BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
... har nu hört att av dom flesta slipon så gör det ingen skillnad på ljudet mot org tack vare katten ?
Så nu funderar jag på o skaffa en katersättare och i värsta fall om inte det blir bra så får det bli ett helsystem Arrow Evo2 på ebay för ca 10000kr,
Nån som testat lite olika slipon på bmwn?tagit bort kat ?... /Marcus
Jag har ett Austin Racing GP2 och katten är borta. Låter högt!! Nästan pinsamt genom stan, men det smäller gött när man växlar! :)
Problemet är att deras dB-killer bara har ett litet 8-mm hål och förvisso blir den helt tyst men stryper också massor. Kan inte köra bana med varken eller. Ska modda den lite tror jag så att det blir ett mellanting.

Och ja, bmw'n vibrerar massor, ffa vid 4000 rpm. Vad jag förstått är det inte mycket som hjälper. Händer somnar och för vissa även fötterna. Undvik 4000 rpm. Händer ofta att jag ligger på 4'an eller 5'an isf 6'an för att slippa det där.

Side800.jpg
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jag har ett Austin Racing GP2 och katten är borta. Låter högt!! Nästan pinsamt genom stan, men det smäller gött när man växlar! :)
Problemet är att deras dB-killer bara har ett litet 8-mm hål och förvisso blir den helt tyst men stryper också massor. Kan inte köra bana med varken eller. Ska modda den lite tror jag så att det blir ett mellanting.

Och ja, bmw'n vibrerar massor, ffa vid 4000 rpm. Vad jag förstått är det inte mycket som hjälper. Händer somnar och för vissa även fötterna. Undvik 4000 rpm. Händer ofta att jag ligger på 4'an eller 5'an isf 6'an för att slippa det där.

View attachment 408786


Fattar inte riktigt det där med att BMWn vibrerar. Flera har skrivit det men jag har kört allt möjligt, både Kawa, Ducait, Aprilia osv men jag kan inte säga att BMW vibrerar mer än någon annan...

Edit: snygg hoj! :)
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Fattar inte riktigt det där med att BMWn vibrerar. Flera har skrivit det men jag har kört allt möjligt, både Kawa, Ducait, Aprilia osv men jag kan inte säga att BMW vibrerar mer än någon annan...

Edit: snygg hoj! :)

Jag instämmer fullständigt med ovanstående. Min årsm-11 vibrerar "inte alls". (jämfört t.ex med Ninjan som ger mig "vita fingrar", dock med dubbelt så högt varvtal än 4000 1/min).

Låscylindern i tanklocken *lät illa*just vid 4000rpm (circus). Innan jag fick bra tips här om var felet är, åtgärdade och oljudet är borta.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Fattar inte riktigt det där med att BMWn vibrerar. Flera har skrivit det men jag har kört allt möjligt, både Kawa, Ducait, Aprilia osv men jag kan inte säga att BMW vibrerar mer än någon annan...

Edit: snygg hoj! :)

Jag håller med men jag har kört/kör crossar, enduro och supermotarder så jag är inte bortskämd vad gäller vibrationer :)
 

Skånegubben

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
BMW S1000RR -10
Var ute å mätte på kedjan å bakdrevet. Jag har 530 kedja å 525 bakdrev.
Tänker byta hela drivpaketet! Kör safe med 525, eller?
Vad rekommenderas?
Tänkte köpa från Bactor, men han verkar bara ha 520.
Såg att han även säljer Öhlins styrdämpare...

Hur mkt sticker era gaffelben upp från den övre kronan?
Jag har 16mm på den ena och 17mm på den andra.
 
Last edited:

Mellqvisten

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2009
Ort
Vålberg
Hoj
2010, Bmw S1000RR
Jag har ett Austin Racing GP2 och katten är borta. Låter högt!! Nästan pinsamt genom stan, men det smäller gött när man växlar! :)
Problemet är att deras dB-killer bara har ett litet 8-mm hål och förvisso blir den helt tyst men stryper också massor. Kan inte köra bana med varken eller. Ska modda den lite tror jag så att det blir ett mellanting.

Och ja, bmw'n vibrerar massor, ffa vid 4000 rpm. Vad jag förstått är det inte mycket som hjälper. Händer somnar och för vissa även fötterna. Undvik 4000 rpm. Händer ofta att jag ligger på 4'an eller 5'an isf 6'an för att slippa det där.

