BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Idag satt jag på en ny 2015 års modell S1000RR, på Probike I Arlöv, helt otroligt vad liten o lätt den känns! Som en liten 600 kubikare:) Måste vara den första i Sverige...detta var en demohoj som man kommer få smiska lite när våren kommer. Hoppas det blir vår snart!:huvet

Om den sedan lämnar ca 200 hk på hjulet som vissa har mätt upp redan så är detta den hojen man skall ha:yoparty
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Idag satt jag på en ny 2015 års modell S1000RR, på Probike I Arlöv, helt otroligt vad liten o lätt den känns! Som en liten 600 kubikare:) Måste vara den första i Sverige...detta var en demohoj som man kommer få smiska lite när våren kommer. Hoppas det blir vår snart!:huvet

Om den sedan lämnar ca 200 hk på hjulet som vissa har mätt upp redan så är detta den hojen man skall ha:yoparty
Finns flera därute, vet två som har spons som har fått 2015-modeller. Menar du att den känns ännu mindre/smalare än t.ex en 2011?
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Finns flera därute, vet två som har spons som har fått 2015-modeller. Menar du att den känns ännu mindre/smalare än t.ex en 2011?

Japp, den känns mindre, smalare än våra gen 1 hojar S1krr. Tanken måste ha fått en annan form, sitsens hojd, gaffelvinkel allt är ändrat. Men motorn är den samma i stora drag, annan insugskam, portad topp o lättare ventiler. Den där DDC gaffeln & bakdämparen skall tydligen vara tillval, undra vad priset kommer ligga på??

2015-BMW-S1000RR-048.jpg
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Japp, den känns mindre, smalare än våra gen 1 hojar S1krr. Tanken måste ha fått en annan form, sitsens hojd, gaffelvinkel allt är ändrat. Men motorn är den samma i stora drag, annan insugskam, portad topp o lättare ventiler. Den där DDC gaffeln & bakdämparen skall tydligen vara tillval, undra vad priset kommer ligga på??

View attachment 414163
Står på BMW Motorrads sida, exempelpriser åtminstone. Det jag försökt då svar på är hur DDC funkar med skjuts som jag kör med Ganska ofta. Hur bra är den på att kompensera för vikten och annorlunda lastfördelningen?
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Står på BMW Motorrads sida, exempelpriser åtminstone. Det jag försökt då svar på är hur DDC funkar med skjuts som jag kör med Ganska ofta. Hur bra är den på att kompensera för vikten och annorlunda lastfördelningen?

Var ser du de priserna?

Du måste ju ändra manuellt fjäder förspänningen varje gång förarvikten ändras. Datorn ändrar sedan komp o retur fortlöpande varje millisekund. Dvs Jag tror du (och din plånbok) mår bättre av att köra med en vanlig gaffel o bakdämpare.

Nu hittade jag priser i Tyskland, ca 18 000 Euro med DDC o QC.
http://www.bmw-mayen.de/s1000rr.htm

När jag i framtiden skall införskaffa en S1Krr av gen 2 så kommer jag nog hellre välja en med vanlig fjädring. Det jag hört från alla som kör bana/tävlar med DDC dvs HP4an är att dessa system inte är repeterbara/konsekventa, dvs de ger lite olika känsla vid olika tillfällen vid ex ingången till en o samma kurva. Det vill man inte, man vill ha samma feedback/känsla varje gång vid alla tillfällen. Mina 5 cent..
 
Last edited:

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Var ser du de priserna?

Du måste ju ändra manuellt fjäder förspänningen varje gång förarvikten ändras. Datorn ändrar sedan komp o retur fortlöpande varje millisekund. Dvs Jag tror du (och din plånbok) mår bättre av att köra med en vanlig gaffel o bakdämpare.

Nu hittade jag priser i Tyskland, ca 18 000 Euro med DDC o QC.
http://www.bmw-mayen.de/s1000rr.htm

När jag i framtiden skall införskaffa en S1Krr av gen 2 så kommer jag nog hellre välja en med vanlig fjädring. Det jag hört från alla som kör bana/tävlar med DDC dvs HP4an är att dessa system inte är repeterbara/konsekventa, dvs de ger lite olika känsla vid olika tillfällen vid ex ingången till en o samma kurva. Det vill man inte, man vill ha samma feedback/känsla varje gång vid alla tillfällen. Mina 5 cent..

http://www.bmw-motorrad.se/se/sv/in.../2014/s1000rr/s1000rr_overview.html&notrack=1

Klicka på "Utrustning" och sedan "Fabriksmonterad utrustning" och sedan ute till höger så har du t.ex. "Dynamic paket" med DDC och lite annat för 10800 ;)
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Gammalt löfte, men ändå. Är något äventyr bokat?

