BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Rs_125

Medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Småland
Hoj
BMW S1000RR 2010
Hur får man lättast av Original BMW Motorrad Tankpaden?
Tänkte ta bort min Transparanta och ersätta med en helsvart istället..
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Hur får man lättast av Original BMW Motorrad Tankpaden?
Tänkte ta bort min Transparanta och ersätta med en helsvart istället..

Generellt, vare sig det är tankpads, stomp grips eller gopro-fästen så använd hårtork och så får man ta det piano med att värma och mjuka upp. Det är mitt tips!
 

Skånegubben

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
BMW S1000RR -10
Oroligt i styret

Hej.
Efter att ha läst 100 sidor i denna kanontråd, så beslöt jag mej för att köpa en S1000RR -10. Hade varit och tittat på den 14 dagar tidigare. Den var riktigt fin och full servicebok. 1700 mil
Har nu kört den 3 kvällar i rad, och jag gillar den meråmer för varje gång:lol
Allt funkar helt perfekt, nästan... När man gasar fullt på 3:an så vill den ju gärna lätta på framhjulet. Kul tycker jag, men när det närmar sig att få i 4:an, och även när 4:an är i så är den fortfarande lös i styret. Jag gillar inte detta, för det går inte längre att korrigera kursen.
Kan inte tänka mej att framhjulet är lite i luften i den hastigheten, speciellt som jag brukar släppa lite på gasen när det börjar kännas mkt ostabilt i styret. Det kvittar om jag ligger på tanken eller inte. Väger 82kg och har ställt in alla fjädringsinställningar på 5 som det står i boken. Borde ju inte vara tokfel. Är min styrdämpar kass, eller har den bara med att göra att slippa kast vid utgångar av skarpa kurvor vid lite aktivt gasande?
Har kört andra "värstning-mc", av olika fabrikat och aldrig upplevt detta tidigare!
Har enorm respekt för ert kunnande här!
Är det någon här som tror sig veta, så är jag fruktansvärt tacksam:lol
 

hjonet

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
umeå
Hoj
Honda cbr 1000 08
Problem hojen startar inte batteri finns startmotorn går, soppapumpen låter som den ska gick hur fint som helst till besiktningen i förgår. Nån som har nå tips

- - - Updated - - -

Problem hojen startar inte batteri finns startmotorn går, soppapumpen låter som den ska gick hur fint som helst till besiktningen i förgår. Nån som har nå tips
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu

"Quantity: 2-add to cart" måste ju ha en regnhoj också liksom... :D

- - - Updated - - -


"Quantity: 2-add to cart" måste ju ha en regnhoj också liksom... :D
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Hej.
Efter att ha läst 100 sidor i denna kanontråd, så beslöt jag mej för att köpa en S1000RR -10. Hade varit och tittat på den 14 dagar tidigare. Den var riktigt fin och full servicebok. 1700 mil
Har nu kört den 3 kvällar i rad, och jag gillar den meråmer för varje gång:lol
Allt funkar helt perfekt, nästan... När man gasar fullt på 3:an så vill den ju gärna lätta på framhjulet. Kul tycker jag, men när det närmar sig att få i 4:an, och även när 4:an är i så är den fortfarande lös i styret. Jag gillar inte detta, för det går inte längre att korrigera kursen.
Kan inte tänka mej att framhjulet är lite i luften i den hastigheten, speciellt som jag brukar släppa lite på gasen när det börjar kännas mkt ostabilt i styret. Det kvittar om jag ligger på tanken eller inte. Väger 82kg och har ställt in alla fjädringsinställningar på 5 som det står i boken. Borde ju inte vara tokfel. Är min styrdämpar kass, eller har den bara med att göra att slippa kast vid utgångar av skarpa kurvor vid lite aktivt gasande?
Har kört andra "värstning-mc", av olika fabrikat och aldrig upplevt detta tidigare!
Har enorm respekt för ert kunnande här!
Är det någon här som tror sig veta, så är jag fruktansvärt tacksam:lol

original styrdämparen är som en dålig cykelpump så förmodligen är det det som ställer till det för dig. Skulle rekommendera byte till öhlins/K-tech speciellt om du funderar på bankörning.
Annars grattis till en kanon hoj:yoparty
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Finns det någon här i tråden som har en bra uppfattning om hur länge (kort) ett Pirelli Supercorsa SP håller på gata? Jag måste byta på bumsen och har span på dessa. Jag kör mest finåkning soliga dagar på gata numera, vill ha något som håller i bra på bana när man får för sig att köra nån SMC-dag och någon annan bandag som kräver reggad hoj.