View attachment 408786

Ok tackar för infot :) ja vid visst varv vibrerar det lite mer i hojen än det gjorde på min gixxer iaf men jag är nog bara ovan hojen :) har beställt kat ersättningsrör nu samt ett M4 slipon så får man se hur det låter, ska även fixa en powercommander bara rören kommer :) en annan sak jag lagt märke till jämfört med gixxern är att det flåsar nå jävulskt mer med värme mot lår o röven från denna hoj när man åker :)
 

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
20140707_203150_resized.jpg

Fick hem min hoj idag efter att Bactor haft den inne för byte till Arrows racesystem, luftfilter, powercommander samt bänkning.:banana

Tog en repa på kvällen och vilket sång...man får gåshud...
Och jag kan bara bocka och buga, bra service från Bactor.

:yoparty
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Var ute å mätte på kedjan å bakdrevet. Jag har 530 kedja å 525 bakdrev.
Tänker byta hela drivpaketet! Kör safe med 525, eller?
Vad rekommenderas?
Tänkte köpa från Bactor, men han verkar bara ha 520.
Såg att han även säljer Öhlins styrdämpare...

Hur mkt sticker era gaffelben upp från den övre kronan?
Jag har 16mm på den ena och 17mm på den andra.

520 ger lite mindre motstånd och på så sätt någon extra "häst" på pappret, men om du inte rejsar så är det inte så viktigt. Kör på ett 525 du så är allt enligt tillverkarens direktiv.
Nu har jag inte så bra koll på vilket märke man skall köpa men Bactor kan säkert ordna 525 åt dig om inte annat så finns det i varje seriös mc-butik.

Jag är inte hundra men tror att gaffelbenen original skall sticka upp 17 mm. (Du mäter det mässingsfärgade gaffelbenet bara, inte locket). Båda skall sticka upp exakt lika mycket.
 

Skånegubben

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
BMW S1000RR -10
Precis monterat nytt drivpaket. Det blev 525.
Ringde å frågade en aukt BMW-verkstad ang måttet på gaffelbenen. Han gick ut i verkstaden å mätte på en kundhoj. Den hade 16mm upp till locket. Hann inte kolla hur man ändrar.
Borde vara att lossa 4st bultar å sen skruva på 6-kanten uppe på gaffelbenet, lr?
Skulle testa hojen nu, men det blåser alldeles för mkt idag...
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Precis monterat nytt drivpaket. Det blev 525.
Ringde å frågade en aukt BMW-verkstad ang måttet på gaffelbenen. Han gick ut i verkstaden å mätte på en kundhoj. Den hade 16mm upp till locket. Hann inte kolla hur man ändrar.
Borde vara att lossa 4st bultar å sen skruva på 6-kanten uppe på gaffelbenet, lr?
Skulle testa hojen nu, men det blåser alldeles för mkt idag...

Om det är gaffeluppsticket ur styrkronan du ska justera så får du lossa klämförbanden som håller benet och justera hur mycket det sticker upp (teknisk hårdhet, gummiklubba, you name it). Sexkanten uppe på benet är fjäderförspänningen inne i gaffeln. Om du inte har ett depåstöd som lyfter i undersidan av gaffelkronan (heter det "kronan" även på undersidan?) så bör du nog försöka lyfta hojen i framkant så du avlastar framgaffeln/framhjulet.

Tillägg: När du drar åt klämförbanden igen, kontrollera moment och dra med en momentnyckel!
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Bultarna som klämmer runt gaffelbenen skall dras med 19Nm
Uppstick skall vara 17 mm. för original montering.

Screen Shot 2014-07-08 at 23.58.59.png
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
BMW S1000RR-bandagar 4-5 aug Gelleråsen!

attachment.php



Hej,

Nu är det bara en månad kvar! Och snart släpper vi loss de platser som är kvar för andra än S1000RR förare. Därför är det riktigt bråttom om ni vill vara med! Anmäl er direkt till mig på peterpan@live.se. NU!


För er som inte har läste om detta suveräna event tidigare;
Upplägget är i grund och botten Cashbacks bandagar på Gelleråsen, 3 grupper med hastighetsindelning. Eventet är i grunden vikt bara för S1000RR förare. (ca 40 anmälda s1000rr hittills)Rutinerade förare och tävlande kommer att ge tips och hjälp med din körning och rent mekaniskt så finns det både förare, instruktörer och mekaniker på plats med erfarenhet från S1000RR. Du som precis har köpt din S1000RR är mycket välkommen, det finns all hjälp du behöver för att få en bra start med nya hojen eller om du är ny på bana. Dagarna är formade för att alla skall ha riktigt kul. Grillkväll för alla deltagare mellan bandagarna, förläsningar, demo och lite överraskningar under dagarna. Förra året hade vi provåkning av sidovagn under lunchen, vi får se vad som händer i år! :D

Jag hoppas att ni vill komma och så här gör ni för att vara med;
Anmälan sker via mail till där du anger ditt namn, kontaktuppgifter, ev. nickname på SH och e-postadress. Därefter kommer du få ett mail med instruktioner för anmälan, betalning och mer detaljerad information osv.
Priset är 2500 kronor(1250 kr som anmälningsavgift), vilket inkluderar ett paket med 2 bandagar, middag mellan måndag och tisdag, föreläsningar och div mervärden som du märker om du kommer!
Alla hojar kan delta så länge de är i säkert skick. Gatmodeller och racehojar. Ljudkrav enligt Gelleråsens normala krav, försäkring gäller troligen inte, kontrollera själv med ditt försäkringsbolag om du har en gathoj.

