BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
BMW S1000RR -11
Vi har faktiskt precis börjat med kåpor där tillverkaren även tillverkar båt för just original system! Allt komma att komma upp på vår shop så småning om:tummenupp
Riktigt bra grej eftersom alla inte vill byta till helsystem...

En annan bra grej, vi är numera importör för ett luftfilter märke som heter MWR
Förutom vanliga high performance filter så tillverkar dom även tvättbara filter med dB killer i!!
Låter kanske konstigt, men mätningar har visat en dB minskning med 5-7 dB i förbifart till vissa modeller, pga att insugs ljudet blir mycket lägre

Jag har ingen data för BMW ännu, vi ska testa fram en del i sommar
Men insugsljudet står för ganska mycket av bullret i förbifart, så har man bekymmer med ljudet kan det vara ide att fundera på...
dB killer filtret är dock inget High Performance, men dom har grejat så man håller samma effekt som med ett standard filter

Har en test dom gjorde i tyska IDM på en R6, på förmiddagen körde de med dB filter och 2 timmar senare med ett High Performance filter
Alla mätningar där det låg en eller flera hojar inom 5 sek från test hojen gjorde dom ogiltiga, på förmiddagen fick han mätningar mellan 92-93,7 och på eftermiddagen 100,2 - 100,3
Ganska markant skillnad!

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Tack för info :tummenupp

Bara för att klargöra, det var pga platsbrist jag tänkte på att ta bort katalysatorn på ev ny hoj men det verkar ju som det inte behövs.

För övrigt håller jag fullständigt med om att vi måste bullra mindre.

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
P90137503_highRes.jpg

S1000R indeed

Bifogat

• 1392629_10151948578533467_1011201856_n.jpg
    1392629_10151948578533467_1011201856_n.jpg
    12.5 KB · Visningar: 129
Last edited:

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Den där får väl en egen tråd vad det lider men jag är lite besviken spontant. De skulle kunnat göra den lite mer brutal och lite mindre "vi-skruvade-bara-av-alla-kåpor". Men jag måste säga att jag är sugen på att provköra!

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Den där får väl en egen tråd vad det lider men jag är lite besviken spontant. De skulle kunnat göra den lite mer brutal och lite mindre "vi-skruvade-bara-av-alla-kåpor". Men jag måste säga att jag är sugen på att provköra!

Tycker också de skulle behållt motorn som RR och sedan sparat in lite på fjädring, bromsar och elektronik.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Såg precis att det går att köpa DDC som tillbehör till S1000R så nu vet vi vad som kommer på S1000RR 2015 :)

Nu blev ju S1000R hetaste hojen i nakenklassen helt plötsligt...

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Dynamic Damping Control; semi-aktiv fjädring där du kan elektriskt justera förspänning, kompa och retur via riding modes men fjädringen kan också justera sig själv när det behövs, som att tex öka kompan när du kör på ett gupp eller bromsar hårt. Fjädringen har sin egen ECU. Kom först på HP4:an bland bumsarna som är den första sporthojen med systemet. Har för mig att det även finns på touringhojar från Ducati och Aprilia.

Det som i alla fall jag tycker vittnar om hur bra systemet fungerar är att BMW vann Superstock VM med en HP4 som hade originalfjädring (fjädrar, shimsning) trots att man enligt reglementet får byta en del grejer i fjädringen. De använde mjukvaran som finns som originaltillbehör och ställde in fjädringen med hjälp av GPS för att uppföra sig olika på olika delar av banan.

Last edited:

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Jaha, då är jag med :)
Cool teknik men troligtvis inget som en nybörjare som mig själv skulle känna nyttan av.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jaha, då är jag med :)
Cool teknik men troligtvis inget som en nybörjare som mig själv skulle känna nyttan av.

Säg inte det, det gör att hojen kan vara mjukare och bekvämare när du glassar runt i stan och sedan styvar den upp sig själv när du gasar på lite :)

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
S1000r ska alltså få DDC som tillval, är det möjligt att 1000rr också kommer få detta som tillval 2014?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
S1000r ska alltså få DDC som tillval, är det möjligt att 1000rr också kommer få detta som tillval 2014?

Jag tycker mig ha läst att det bara blir nya färger 2014, blir nog för många bittra HP4-ägare om vanliga RR kommer med DDC redan nästa år :hihi

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Jag tycker mig ha läst att det bara blir nya färger 2014, blir nog för många bittra HP4-ägare om vanliga RR kommer med DDC redan nästa år :hihi

Precis vad jag läst hittills också, och det verkade vara klart sen en tid tillbaka. Inte helt otänkbart att det blir något 2015 om de fortsätter trycka godiset nedåt bland modellerna. Fjädringen är väl förövrigt en av de svagaste sakerna med S1000rr, om man inte ligger i en av de lägre viktklasserna

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Jo det är sant, vanliga s1000rr skulle ju bli lite väl konkurrenskraftig gentemot HP4an med DDC. Måste försöka få till en provkörning av en HP4 nästa år, se om man som novis kan känna någon skillnad.

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
BMW S1000RR -11
Vad tysta ni är!!

För dom som var intresserade så har vi alla delar hemma nu för att göra ett test kåpset av krashkåpor med gat kit! :) Kommer bild så fort det är klart

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vad tysta ni är!!

För dom som var intresserade så har vi alla delar hemma nu för att göra ett test kåpset av krashkåpor med gat kit! :) Kommer bild så fort det är klart

Vinterångest :)

Hur går det där projektet med att bygga en racehoj med värstingmotor. Kan ni inte lägga upp lite bilder och info här i tråden om projekt ni byggt redan som inspiration för oss andra i höstmörkret?

Last edited:

Joggen

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Hoj
BMW S1000RR
Jo det är sant, vanliga s1000rr skulle ju bli lite väl konkurrenskraftig gentemot HP4an med DDC. Måste försöka få till en provkörning av en HP4 nästa år, se om man som novis kan känna någon skillnad.

Synd att vi inte tog tillfället och snackades vid på BMW-dagarna på Gelleråsen i augusti, för då kunde du fått testa min. Tysken som var där, glömt bort hans namn, var superduktig och hjälpte att ställa in min hoj så den blev optimal för mig på Åsen i allafall. Och försökte lära ut till mig vad jag skall trimma på när jag kommer på andra banor och cykeln inte sliter däck lika jämnt och fint som det gjorde då.

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...