Fick några mail efter min frustration här i tråden angående däckslitage och fjäderinställningar.
Det verkar vara flera med samma problem.
Tänkte att jag skulle svara här istället så fler får nytta av det.
"ÖhlinsJocke" Kände väl paniken i min röst då jag höll på att bli ruinerad pga däckkostnader, så han var så snäll att han kom ner till Karlskoga och kollade mina grejor. Min dämpare och gaffel skulle stå på rekommenderat och jag blev förbjuden att peta eller ändra. Alla ni som köpt Ktech fick med ett papper där inställningarna står med.
Den största ändringen vi gjorde var faktisk att dreva ner, det blev 14-44 vilket är optimalt för Karlskoga och andra tekniska banor som GR t.ex., men fungerar mindre bra på snabba banor som Mantorp/Anderstorp. Man kommer bara upp i ca 250km/h. Räcker bra för en fegis som mig på alla banor. Sen gjorde jag som Sandman rekommenderade, slängde Pirelli åt helvete och köpte Dunlop igen. Kolla på bilderna och se skillnaden.
Pirellidäcket en förmiddag och det var kanske ca 30% kvar, Dunlopdäcket två hela långa dagar och hälften är kvar.
Drevningen tvingade en att hålla motorn på höga varv hela tiden vilket gjorde att man hela tiden låg förbi det höga vridet våra hojar har, vilket i sin tur var snällare mot däcket och man vågade gasa tidigare utan att få obehagliga släpp. och när det släppte var det fint och odramatiskt. Och man kände sig lite som marques med slirande bakhjul ut ur kurvorna, vilket var ascoolt. Jag har alltid skitit ner mig förr när det släppt.
Slutsats, byt till Dunlop och dreva om gjorde jätteskillnad, skitläskigt första passet. Men när man fick kläm på det fungerade allt jättebra.
Jag har förstått att måttet mellan svingbulten och hjulbulten skall var 595-600mm, men är det någon som vet vad gör med hojen om det är för kort respektive för långt?