Ese
Ny medlem
- Gick med
- 1 Oct 2013
- Hoj
- Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Jag är faktiskt inte så rädd för hållfastheten med "de nya stycken" om det är som Maxximus säger att flygalubalken är "avsevärd" bättre material än de original gjutna stycken. Förutsatt att man använder stort sätt samma dimensionering än original. (Jag inbillade mig att tryckgjutet alu är starkare än nåt man kan köpa som metervara "balk" eller fet skiva).
-Jag kan bara se och inbilla att "virket" måste vara rätt tjockt och att rätt stor prosentuell andel kommer att försvinna med fräsandet... Dvs om det här inte var en hobby, och/eller CNC-tid sponsrad av någon ovetande arbetsgivare, nån klokare kunde eventuellt börja fundera ekonomin med det hela..
Men visst var det så att 2010-2011 har std offset 31mm, och 2012 2,5mm mindre.
Och säger vi att 28mm offset är optimal för 2010-11, dvs 2.0mm mindre är org, verkar vi vara eniga om?
(med 2.0mm förminskning & ca 66 graders Caster/"steering head angle", Trail blir då circus 2.2mm längre; och hojen borde bli ännu mera stabil; dock då man efter motstyrningsimpulsen lagd ner hojen har man just circus 2 mm längre momentskaft som medstyr framhjulet. (Den lutande hojens framdelens vikt i marken träffar inte däckets kontakt-patch, och därmed med det längre momentskaft styr ännu mera "in mot kurvan".) Och då svänger väl hojen lättare, som var syftet och som alla verkar vara eniga om..? Eller vad var poängen med "-2mm"?
-Jag kan bara se och inbilla att "virket" måste vara rätt tjockt och att rätt stor prosentuell andel kommer att försvinna med fräsandet... Dvs om det här inte var en hobby, och/eller CNC-tid sponsrad av någon ovetande arbetsgivare, nån klokare kunde eventuellt börja fundera ekonomin med det hela..
Men visst var det så att 2010-2011 har std offset 31mm, och 2012 2,5mm mindre.
Och säger vi att 28mm offset är optimal för 2010-11, dvs 2.0mm mindre är org, verkar vi vara eniga om?
(med 2.0mm förminskning & ca 66 graders Caster/"steering head angle", Trail blir då circus 2.2mm längre; och hojen borde bli ännu mera stabil; dock då man efter motstyrningsimpulsen lagd ner hojen har man just circus 2 mm längre momentskaft som medstyr framhjulet. (Den lutande hojens framdelens vikt i marken träffar inte däckets kontakt-patch, och därmed med det längre momentskaft styr ännu mera "in mot kurvan".) Och då svänger väl hojen lättare, som var syftet och som alla verkar vara eniga om..? Eller vad var poängen med "-2mm"?