att bli beroendeframkallande.

Kör alla pass med goda marginaler och utan incidenter. Bästa varvtid 2:23 är inget att skryta med men jag kommer nog känna mig komfortabel med att satsa lite hårdare nästa gång tror jag.

I slutet på dagen så komemr licenskursen för Motegi/Suzuka som jag anmält mig till. Har lyckats förstå att det inte är ett skriftligt prov och jag planerar att sätta mig längst back i klassrummet och gömma mig.

Tyvärr så är jag den enda deltagaren.......:gnissla

Sitter mitt emot min lärare i ett litet rum och försöker se ut som att jag förstår allt han säger och inte bara 30%.
Han läser högt ur regelboken och jag försöker förstå vad jag ska säga när meningarna avslutas med en fråga.
Efter en väldigt lång halvtimme så är plågan över. Vi har båda lyckats hålla färgen och låtsas som att jag förstått allt.

Nu har man äntligen tillgång till träningarna på Både Motegi och Suzuka. Har sedan tidigare licens för Tsukuba Circuit. Som jag nämnt tidigare så är licenserna för alla banor separerade från den nationella tävlingslicensen här i Japan.


Till sist ett litet videoklipp.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
...........


I slutet på dagen så komemr licenskursen för Motegi/Suzuka som jag anmält mig till. Har lyckats förstå att det inte är ett skriftligt prov och jag planerar att sätta mig längst back i klassrummet och gömma mig.

Tyvärr så är jag den enda deltagaren.......:gnissla

:D :hihi :rofl

Skönt referat! :tummenupp
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Ingen som skrivit nått på länge, så jag lägger upp en bild på en riktig skönhet jag hittade på nätet.

wallpaper-2487021.jpg
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
För länge sedan såg jag en sida här i tråden med diverse åtdragningsmoment, men det är ändå 176 sidor att leta igenom. Behöver moment på bromsok fram, framdrev samt bakdrev.
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Om jag inte hade köpt fjädring till hojen hade jag följt med :7peta men åter igen behöver du någon som serverar dig kaffe tolkar spanskan och nattar dig så kan jag ställa upp :banana
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Hur bra är våra hojars elektronik?
Vid färd ut på rakan på Anderstorp idag fick jag ett rejält bakhjulssläpp.
Fötterna åkte av pinnarna, fick en smäll på smalbenet och sadeln klappade till mig i röven.
Det slutade lyckligt med fortsatt färd och oförminskad fart.
Ska det vara så dramatiskt?

En annan sak som hände; jag fick ett REJÄLT framhjulslyft så jag tyckte att det var nödvändigt att slå av på gasen. Tvåan på startåmålrakan.

I båda fallen körde jag på raceläget.

Har alltså elektroniken sina brister eller är det "operatörsrelaterat"?
 

Michey

VetInteVadJagSkaSkrivaHär
Gick med
21 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nån gammal skräphög..
Hur bra är våra hojars elektronik?
Vid färd ut på rakan på Anderstorp idag fick jag ett rejält bakhjulssläpp.
Fötterna åkte av pinnarna, fick en smäll på smalbenet och sadeln klappade till mig i röven.
Det slutade lyckligt med fortsatt färd och oförminskad fart.
Ska det vara så dramatiskt?

En annan sak som hände; jag fick ett REJÄLT framhjulslyft så jag tyckte att det var nödvändigt att slå av på gasen. Tvåan på startåmålrakan.

I båda fallen körde jag på raceläget.

Har alltså elektroniken sina brister eller är det "operatörsrelaterat"?

Tja!
Min personliga erfarenhet är att du skall inte lägga allt för mycket tilltro i elektroniken. Har själv fått ett par rejäla ball-slappers trots att TC'n är igång.
Det är säkerligen en schyst fallskärm i situationer som inte uppstår så snabbt, men klantar man sig vid fel tillfälle så får man betala priset, då hjälper nog ingen elektronik i världen gissar jag.

Tror att Wheelie controllen i Race tillåter dig att åka precis hur högt som helst i 4sekunder, sen kommer den klippa, och framhjulet slår ner i backen.
 

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Hur bra är våra hojars elektronik?

Rätt bra skulle jag säga, TC är dock inget felsäkert läge.

Om jag minns rätt så tycker DTC (standard) att ett ökat vridmoment vid viss lutning är troligen en dålig idé och struntar i gaskommandont;

Rain mode = 38 grader
Sport mode = 45 grader
Race mode = 48 grader
Slic mode = 53 grader

Så om du gasar fullt i race mode vid 47,9 graders lutning borde du få maximal motoreffekt och troligen ett rejält bakhjulssläpp...:död



Anti Wheelie är fortfarande lite av ett musterium för mig den verkar kunna hoppa igång lite olika beroende på vilken växel man har, ibland på lutning, ibland vartal, har heller inte hittat något konkret på nätet på hur exakt anti wheelie fungerar :va.
 

Zebbh

woop woop
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Katrineholm
Hoj
Kawasaki ZX10R 2011 BMW S1000RR 2011 Yamaha YZF R1 2009 Suzuki GSXR 600 2009
Rätt bra skulle jag säga, TC är dock inget felsäkert läge.

Om jag minns rätt så tycker DTC (standard) att ett ökat vridmoment vid viss lutning är troligen en dålig idé och struntar i gaskommandont;

Rain mode = 38 grader
Sport mode = 45 grader
Race mode = 48 grader
Slic mode = 53 grader

Så om du gasar fullt i race mode vid 47,9 graders lutning borde du få maximal motoreffekt och troligen ett rejält bakhjulssläpp...:död



Anti Wheelie är fortfarande lite av ett musterium för mig den verkar kunna hoppa igång lite olika beroende på vilken växel man har, ibland på lutning, ibland vartal, har heller inte hittat något konkret på nätet på hur exakt anti wheelie fungerar :va.
Är det inte så att anti wheelien sammarbetar med abs sensorn, när fram inte snurrar lika snabbt som bak så aktiveras den och beroende på vilken mode/vinkel/tid?

Eller är jag ute och cyklar?:3freak
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Screen Shot 2013-09-05 at 14.07.03.png

PS. Gäller2010 års modell, osäker på hur förändrat detta är till senare modeller. DS.

Edit: att hojen wheelar i race-läget är inte så konstigt alltså.

Edit 2: Att hojen spinner och sladdar i race-läge kan bero på att läget kräver varma och sportiga däck. Är det för kalla däck hänger inte systemet med och du kan få en okontrollerad sladd.
 
Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top