BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Tjo!! Har en liten fråga hur fungerar Wheelie controllen ;) ?? Är den ställbar hur högt ,man vill köra eller stryper den bara så den inte kommer upp alls?? Funkar detta bra?? Är det helt omöjligt att slå över?? // Andreas..

Var en liten diskussion på sidan 34 angående detta.

I korthet: Nej, inte "ställbar" mer än på/av och att slick-läget tillåter 23 grader och 5 sekunder som max.

Jag har mycket svårt att tro att det går att slå över på något läge, jag har inte provat slicklägets 23 grader men om det fungerar på samma sätt som de andra lägena när hjulet går upp från marken så - nej.

Kalle_Duke

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Hoj
2011 Bmw S1000RR
Var en liten diskussion på sidan 34 angående detta.

I korthet: Nej, inte "ställbar" mer än på/av och att slick-läget tillåter 23 grader och 5 sekunder som max.

Jag har mycket svårt att tro att det går att slå över på något läge, jag har inte provat slicklägets 23 grader men om det fungerar på samma sätt som de andra lägena när hjulet går upp från marken så - nej.

Så i slick läge är det bara hålla full gas och hojen håller 23 grader i 5 sekunder sen slår den ner?

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Så i slick läge är det bara hålla full gas och hojen håller 23 grader i 5 sekunder sen slår den ner?

I teorin - ja. Men står du still vid ett rödljus och ger fullt o släpper kopplingen så kommer den kasta upp rätt rejält, betydligt mer än 23 grader - men sen dunsar du ned igen.

Det finns ju även i praktiken en launchcontroll när du startar. Kommer inte ihåg var jag läste det, men du lägger dig på ca 6000 varv där den vita lampan börjar lysa (eller blinka), låt kopplingen få lite grepp så hojen börjar röra sig - och sen ger du fullt! Helt underbart - bara att trampa i växlarna när vita lampan talar om att du närmar dig maxvarv! ( i alla fall i raceläge, slickläge blir det lite stökigare :D )

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
I teorin - ja. Men står du still vid ett rödljus och ger fullt o släpper kopplingen så kommer den kasta upp rätt rejält, betydligt mer än 23 grader - men sen dunsar du ned igen.

Det finns ju även i praktiken en launchcontroll när du startar. Kommer inte ihåg var jag läste det, men du lägger dig på ca 6000 varv där den vita lampan börjar lysa (eller blinka), låt kopplingen få lite grepp så hojen börjar röra sig - och sen ger du fullt! Helt underbart - bara att trampa i växlarna när vita lampan talar om att du närmar dig maxvarv! ( i alla fall i raceläge, slickläge blir det lite stökigare :D )

BMW kallar det "Pullaway engine speed" (s 63 i manualen) och jag tror det är närmare 7000 eller kanske t.o.m. lite över den börjar blinka, jag använde den senast igår när jag lekte tillsammans med en ZX14 vid ett rödljus :banana

Jag kom på att jag sett hur den reagerar i slickläge, och man ser faktiskt "pullaway engine speed" också, ett filmklipp jag postade tidigare någon gång:

[youtube-id]rSZSJlS59cY[/youtube-id] Runt 55 sekunder är han beredd att dra iväg och han får en rätt dålig start p.g.a. stegringen.

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
BMW kallar det "Pullaway engine speed" (s 63 i manualen) och jag tror det är närmare 7000 eller kanske t.o.m. lite över den börjar blinka, jag använde den senast igår när jag lekte tillsammans med en ZX14 vid ett rödljus :banana

Jag kom på att jag sett hur den reagerar i slickläge, och man ser faktiskt "pullaway engine speed" också, ett filmklipp jag postade tidigare någon gång:

[youtube-id]rSZSJlS59cY[/youtube-id] Runt 55 sekunder är han beredd att dra iväg och han får en rätt dålig start p.g.a. stegringen.

Det där hade jag ingen aning om, vilken trevlig överraskning. Blir till att prova nästa gång. Att döma av resultatet i filmen verkar den inte vara så snabb dock eftersom han blev omkörd av tre hojar direkt :)

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Det där hade jag ingen aning om, vilken trevlig överraskning. Blir till att prova nästa gång. Att döma av resultatet i filmen verkar den inte vara så snabb dock eftersom han blev omkörd av tre hojar direkt :)

Men han tar igen det sen jävlar anamma!