Mail med anmälan om intresse för S1000RR/HP4 förare skickas till: peterpan@live.se.
 
Last edited:

Skånegubben

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
BMW S1000RR -10
Tackar för infot.
Om du kollar på Peter Pans bild kl00.00, så var det den aluminiumfärgade 6-kanten jag trodde/hoppades på att man skulle justera med. Den röda måste ju vara för att justera fjädern med.
Kan bli ett lite bökigt jobb att få upp gaffelbenen 2-3mm genom 2st "tröga" alu-kronor...

Tack Peter Pan för bilden. Du är en klippa!!!
 
Last edited:

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
FYI: märkte att den lilla fjädern "spiralen" (21 528 523464) som ska trycka tillbaka kopplingstaget ovanpå motorn hade gått av! -Väldigt märkligt, iom det är ju inget som ska "gå på den".. (Bortsett en klantig mekaniker men den här har ingen rört på nånsin..).

Kanske inte den viktigaste delen av hojen, men bra att ha (så att tryckstången inte ligger lite "på" hela tiden).
Dvs bra att kolla!
 

hjonet

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
umeå
Hoj
Honda cbr 1000 08
Har en hoj som inte vill starta, soppapumpen verkar inte gå igång, har kollat kontaktstycken, tagit med pumpen till den lokala återförsäljaren men dom vill inte mäta upp den. fått batteriet uppmätt, nån som har nå ider, hojen drar runt men tänder inte, inga felkoder, nån som vet vad originalbatteriet ska ge under belastning. Tips mottages tacksamt.
 

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
Namnlös.jpg

Är det någon som vet varför min bakbroms kan tänkas vara så "svampig"?
Innanför den röda cirkeln sitter en justeringsmutter som jag har provat att justera uppåt men utan resultat som jag upplever det, finns inte mycket justerings mån kvar...:4skrika
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
View attachment 408865

Är det någon som vet varför min bakbroms kan tänkas vara så "svampig"?
Innanför den röda cirkeln sitter en justeringsmutter som jag har provat att justera uppåt men utan resultat som jag upplever det, finns inte mycket justerings mån kvar...:4skrika

Har du meckat något med den? I så fall kanske du helt enkelt behöver lufta den.
I övrigt så är i alla fall min bakbroms direkt dålig i jämförelse med tidigare hojar. Sen skall man veta att den aktiveras via ett centralt system även när du bromsar med frambromsen, vet inte om det påverkar karaktären...
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
View attachment 408865

Är det någon som vet varför min bakbroms kan tänkas vara så "svampig"?
Innanför den röda cirkeln sitter en justeringsmutter som jag har provat att justera uppåt men utan resultat som jag upplever det, finns inte mycket justerings mån kvar...:4skrika

- Du ska nog vara lite försiktig med den muttern så att du inte justerar för långt. Stänger du hålet i cylindern mot vätskebehållaren så kan bromsen inte släppa vilket slutar med att bromsskivan går varm, sväller och det börjar nypa ordentligt i bakbromsen.
Jag vet emellertid inte hur samspelet med ABS:et funkar ihop med ett sådant förhållande.

Bakbromsen på s1000rr är så jävvvla dålig så jag tror inte att den används av många.

Är det någon som har besiktigat sin hoj ännu och fått bakbromsen godkänd?
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
...använde i princip aldrig min men när jag var på service så hade mekanikern "tightat upp" den för han tyckte den var svampig berättade han när jag var där och hämtade den och jag åkte glad därifrån och bromsade bara en gång inför en rondell för att testa den och sen spättade på ut på motorvägen och vid nästa avfart när jag växlade ner så tyckte jag hojen gick trögt och kollar ner och ser att skivan bak är helt "blånad" och allt ligger på.... Dom fick så klart byta både skiva och klossar men tydligen är det så att den måste vara lite "svampig" för annars skiter det sig :) Allt eller inget kan man säga....

View attachment 408865

Är det någon som vet varför min bakbroms kan tänkas vara så "svampig"?
Innanför den röda cirkeln sitter en justeringsmutter som jag har provat att justera uppåt men utan resultat som jag upplever det, finns inte mycket justerings mån kvar...:4skrika
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top