tl;dr De säger för lite soppa, jag tror luft i systemet.
Idag fick jag så samtalet från verkstaden:
Anledningen till att den gick dåligt var att det var för dåligt med bensin i tanken.
Det räckte med att fylla tanken och "ta en sväng" så gick hojen bra igen sa de.
Det kan mycket väl stämma och hade kunnat vara pinsamt, men det tycker jag inte att det är.
Varför?
När jag lämnade in hojen för servicen och ventilbytet hade den enligt mätaren ca halv tank. Den har aldrig visat fel och jag har aldrig fått soppatorsk. Jag kör den i stort sett alltid tills lampan tänds och tankar alltid fullt.
Efter att jag hämtade ut hojen konstaterade jag ju på en gång att den gick som en påse nötter. Från det att jag hämtade ut den till att jag lämnade in den körde jag ca 50km.
Under hela den tiden lös aldrig tanklampan. Det har jag dessutom vittne på iom att jag var hos Probike Sollentuna där de kikade på hojen. Vid den tidpunkten hade jag kört ca 30 av de 50km.
Lampan lös inte heller när jag lämnade in den igen. Men lös tydligen när de slog igång hojen.
När lampan tänds brukar jag ha en "range" på ca 60km. Jag har varit nere under 20km vid andra tillfällen och hojen har inte gått som en påse nötter då.
Därför tycker jag att det låter högst osannolikt att jag när jag hämtat ut hojen haft så pass lite soppa i tanken att hojen går som skit i 50km. Med så lite soppa kvar borde jag inte hunnit mer än runt hörnet innan jag fått soppatorsk.
Jag tror snarare att det kommit in luft i systemet i samband med att de plockat ner hojen i delar inför ventilbytet.
Vad tror ni?
Något jag glömde nämna i mitt första inlägg var att vi även konstaterade ett oljeläckage på höger sida när jag var hos Probike.
Det visar sig att toppen hade spruckit, troligtvis pga gjutporer.
Så nu är det bara att vänta.