BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Precis som DR-Zätare är inne på, jag menade egentligen inte att de behöver köras in varje gång man rullar ut hojen. Utan det är när beläggen är purfärska som de behöver slitas in. När det väl är gjort tycker jag att de bettar bra redan från första kurvan.
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Måste bara ge en stor eloge till Peter och Cashback för grymt bra arrangerade dagar, lätt en av dom bästa bandagar jag varit på! Hoppas på nästa år igen!

Sen fick jag äran av Backman att prova k-teck fjädring då jag funderat länge på om det är värt att investera i,
den typen där han tar ens egna fjädrar och bygger om. Var faktiskt lite skeptisk och är lite för långsam för att recensera fjädring, men ack så fel! Blev enormt stor skillnad.

Största skillnaden jag kände var vid inbromsningar där hojen slutade studsa och åla sig, vilket gjorde att man vågade bromsa hårdare och senare utan skita i brallan! Även stor skillnad vid ingång och utgång där hojen var mycket lugnare, höll spåret och det kändes inte lika fort och oroligt som jag tycker att det gjort innan, syntes också på varvtiderna. Lite förenklat kändes det som om man dragit åt lösa muttrar på hojen med den fjädringen.

Vet att "capoeira-R1" också testade och den jäveln hade råd att köpa på en gång :) Han lämnar nog också en recension snart.

Rekommenderas starkt!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Måste bara ge en stor eloge till Peter och Cashback för grymt bra arrangerade dagar, lätt en av dom bästa bandagar jag varit på! Hoppas på nästa år igen!

Sen fick jag äran av Backman att prova k-teck fjädring då jag funderat länge på om det är värt att investera i,
den typen där han tar ens egna fjädrar och bygger om. Var faktiskt lite skeptisk och är lite för långsam för att recensera fjädring, men ack så fel! Blev enormt stor skillnad.

Största skillnaden jag kände var vid inbromsningar där hojen slutade studsa och åla sig, vilket gjorde att man vågade bromsa hårdare och senare utan skita i brallan! Även stor skillnad vid ingång och utgång där hojen var mycket lugnare, höll spåret och det kändes inte lika fort och oroligt som jag tycker att det gjort innan, syntes också på varvtiderna. Lite förenklat kändes det som om man dragit åt lösa muttrar på hojen med den fjädringen.

Vet att "capoeira-R1" också testade och den jäveln hade råd att köpa på en gång :) Han lämnar nog också en recension snart.

Rekommenderas starkt!

Fjädring, lite drevning och ett par riktiga däck är det enda som behövs för att förvandla hojen och kunna köra riktigt snabbt med den. Kasta pengar på motorn ger inte i närheten lika mycket och resulterar bara i att man inte klarar bullerkraven :)
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Här är lite bilder från eventet som jag redigerat lite hårt, följ oss gärna på facebook så kommer ni att få se lite mer sånt "cashback racing" heter gruppen.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Fjädring, lite drevning och ett par riktiga däck är det enda som behövs för att förvandla hojen och kunna köra riktigt snabbt med den. Kasta pengar på motorn ger inte i närheten lika mycket och resulterar bara i att man inte klarar bullerkraven :)


Håller med fullständigt, bra bromsar och chassi.
Pulver finns så det räcker för dom allra flesta!
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Måste bara ge en stor eloge till Peter och Cashback för grymt bra arrangerade dagar, lätt en av dom bästa bandagar jag varit på! Hoppas på nästa år igen!
Vet att "capoeira-R1" också testade och den jäveln hade råd att köpa på en gång :) Han lämnar nog också en recension snart.

Rekommenderas starkt!

Ja det blev spontan köp av fjädring det efter mamma backmans bullar och Mats och Pelles hårda slit.
Kan bara hålla med Idris. Mycket stabilare inbromsningar och mycket lugnare in och ut ur böjen. Jag lyckades att kapa 2 sek på personbästa ( och är fortfarande slö på Åsen ) tack vare förtroendet jag fick för hojen.
Evolutionen har gått framåt, kommer ihåg att jag köpte eloxerade skruvar till min R1 år 2000 för att den skulle vara coolast vid fiket, nu lägger man dock pengarna på fjädring och bromspump:rolleyes:
Som sagt kan rekommendera K-tech shimsade versionen om man inte ska ställa upp i rooki 1000 :fakta
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Fjädring, lite drevning och ett par riktiga däck är det enda som behövs för att förvandla hojen och kunna köra riktigt snabbt med den. Kasta pengar på motorn ger inte i närheten lika mycket och resulterar bara i att man inte klarar bullerkraven :)

Vilken drevning kör du med och vad är skillnaden mot original?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vilken drevning kör du med och vad är skillnaden mot original?

Jag själv kör med en kugg mindre fram och bak vilket fungerar bra, det ger bättre tryck ut ur kurvorna och i mellanregistret där det ju annars inte alltid händer så jättemycket.

Jag vet inte exakt vad som funkar på svenska banor, det beror säkert på vilken bana det är också, men det verkar poppis att gå ned en kugg fram till att börja med. Kör du på samma banor som Peter Pan kan du höra med honom, jag tror han har provat några olika drevningar och han brukar ha koll, utan att för den skull säga att andra här i tråden inte har det :)
 

yusse

hej på alla
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR BMW 2011
Fan va jag skratta när jag titta lite närmare på videon hemma då du va på väg o klättra på mig :gnissla:lol:lol
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Ha ha Det var jag som blev lite överraskad i ingången till hårnålen. Yusse filmade bakåt, och jag framåt, men när vi tittade på klippet tillsammans efter passet så såg det inte så spektakulärt ut som jag upplevde det:D
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Satt och kikade lite på nätet och kolla vad jag sprang på..

"Öhlins Racing AB is recalling certain steering dampers sold for BMW S1000RR and R1200R motorcycles in the USA (NHTSA Cammpaign Number 13E034000). The dampers were manufactured with an incorrectly machined bracket which may crack. This crack could cause the steering to lock at low speed leading to a crash and injury. There are 801 units potentially affected by this recall.

Öhlins will notify its distributors and provide customers with a new bracket. The recall is expected to begin in this month. Owners may contact Öhlins USA at 828-692-4525 or the National Highway Traffic Safety Administration Vehicle Safety Hotline at 1-888-327-4236 (TTY 1-800-424-9153)."

Tänkte på några här inne som har haft problem.

Här är adressen. http://bmwmcmag.com/2013/07/ohlins-recalls-s1000rr-r1200r-steering-dampers/


Mvh /Try:krama
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Satt och kikade lite på nätet och kolla vad jag sprang på..

"Öhlins Racing AB is recalling certain steering dampers sold for BMW S1000RR and R1200R motorcycles in the USA (NHTSA Cammpaign Number 13E034000). The dampers were manufactured with an incorrectly machined bracket which may crack. This crack could cause the steering to lock at low speed leading to a crash and injury. There are 801 units potentially affected by this recall.

Öhlins will notify its distributors and provide customers with a new bracket. The recall is expected to begin in this month. Owners may contact Öhlins USA at 828-692-4525 or the National Highway Traffic Safety Administration Vehicle Safety Hotline at 1-888-327-4236 (TTY 1-800-424-9153)."

Tänkte på några här inne som har haft problem.

Här är adressen. http://bmwmcmag.com/2013/07/ohlins-recalls-s1000rr-r1200r-steering-dampers/


Mvh /Try:krama

Undrar om "new bracket" betyder en ny version av fästet eller ett nytt likadant fäste? för någon månad sedan gav de bara kunderna ett nytt likadant fäste. Det verkar också fortfarande bara gälla usa? Jag la upp det för några sidor sedan men det är bra att folk påminns om att kolla sina fästen.
 
Last edited:

Japanviking

Medlem
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Tokyo/Stockholm
Hoj
KTM 400EXC, 1200GS
Imorgon bär det iväg till Motegi för första gången på BMW:n. Ska även försöka ordna så att jag kommer därifrån med banlicens för Motegi och Suzuka.
Här i Japan räcker det inte med den nationella tävlingslicensen för att köra på vanliga träningarna. Man måste även gå en utbildning och betala avgifter för varje bana individuellt.
Som tur är så täcker iaf en licens både Motegi och Suzuka.
Motegi är en ok bana men Suzuka är mycket roligare..

Ska försöka få med mig min Go Pro och filma lite.
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Undrar om "new bracket" betyder en ny version av fästet eller ett nytt likadant fäste? för någon månad sedan gav de bara kunderna ett nytt likadant fäste. Det verkar också fortfarande bara gälla usa? Jag la upp det för några sidor sedan men det är bra att folk påminns om att kolla sina fästen.

Hoppas de har gjort om designen också så att påfrestningarna inte blir lika stora.
Men som det ser ut så byter de väl bara ut den till en likadan i "bättre" material?

Mvh /Try
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Imorgon bär det iväg till Motegi för första gången på BMW:n. Ska även försöka ordna så att jag kommer därifrån med banlicens för Motegi och Suzuka.
Här i Japan räcker det inte med den nationella tävlingslicensen för att köra på vanliga träningarna. Man måste även gå en utbildning och betala avgifter för varje bana individuellt.
Som tur är så täcker iaf en licens både Motegi och Suzuka.
Motegi är en ok bana men Suzuka är mycket roligare..

Ska försöka få med mig min Go Pro och filma lite.

Suzuka, vilket mind-job att få köra där! :yoparty
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top