BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Skryt lagom Peter! :) Är väl inge fel på Öhlinare?
Inte så kul att åka till jobbet i morse, -14 och snorhalt. Men våren närmar sig fortare&fortare för varje dag som går. Snart är det premiär :)

Inge fel på Öhlins, bara lite internt skämt då vi båda moddar fjädringen på hojen! ;-)

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Vänta nu, om jag väljer mellan två färger o den en är döpt till "Light" och "grey" medan den andra heter "Motorsport"! Hmm, vad ska jag välja? ;-)

Last edited:

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
@ Peter, har du inhandlat komplett K-Tech kit? Har inte så bra koll på dom annat än saker man tidigare läst på nätet, men dom verkar ju veta vad dom sysslar med i alla fall! När jag kollade efter alternativ till Öhlins så såg det ut som K-Tech låg ett snäpp upp i prisklass, stämmer det?

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
@ Peter, har du inhandlat komplett K-Tech kit? Har inte så bra koll på dom annat än saker man tidigare läst på nätet, men dom verkar ju veta vad dom sysslar med i alla fall! När jag kollade efter alternativ till Öhlins så såg det ut som K-Tech låg ett snäpp upp i prisklass, stämmer det?

Beställt än så länge, och lämnat ifrån mig gaffeln hos Jocke Jansson för montering och injustering. K-Tech kostar ganska lika som Öhlins, eventuellt några kronor mindre, men inte så mycket att det påverkar köpet.
Bakdämp blir det till att mecka dit själv, hoppas man slipper riva hela bakramen för att få plats. Borde gå utan att göra det, ska gräva ned mig i verkstadshandboken någon kväll...

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Beställt än så länge, och lämnat ifrån mig gaffeln hos Jocke Jansson för montering och injustering. K-Tech kostar ganska lika som Öhlins, eventuellt några kronor mindre, men inte så mycket att det påverkar köpet.
Bakdämp blir det till att mecka dit själv, hoppas man slipper riva hela bakramen för att få plats. Borde gå utan att göra det, ska gräva ned mig i verkstadshandboken någon kväll...
Ok, vad kul! du är den första jag känner till som monterar en K-Tech dämpare, antagligen behövs inte allt för mycket demonteras, om inte du vill fästa "remote" förspänningen på något ballt ställe.

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Peter, Backman kör K-tech i år. Fråga honom om du är osäker på någonting. :)

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
Är det någon som vet var man kan få tag på PPtuning broms och koppling handtag här hemma i Sverige?? Är det någon som har testat de och vet om man behöver fila på klacken till broms handtaget??

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Tack för tipsen, jag pratade med Jocke Jansson till att börja med, och lite sporrad (läs avundsjuk) på Sandman som monterar Öhlins så började jag undersöka priser, kvalitet osv.
Jocke framhåller gärna K-tech som lika bra som Öhlins och sedan pratade jag med framför allt Anders "Petjo" Lilja som lovordade märket. Så jag provar!
En avgörande sak som gjorde att jag valde bort andra märken än Öhlins och K-tech var inte misstron på kvalitet (från tex WP eller Bitubo), utan att det finns inställningsdata till framför allt Öhlins o K-tech här i Sverige. Framför allt geometrin för hojen finns det färdiga data från andra som har provat sig fram.

Sen blev jag lätt irriterad att det inte ens går att hitta vilken dämparen man ska ha på Öhlins hemsida. Den är riktigt kass! En liten droppe som gjorde sitt faktiskt.

Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Vart köpte du ditt kit? Pris?

FJJ Racing (Jocke Jansson utanför Uppsala), ca 25 tkr för cartridge fram (ej trycksatt) och deras tävlingsdämpare bak. Priset är ungefär detsamma som överallt annars, skillnaden är att han vet exakt vilka fjädrar du skall ha och vilken setting du ska ha för din vikt, hoj o bana. Och den hjälpen får du om du handlar där.

Screen Shot 2012-02-04 at 19.02.35.png

Edit: då ingår montering av cartridge inkl hening mm, så att gaffeln funkar optimalt. (Han är fd Öhlinstekniker)

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
....det går bra nu märker jag :) Tyskt stål, svensk design = "Svenska" dämpare dvs jag får åka på "andrasortering" ha ha !

Kul att du slog till :) Btw min bakdämpare är bolt on bara så du vet *lubbar lite långsamt bortåt*...//M

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
....det går bra nu märker jag :) Tyskt stål, svensk design = "Svenska" dämpare dvs jag får åka på "andrasortering" ha ha !

Kul att du slog till :) Btw min bakdämpare är bolt on bara så du vet *lubbar lite långsamt bortåt*...//M

:D ja du har rätt, frångick visst konceptet med Sverige o Tyskland, sorry. Gör om o gör rätt :D

Har du monterat på din bakdämpare än? Läste på S1000rr forum i usa att man måste lossa tankfäste o bakram o lyfta upp bakramen lite för att få bort orginaldämparen.

Screen Shot 2012-02-04 at 18.44.31.png

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Riktig skön bild på nya S1000RR, bara att njuta.

s1000rr-95.jpg

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Riktig skön bild på nya S1000RR, bara att njuta.

s1000rr-95.jpg

Den var fin! Men den purist som man är så hävdar jag med en idiots övertygelse att:
Röda sportmaskiner= Italien
Gröna sportmaskiner= England
Sporthoj i "Motorsportfärg" = Tyskland
:D

Last edited by a moderator:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...