Anti-wheelien som går in bryter ju tändningen för att få ner hojen så det där borde ha gått bättre om han är mjukare på kopplingen?

Nu är ju inte jag raceputte, S&S3M Sandström kanske kan berätta hur han brukar starta?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Men han tar igen det sen jävlar anamma!

Anti-wheelien som går in bryter ju tändningen för att få ner hojen så det där borde ha gått bättre om han är mjukare på kopplingen?

Nu är ju inte jag raceputte, S&S3M Sandström kanske kan berätta hur han brukar starta?

Hehe, jag såg bara starten första gången men nu såg jag hela. Han verkade gilla att köra om på yttern.

Är det Laguna Seca? I alla fall första delen av banan påminner om Laguna?

Nu ska jag prova hojen med ändrade fjädringsinställningar. De var lite all over the place tidigare med blandning av mjuk förställning och mer kompression och retur. Nu är det standard sport som gäller.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Prova läge race första gången ni testar launchkontrollen, helt suveränt! Låt kopplingen greppa lite så ni känner att hojen vill iväg, släpp helt o ge fullt - makalöst kul! Sen e de bara att luta sig fram, stirra sig blind på vita lampan o rycka i nästa växel när den lyser till o ips vips så kör ni i flera hundra! :banana

Läge slick e inte lika lätt, då måste man kunna köra hoj också...:rolleyes:

Kalle_Duke

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Hoj
2011 Bmw S1000RR
Haha ja det lär man sig aldrig med denna hoj:banana

Lägg upp lite bilder på era Tankpads och Stormgrips!!:krama
Känner att jag ligger mycke på tanken + att jag inte får fast benen runt den hala tanken:Bugar

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Skippa stompgrips, de förstör skinnstället i längden.

Jag håller delvis med - de sliter på stället och jag har börjat köra med lite tejp på insidan av knäna på stället för att spara på lädret. Problemet i mitt fall är att jag inte hittat något annat som jag känner att jag får samma "grepp" med som duschmattan :mad:

EDIT: Jag hade en lite halvkass bild från mobilen liggandes som jag lade till i garaget, det visar Stompgrips på hojen åtminstone!

Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Snakeskin tror jag en modell heter som kompisen har på sin s1000rr - och de fungerar bra. (Han kör i alla fall fort som f-n utan att trilla av...)

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Ok
Samling imorn lördag kl. 10:30 fulltankad v. Winbergs/ glasskiosken på hamnen i Vaxholm.

Kul om vi blir några S1000RR

Vi ka väl hitta lite roliga vägar upp i Roslagen. Jag är klar, på ett klassisk BMW sväng - dvs efter humör och tempo allt mellan 2 - 45 mil :)
(jag är ruskigt åk sugen!)

Tempo, så vi överlever och har lite kul oxå!

Ses vi?

SteveB

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2010
Hoj
-01 R1 Turbo
Ok
Samling imorn lördag kl. 10:30 fulltankad v. Winbergs/ glasskiosken på hamnen i Vaxholm.

Kul om vi blir några S1000RR

Vi ka väl hitta lite roliga vägar upp i Roslagen. Jag är klar, på ett klassisk BMW sväng - dvs efter humör och tempo allt mellan 2 - 45 mil :)
(jag är ruskigt åk sugen!)

Tempo, så vi överlever och har lite kul oxå!

Ses vi?

Jag kan tyvärr inte före 14.30 på lördag,men söndag funkar om vädret är ok!:tummenupp
Annars hänger jag gärna på någon annan gång!:yoparty

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Ja, det vore roligt med en S1000RR körning, men som du såg Peter när vi träffades så är det inte mycket kvar av gummit :-(. Har jobbat och varit bortrest och ej haft tid att byta. Hade hoppats på att få dom skiftade imorgon, men har ej fått svar från en här på forumet.
Kommer dock följa utvecklingen:).
//Micke

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Jag är på, vore kul att se lite vägar norr om stan! Jag har lite saker att stå i sen på eftermiddagen men man borde ju hinna en bit och fika! Händer det eller?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...