Haha fan du måste ju letat tillbaka ett tiotal sidor för att hitta det där inlägget! Men nej. Tyvärr inget planerat, skulle behöva göra mig av med en av hojarna om nått sånt ska genomföras och det vet jag inte om jag vill just nu.
 

Joggen

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Det var något som jag kom-ihåg från inläggen i våras om en kommande glädje om att få ta med sin hoj på banor där den få sträcka ut på sig och där den mer hör hemma. Men tiden är inte alltid den rätta, hoppas du får chans vid något annat tillfälle att testa denna berusade känsla på en GP-banas fart och känsla.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Det är rätt, se framåt! Har ni kollat in Alcarras med Cashbach?

Den körningen blev tyvärr inställd.
Jag har som mål att försöka ta mig till Assen 2015, Zenergy/Axxon har en körning där i Augusti. Man kanske kan ta sig till Most och/eller Brno iår också...den som lever får se :)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Får väl lätta upp i vinterdeppen med en liten bild från Catalunya påsken 2014 när solen sken, hojen var hel och Micke R hade finkänsligheten att hålla sig bakom... :)

2014-04-23-PBK-5786.JPG
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Va, hänger ni inte här under julhelgen!? Jaja - det är så man skiljer agnarna från vetet… :hihi

En liten fråga - någon som vet var jag kan leta efter denna typ av elkontakt? Jag hoppas det är en slags standard kontakt och inte BMW special. Kontakten är 6-polig och sitter uppe/fram på vänstersidan ovan vänster kylarfäste och motor till avgasventiler (?). (naturligtvis blev bilden roterad 90 grader motsols…)

IMG_0791.JPG

Den går med stor sannolikhet till TPS:en eftersom det inte går att gasa om jag inte håller den trasiga kabeln mot sitt kontaktstycke...
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Det kanske finns nått som passar från en BMW-bil. Skroten.
Jag gjorde en liten sökning "kontaktstycken tps", åsså bilder, då.
Fanns en massa att titta på. Jag orkar emellertid inte botanisera nu, - å inte senare heller. :krama

Jag hänger inte här eftersom det ytterst sällan kommer några mail om nytt inlägg.
Vettefan vad det beror på. :confused:
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Va, hänger ni inte här under julhelgen!? Jaja - det är så man skiljer agnarna från vetet… :hihi

En liten fråga - någon som vet var jag kan leta efter denna typ av elkontakt? Jag hoppas det är en slags standard kontakt och inte BMW special. Kontakten är 6-polig och sitter uppe/fram på vänstersidan ovan vänster kylarfäste och motor till avgasventiler (?). (naturligtvis blev bilden roterad 90 grader motsols…)

View attachment 414451

Den går med stor sannolikhet till TPS:en eftersom det inte går att gasa om jag inte håller den trasiga kabeln mot sitt kontaktstycke...

Jag kanske har en sådan kontakt liggande, dvs en hel kabelstam, får kolla i det nya året! Återkommer i ärendet...

MVH
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jag kanske har en sådan kontakt liggande, dvs en hel kabelstam, får kolla i det nya året! Återkommer i ärendet...

MVH



Tack - det är hanen i ett 6 pins kontaktstycke och motsvarande borde gå att finna i fackhandeln annars tycker jag.


Beteckningar som står på kontakten är:
PBT-GF20 (vilket jag antar är typen av plast i kontakten)
och 2-965 629-3 A vilket jag tror är serienumret på själva kontakten.


View attachment 414452View attachment 414453View attachment 414454
 
Last edited:

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Tack - det är hanen i ett 6 pins kontaktstycke och motsvarande borde gå att finna i fackhandeln.


Beteckningar som står på kontakten är:
PBT-GF20 (vilket jag antar är typen av plast i kontakten)
och 2-965 629-3 A vilket jag tror är serienumret på själva kontakten.


View attachment 414452View attachment 414453View attachment 414454

Jag vet precis vilken kontakt det är! Brukar pilla med den ofta, har två skadade kabelstammar liggandes i garaget, får undersöka det.

Mvh
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top