Frågeställningen är ju egentligen oväsentlig då dom antagligen är perfekta för mitt ändamål, men frågan är om ja ska kränga på ett nytt R10 Evo bak eller om Supercorsorna kan tänkas vara lite vettigare vid gatåkning.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Hej.
Efter att ha läst 100 sidor i denna kanontråd, så beslöt jag mej för att köpa en S1000RR -10. Hade varit och tittat på den 14 dagar tidigare. Den var riktigt fin och full servicebok. 1700 mil
Har nu kört den 3 kvällar i rad, och jag gillar den meråmer för varje gång:lol
Allt funkar helt perfekt, nästan... När man gasar fullt på 3:an så vill den ju gärna lätta på framhjulet. Kul tycker jag, men när det närmar sig att få i 4:an, och även när 4:an är i så är den fortfarande lös i styret. Jag gillar inte detta, för det går inte längre att korrigera kursen.
Kan inte tänka mej att framhjulet är lite i luften i den hastigheten, speciellt som jag brukar släppa lite på gasen när det börjar kännas mkt ostabilt i styret. Det kvittar om jag ligger på tanken eller inte. Väger 82kg och har ställt in alla fjädringsinställningar på 5 som det står i boken. Borde ju inte vara tokfel. Är min styrdämpar kass, eller har den bara med att göra att slippa kast vid utgångar av skarpa kurvor vid lite aktivt gasande?
Har kört andra "värstning-mc", av olika fabrikat och aldrig upplevt detta tidigare!
Har enorm respekt för ert kunnande här!
Är det någon här som tror sig veta, så är jag fruktansvärt tacksam:lol

Grattis till hojen och välkommen till tråden! :tummenupp

Det låter lite mysko det du beskriver. Visst är styrdämparen dålig original men det brukar alltid vara något som sätter igång styrfladdret, tex ett litet framhjulslyft, en grop eller något, det bör inte vara ett problem hela tiden bara för att du vrider ur den på 3:an och 4:an.

Med risk för att vara lite övernitisk skulle kolla följande för säkerhets skull;
Är framdäcket fräscht, rätt tryck osv?
Är framdäcket balanserat, inga vikter som har lossnat?
Sitter gaffeln jämnt monterad i höjd? (Lika mycket mässingfärg sticker upp ovanför gaffelkronan. Ska vara lika på mm.)
Alla bultar åtdragna (hjulaxel, klämmor runt hjulaxel)

Prova annars att knappa in sportläget som inte tillåter mycket Wheelie och se om det blir bättre.

Hör av dig om det inte löser sig.
 

Skånegubben

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
BMW S1000RR -10
Ok. Tackar!
Om en styrdämpare bara är sådär när den är ny, så har den ju inte blivit bättre efter 1700 mil.
Framdäck 50mil bytt på Claessons i Bromölla, Bakdäck 150mil. Ser bra ut.
Tydligen bara touringkörd av en nybörjare efter det. Tryck fram 2,5- bak 2,9.
Där fattas inga vikter.
Ska mäta på gaffeln, men har kollat men inte mätt. Så ivf ok ut.

Såg en dålig sak igår när jag skulle smörja kedjan för första gången. Med hojen uppe på bakstödet, motorn på tomgång och ettans växel ilagd. Såg ut som att bakdrevet var skevt. Det vandrade liksom höger/vänster hela tiden.
Det såg för jäkligt ut när man gasade till lite! Märkte att där var ett onormalt spel mellan drevet och kedjan, i sidled alltså. Fick ner ett 3mm borr där! Körde ut till en polare som har en HP4 Comp -13 å kollade på hans.
Obefinligt sidledsfrigång där. Mätte då hur tjock hans kedja var utvändigt. Den var 20mm. På min är den 22mm. Borde väl vara samma dimension på min -10 som på hans -13?
Fick med en pärm med alla kvitto på service å reparationer. Såg att drivpaketet var bytt vid 1500 mil på MC-Huset i Malmö, precis innan dom konkursade... Så nu åker jag på att köpa en ny kedja.
Kan detta fenomen med slaget i bakdrevet ha med å göra att mc:n uppför sig så oroligt i 170+?
Vilket kedjefabrikat använder ni här på forumet?
Mvh
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Ok. Tackar!
Om en styrdämpare bara är sådär när den är ny, så har den ju inte blivit bättre efter 1700 mil.
Såg en dålig sak igår när jag skulle smörja kedjan för första gången. Med hojen uppe på bakstödet, motorn på tomgång och ettans växel ilagd. Såg ut som att bakdrevet var skevt. Det vandrade liksom höger/vänster hela tiden.
Det såg för jäkligt ut när man gasade till lite! Märkte att där var ett onormalt spel mellan drevet och kedjan, i sidled alltså. Fick ner ett 3mm borr där! Körde ut till en polare som har en HP4 Comp -13 å kollade på hans.
Obefinligt sidledsfrigång där. Mätte då hur tjock hans kedja var utvändigt. Den var 20mm. På min är den 22mm. Borde väl vara samma dimension på min -10 som på hans -13?
Fick med en pärm med alla kvitto på service å reparationer. Såg att drivpaketet var bytt vid 1500 mil på MC-Huset i Malmö, precis innan dom konkursade... Så nu åker jag på att köpa en ny kedja.
Kan detta fenomen med slaget i bakdrevet ha med å göra att mc:n uppför sig så oroligt i 170+?
Vilket kedjefabrikat använder ni här på forumet?
Mvh


