Varför göra det lätt när man kan krångla till det själv.
Frågor:
Var får man tag på Öhlins verktygen, Tool 00797-08 Tool 01765-03 samt Tool 01797-07 dom ingår inte i min uppsättning.
Enligt BMW verkstads handboken behöver man ta bort tanken samt lyfta hojen (engine lifter) för att få bort den bakre dämparen behövs det? kanske bäst att följa instruktionen men är det något annat jag behöver tänka på för att byta den bakre dämparen, eftersom det blir skitväder tänkte jag roa mig med detta i helgen.
/H anders
Vet inget om verktygen tyvärr.
Bakdämparen byter du så här;
1.
Palla upp hojen så att bakhjul/sving hänger fritt. (Enklast är om du tar bort bakhjulet helt, lättare att komma åt.) Fasta fotpinnar o pallbockar funkar bra, annars får man använda fantasin.
2.
Ta bort sadeln och lossa de fyra skruvarna i bakramen som håller plastbiten där tankens bakre bult går igenom. Skruva ut de två skruvarna som håller tanken midskepps genom ramen. (En från varje sida. (Lite osäker på om du behöver ta bort hela bak-kutsen, jag hade min borta när jag gjorde det)
3.
Lossa på de fyra bultarna som håller bakramen i ramen, ta bort de undre helt så du kan "tippa" bakramen uppåt.
4.
Om du är själv så försök spänna upp bakramen med en rem upp mot taket eller liknande, eller palla upp den en decimeter åtminstone på något bra sätt.
5.
Lossa den övre bulten som håller stötdämparen. Försök i det längsta att låta "gänghylsan" på högre sidan sitta kvar i ramen. Om du misslyckas förstår du varför när du skall sätta tillbaka den.
6.
Den undre bulten lossar du med samma torx som den övre men du får hålla emot med en 15 ringnyckel. Lättast är att sticka in ringnyckeln bakifrån mellan svingen och länkaget, då håller sig ringnyckeln där av sig själv. Du får höja o sänka svingen lite för att hitta rätt läge att få ut den undre bulten från höger sida. Smidigt när man väl får till det.
7. Krångla ut orginalstötdämparen bakåt genom att vrida den lite åt sidan. Nu förstår du varför du måste höja bakramen. Var försiktigt så du inte repar svingen.
8. Dit med nya dämpen o gör allt i omvänd ordning som står här ovanför. Kan vara lite lättare att ta bort behållaren för bromsvätskan till bakbromsen beroende på vilken annan dämpare du sätter dit.
Första gången tar det 2 man 2 timmar att göra det.
Andra gången tar det 1 man 2 timmar att göra det.
Tredje gången tar det 1 man 30 minuter att ta bort o sätta dit en ny.
Lycka till!
Last edited: