BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
BMW S1000RR -11
Låter lite konstigt faktiskt, lyfte dom på toppen måste dom märkt att något något var fel innan, annars gör man inte det i samband med bänkning heller..
Låter lite skumt
Red ut allt med tidigare ägaren

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Borde inte slitna kammar ge liknande symptom som för stort ventilspel? Dvs främst att det låter mer från toppen?

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
Finns det nån här som har en Öhlinare på sin S1000RR? Dvs FGRT 811 eller 202? Funderar på att införskaffa en 811 samt en TTX bak, dvs BM 931.

Tips? Tankar?

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
BMW S1000RR -11
Överväg K-Tech, jag har provat både Öhlins och K-Tech på min, det är inget fel på Öhlins, men K-Tech's kit är grymt bra! Framförallt stötdämparen ger otroligt bra feedback vid fullt nedlägg, mycket mer än jag upplevde Öhlinaren
Dom har dessutom en LITE modell på stötdämparen som är ca 3000:- billigare än PRO modellen, det är exakt samma stötdämpare bara att PRO har hydraulisk fjäderförspänning och en Bypass ventil medan LITE har mekanisk fjäderförspänning i stället

En annan fördel är att K-Tech är billigare :)

Finns det nån här som har en Öhlinare på sin S1000RR? Dvs FGRT 811 eller 202? Funderar på att införskaffa en 811 samt en TTX bak, dvs BM 931.

Tips? Tankar?

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
Japp hela gaffeln, samt TTX bakdämparen. Det är vad jag har köpt i USA, lite över 20 laxar. Allt inställt för min vikt etc. Tror det blir bra och räcker för mig många säsonger, kör bara bana för skojs skull, inget race.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Japp hela gaffeln, samt TTX bakdämparen. Det är vad jag har köpt i USA, lite över 20 laxar. Allt inställt för min vikt etc. Tror det blir bra och räcker för mig många säsonger, kör bara bana för skojs skull, inget race.

Jag har en 811 och en BM888 dämpare (gamla modellen) på min 10:a, den överlägset största skillnaden är gaffeln som är som natt och dag. Jag väger ca 90kg utan utrustning och tyckte originalgaffeln funkade sådär på bana, den komprimerade rejält under inbromsningen och sedan satt den där nere och fjädrade inget. Med Öhlinarna känns det som att man kan köra exat hur fort som helst och de ber bara om att man ska köra ännu snabbare. Jag är dock inget proffs utan glad bandagsamatör.

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
Låter som man gjort ett bra köp med andra ord!

Vart kan man köpa en tunnare topplocks packning?

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hur vanligt är det med slitna kammar? Är det någon speciell årsmodell som har problemet?

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Första tanken är att de ser lite hala ut längst ut, men det kanske inte är tilåtet med mönster där vid race..?
Går de att vända till raceväxlat?t

Edit: Kollade lite på produktbladet och såg att de både går att vända och applicera adapter längst ut :)

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hur vanligt är det med slitna kammar? Är det någon speciell årsmodell som har problemet?

Jag är inte helt 100 så du får ta det här med en nypa salt; det är väl först nu som det börjar uppdagas om det finns problem med slitningar på kammarna så det är nog lite osäkert fortfarande hur omfattande problem det är. Jag tror det är 10:eek:rna som har problemet men jag är osäker på 11:eek:rna. Det finns säkert mer info på internationella forum om du googlar lite.

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Ställer nu undan RRen för säsongen och plockar fram endurocyklen istället...
Kommer att förvaras i varmgarage, vad rekommenderar ni att man gör förutom att rengöra hojen o koppla ur o underhållsladda batteriet? Är det t ex bättre att byta olja nu eller i vår? Alla tips välkomna :)

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
Jag oroar mig inte så mkt för kammarna och dess slitage utan växel lådan! Fick ett par äckliga falska neutral lägen på Brno förra veckan, man kanske skulle införskaffa den där special fjädern från Bactor Racing??

Kammarna var ett fabrikations fel på nån enstaka batch, det är åtgärdat för länge sedan, dvs har de inte gått sönder hittills så lär de inte gå sönder i första taget! Byt olja o filter OFTA! Dvs 1 gång om året o sov lugnt:)

Joggen

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Hoj
BMW S1000RR
Quickshiftern original är inte den vassaste kniven i lådan tyvärr... det ihop med en fjäder i växlingslänkaget som är för mjuk gör att man ofta kan missa växlar speciellt mellan 4-5 och 5-6 och även nedväxlingar (pga fjädern då.. inte QS)
Det är i övrigt ganska mjuk i sig quickshiftern, det går att ställa bryttiderna på den med ett calibration kit, men ska man ha den 100% så är det modifierings kit eller byta som gäller tyvärr

Vad är för modifieringskit du syftar på? Jag tycker också den känns lite överkänslig om man inte är väldigt bestämd vid växling, den kan ju bli lite si och så med det när man ligger ner och försöker få till en uppväxlingen, ja ja jag vet att att blir bättre med raceväxlat men det kanske kommer sedan.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...