Tänk dig att du har bara ram, gaffel, sving o hjul monterat. Bakre stötdämparen justerar du ridehigh på så att du "knuffar upp" bakramen o hela hojen får en mer framåtlutad vinkel.
Bakhjulet åker ju då in under hojen mer så att säga och den enda leden som finns är svingaxeln. Vinkeln på svingen förändras då i förhållande till ramen o hjulbasen förkortas.
Nu är jag lite osäker på hur vinkeln på svingen mäts men det hände en massa med hojen när du förändrar denna. Vinkeln hur mycket hojen lutar framåt, längden på hjulbasen, bakhjulets position i svingen mm.
Nu är jag lekman, jag är ute på lite tunn is, men så har jag uppfattat det hela och att det ligger mycket vetenskap i alla dessa mått.
Sen sitter man (jag) som glad amatör o byter plats på distansen i övre fästet på bakdämparen, kanske byter fram eller bakdrev, justerar gaffelns läge i styrkronan o byter till rejsiga däck med annan profil både bak o fram. Och sen undrar man varför man hamnar i lekakulorna när man åker bana
Lite så jag ligger o tänker på nätterna när det regnar som mest