sitter metzler k3 på min orginal som jag är mkt nöjd med
vad har ni för däck nu och är dom bättre eller sämre och på vilket sätt ?
Hmm, hyfsat komplex fråga du drar ur dig...
Första delen är enkel, jag har Dunlop GP 211 på hojen. De är mönstrade racedäck i samma klass som dina Metzler, dvs de är anpassade för banracing och egentligen inte bra att ha på gata. De behöver mycket värme, mer än du får under normal körning på gata även om du står på en hel del, och våtgreppet är kass. På bana är de grymma, det bästa du kan ha innan du monterar slicks. Kör du på gatan skall du vara lite försiktig och varma dagar o sansad körning är att rekommendera.
Vill du ha bättre däck för gatan och fortfarande köra sportig kanske någon bandag eller så, då rekommenderar jag Dunlop Sportsmart eller Michelin Power Pilot eller Michelin Pure. Dessa däck går att köra relativt fort på bana men har kvar våtgrepp och normal temperatur för körning på gata. De slits relativt fort så vill du åka till o från jobbet varje dag eller åka en eller annan långtur kommer det kosta, alternativt är att montera Dunlop roadsmart eller Michelin Pilot road, lite mindre grepp vid hård körning men dessto fler mil. Helt ok för en bandag med SMC men inget att jaga tider med.
Om du frågar någon annan kommer du få förslag på andra märken också, det finns många bra däck, men dessa är bland de bästa som finns idag, vinner mycket tester och har framför allt egenskaper som fungerar till din hoj även om det är lite kyligare eller blött. Säkra kort helt enkelt.
Själv har jag köpt ett par nya Dunlop Sportsmart som jag skall ha efter GP 211-däcken och har förmånen att ha ett par extra fälgar med slicks monterat för bandagar.
Vi kan utveckla diskussionen om du vill men då får du också vara på några frågor; hur kommer du att köra framöver, vad skall däcken ha för uppgift?