Jag tycker det låter som om de har monterat på en 525 kedja på 520-drev. Jag kan inte se någon annan anledning till att det är för mycket spel i sidled mellan kedja och drev. I så fall är det riktigt klantigt av verkstaden. Förra ägaren kanske bytte till 520 och verkstaden bytte till en standardkedja? Kolla det. Vet inte hur det påverkar hojen i hög hastighet men inte är det bra i alla fall.

Kontrollera även att bakaxeln är åtdragen ordentligt och att bakhjulet sitter rakt. Kedjespelet skall vara 30-40 mm mitt på kedjan.
 

Skånegubben

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
BMW S1000RR -10
Klantigt är ju bara förnamnet... Men de har bytt hela drivpaketet, inte bara kedjan! Så något har ju gått fel.
HP4:an har sin orig kedja. Borde inte jag ha samma som honom? Eller har dom ändrat mellan -10 till -13?
Har ju fått lite fobi på det nu. Har nog känt på 10st andra kedjor nu, och alla har max 0,5mm spel.
Har kollat på justeringarna. Exakt samma avstånd mellan hö och vä.
Känns bra oxå, för om man släpper styret när man kör, så går den spikrakt. Det gör den inte om det är feljusterat.
Har rätt spänning. Kollade på skojs skull måttet mellan svingbult och bakaxel. 600mm, alltså det som förespråkas här på forumet.
Däremot så sticker de guldfärgade gaffelbenen upp olika mkt. 16mm och 17mm. Ska känna på bakaxeln.
Mm, det är säkert inte bra att köra med den kedjan. Vi är några som skulle köra en lite sväng snart, men jag har tackat nej. För vi avslutar alltid med en "liten fullgaskörning". Och nu är ju alla nyfikna på hur min går och vill ju sååå gärna utmana:) Och det vill jag inte just nu...
Tack för alla tips!
Tips på kedjefabrikat?
 
Last edited:

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Blir inte klok på airintake prylen som jag fick till bikeplast kåporna den ska sitta ovanför framskärmen och under toppkåpan men hur f#n ska man sätta dit den. Någon som har koll??
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Klantigt är ju bara förnamnet... Men de har bytt hela drivpaketet, inte bara kedjan! Så något har ju gått fel.
HP4:an har sin orig kedja. Borde inte jag ha samma som honom? Eller har dom ändrat mellan -10 till -13?
Har ju fått lite fobi på det nu. Har nog känt på 10st andra kedjor nu, och alla har max 0,5mm spel.
Har kollat på justeringarna. Exakt samma avstånd mellan hö och vä.
Känns bra oxå, för om man släpper styret när man kör, så går den spikrakt. Det gör den inte om det är feljusterat.
Har rätt spänning. Kollade på skojs skull måttet mellan svingbult och bakaxel. 600mm, alltså det som förespråkas här på forumet.
Däremot så sticker de guldfärgade gaffelbenen upp olika mkt. 16mm och 17mm. Ska känna på bakaxeln.
Mm, det är säkert inte bra att köra med den kedjan. Vi är några som skulle köra en lite sväng snart, men jag har tackat nej. För vi avslutar alltid med en "liten fullgaskörning". Och nu är ju alla nyfikna på hur min går och vill ju sååå gärna utmana:) Och det vill jag inte just nu...
Tack för alla tips!
Tips på kedjefabrikat?
- Jag tror inte du ska vara skitskraj för 520-drev med 525-kedja.
Jag lät montera ett 520-drev, motordrevet förvisso, till nöds på Catalunya i påskas.
Åkt på Anderstorp oxå.
Det funkar bra i 280km/h, inga tendenser till haveri. (ännu iaf :tummenupp )
Jag har stött på detta på en annan hoj jag hade, 520-motordrev på 525-kedja. Inga problem.

I och för sig är det ditt bakdrev som är 520 men jag tror ändå inte att det finns nån risk för haveri.

Tycker jag.
 

Skånegubben

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
BMW S1000RR -10
Det är eg inte haveri som jag är rädd för. Men att bara titta på hur mkt kedjan rör sig på bakdrevet i 17km/h, så blir man konfunderad... Spelet är 3mm, dvs då kan kedjan vandra totalt 6mm. (max hö till max vä)
Undrar om det kan få knarren att bete sig konstigt.
Tror nog att min styrdämpare är helt slut. Provade att försöka känna något som skulle vara ett motstånd stillastående. Men inte. Den hörs inget heller.
Är själv tveksam om styrdämparen skulle vara hela boven. Men bra är den inte. Kollade med broderns GSXR1000 K1 med 4500mil på sig. Där känner man ett visst motstånd, och ett pysande ljud.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Det är eg inte haveri som jag är rädd för. Men att bara titta på hur mkt kedjan rör sig på bakdrevet i 17km/h, så blir man konfunderad... Spelet är 3mm, dvs då kan kedjan vandra totalt 6mm. (max hö till max vä)
Undrar om det kan få knarren att bete sig konstigt.
Tror nog att min styrdämpare är helt slut. Provade att försöka känna något som skulle vara ett motstånd stillastående. Men inte. Den hörs inget heller.
Är själv tveksam om styrdämparen skulle vara hela boven. Men bra är den inte. Kollade med broderns GSXR1000 K1 med 4500mil på sig. Där känner man ett visst motstånd, och ett pysande ljud.

Om jag vore du skulle jag byta kedja och /eller drev bums och styrdmämpare när du har råd/hittar en lämplig.
Jag skulle inte chansa att ha det kedjespel på en hoj som levererar 200 hk i närmare 300 km/h även om det säkert fungerar under en tid som 916 säger…
Tror inte heller styrdämpen är den stora skurken även om en ny hjälper dig lite.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hej.
Efter att ha läst 100 sidor i denna kanontråd, så beslöt jag mej för att köpa en S1000RR -10. Hade varit och tittat på den 14 dagar tidigare. Den var riktigt fin och full servicebok. 1700 mil
Har nu kört den 3 kvällar i rad, och jag gillar den meråmer för varje gång:lol
Allt funkar helt perfekt, nästan... När man gasar fullt på 3:an så vill den ju gärna lätta på framhjulet. Kul tycker jag, men när det närmar sig att få i 4:an, och även när 4:an är i så är den fortfarande lös i styret. Jag gillar inte detta, för det går inte längre att korrigera kursen.
Kan inte tänka mej att framhjulet är lite i luften i den hastigheten, speciellt som jag brukar släppa lite på gasen när det börjar kännas mkt ostabilt i styret. Det kvittar om jag ligger på tanken eller inte. Väger 82kg och har ställt in alla fjädringsinställningar på 5 som det står i boken. Borde ju inte vara tokfel. Är min styrdämpar kass, eller har den bara med att göra att slippa kast vid utgångar av skarpa kurvor vid lite aktivt gasande?
Har kört andra "värstning-mc", av olika fabrikat och aldrig upplevt detta tidigare!
Har enorm respekt för ert kunnande här!
Är det någon här som tror sig veta, så är jag fruktansvärt tacksam:lol

Vad menar du egentligen med att den är "lös i styret"? Skakar eller vibrerar styret? Om så är fallet kan du kolla styr- och hjullager också som kan orsaka detta, förutom dåliga däck.

Att däcket har dålig kontakt med marken på fyran om du ger fullt med nästan 200hk är nog att beteckna som normalt :) Om du får styrslag så kan det vara så att du hänger för mycket i styret så att framhjulet hamnar lite snett när det tar i marken och då får man styrslag. En bättre styrdämpare hjälper mot det eftersom den bromsar styrets rörelse från höger till vänster men det hjälper inte mot att däcket har dålig kontakt med marken :)
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
OM det är som du mätte att sidospelet verkligen är 3mm då måste det vara 530 kedja på 520 drevet(!!), och som Peter säger ovan, byt bums, rätt opassande installation!! (=Byt kedjan, om du nu först mäter att framdrevet också är 520 och inte 525..)

En när-relaterad kommentar:
I hård-hård rejsingbruk har S1000rr's 520 bakdrevet visat sig vara svag för ruggiga krafter och rygg som det måste överföra. QS också bidrar till dessa smäll. Jag känner till ett fall (bekant från det östra grannlandet) -bakdrevet tröttnade och gick sönder som pizzaslices, resulterade också till kedjebrott. Och det finns flera andra fall att hitta på "nätet". Faran med ovanstående är att kedjen packas in genom blocket till "motorn" (hålet blir betydligt dyrare än ett osthål). Så klart det förekommer flera andra "körningsmässiga" risker pga ett sånt ras.

Om man vill spela "safe" är 525 drevet ju 1.5 mm tjockare, och ja, så pass mycket stål gör en hålig platta mycket styvare och robustare (ca 6 vs 7.5 mm). (-"gubbekategorin" dvs förarna som jag som inte ens kör så hårt att det spelar nån roll kan mycket väl stanna vid std 525 som de aldrig kan slita sönder trots 2000 mil med paketet :)
Men om man vill nå de sista tiondelar per varv dvs varenda hk måste ner hela vägen till däcket då man accar, då är 520 valet. Med 520 kedja med så lite böjningsmotstånd som möjligt.
 
Last edited:

Mellqvisten

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2009
Ort
Vålberg
Hoj
2010, Bmw S1000RR
Hej alla glada, som ny bland forumet och inte har tid o sitta o läsa igenom alla 1000 olika trådar så frågar jag lite här
Har köpt mig en S1000R 2010a och har beställt ett M4 Slipon men har nu hört att av dom flesta slipon så gör det ingen skillnad på ljudet mot org tack vare katten ?
Så nu funderar jag på o skaffa en katersättare och i värsta fall om inte det blir bra så får det bli ett helsystem Arrow Evo2 på ebay för ca 10000kr,
Nån som testat lite olika slipon på bmwn?tagit bort kat ?
Lite nyfiken på hur ni tyckte det va någon skillnad ?
Och en sak till, känns i hojen som det är väldigt mkt vibrationer jämfört mot min förra gsxr1000 k7 , är det vanligt ? /Marcus
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
BMW S1000RR/HP4 dagarna 4-5 aug! Nu öppnar vi för allmänheten!

attachment.php



Hej,

Nu är det bara en månad kvar! Och nu i kväll släpper vi loss de platser som är kvar för andra än S1000RR förare. Därför är det riktigt bråttom om ni vill vara med! Anmäl er direkt till mig på peterpan@live.se. NU!


För er som inte har läste om detta suveräna event tidigare;
Upplägget är i grund och botten Cashbacks bandagar på Gelleråsen, 3 grupper med hastighetsindelning. Rutinerade förare och tävlande kommer att ge tips och hjälp med din körning och rent mekaniskt så finns det både förare, instruktörer och mekaniker på plats med erfarenhet från S1000RR. Du som precis har köpt din S1000RR är mycket välkommen, det finns all hjälp du behöver för att få en bra start med nya hojen eller om du är ny på bana. Dagarna är formade för att alla skall ha riktigt kul. Grillkväll för alla deltagare mellan bandagarna, förläsningar, demo och lite överraskningar under dagarna. Förra året hade vi provåkning av sidovagn under lunchen, vi får se vad som händer i år! :D

Jag hoppas att ni vill komma och så här gör ni för att vara med;
Anmälan sker via mail till där du anger ditt namn, kontaktuppgifter, ev. nickname på SH och e-postadress. Därefter kommer du få ett mail med instruktioner för anmälan, betalning och mer detaljerad information osv.
Priset är 2500 kronor(1250 kr som anmälningsavgift), vilket inkluderar ett paket med 2 bandagar, middag mellan måndag och tisdag, föreläsningar och div mervärden som du märker om du kommer!
Alla hojar kan delta så länge de är i säkert skick. Gatmodeller och racehojar. Ljudkrav enligt Gelleråsens normala krav, försäkring gäller troligen inte, kontrollera själv med ditt försäkringsbolag om du har en gathoj.

Mail med anmälan om intresse för S1000RR/HP4 förare skickas till: peterpan@live.se.
Övriga märken anmäl er enligt instruktionerna här på tråden.

S1000RR/HP4 förare kan med fördel hänga med i diskussionerna på BMW S1000RR tråden!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top