BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

aftersun

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
s1000rr -11
sportläge vs raceläge

det lutar nu mot att plocka utt ett akrapovic race helsystem för 12 000, nytt! tack för alla svar!

en annan fråga gällande denna hoj, vad är det för större skillnader mellan sportläget och raceläget?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
det lutar nu mot att plocka utt ett akrapovic race helsystem för 12 000, nytt! tack för alla svar!

en annan fråga gällande denna hoj, vad är det för större skillnader mellan sportläget och raceläget?

Detta kan kanske svara lite på din fråga;
 

Bifogat

  • Modes S1KRR_0001.jpg
    Modes S1KRR_0001.jpg
    65.5 KB · Visningar: 156
  • Modes S1KRR_0002.jpg
    Modes S1KRR_0002.jpg
    106.8 KB · Visningar: 656

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Tack för svar och ett bra tips, men funkar detta inte att ta ut på bana? Tänkte väl köra ett par rundor på SMC om inte annat.

Vad finns det mer för helsystem? Hur har ni andra gjort? :)

postcount=553
Jag har för mig jag sett någonstans att detta system gav om det var 112 Db eller 122 Db.

Till helsystem för 12-25.000:- skall man ha luftfilter 1000:- och bänkkörning 3-8000:-. Då har man fort gjort av med en massa pengar på "bara" ljud, pengar som kan användas till nästa hojbyte istället.

Mitt personliga tips är:
postcount=619
Jag lägger pengarna på 16T framdrev, styrdämpare, "snabbgas", däck och bandagar + att jag inte får problem med ljud istället för helsystem.
Hojjen går som den ska på rakorna ändå och det är inte där jag har tid att hämta.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
GRYMT, tack för svar Peter Pan. Då gäller det alltså att stänga av DTC helt (eller byta till slick-läge) om man vill kunna göra wheelies överhuvudtaget med andra ord.

Den riktigt trixia frågan är om det går att stänga av wheele-skyddet och ändå ha kvar traction controll... :va
 

kotten84

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Lysekil
Hoj
Blå skrevraket
Är tyvärr ingen stolt ägare av en S1000RR men har haft möjlighet att provköra monstret.

Kan dela med mig av lite fina bilder jag hitta på nätet som gör en extra sugen på en RR!:yoparty:banana

10_julypinup_01_.jpg


Finns fler på http://www.twowheelsblog.com/galleria/pin-up-franchesca-aime-la-bmw-s1000rr-01/1
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Den riktigt trixia frågan är om det går att stänga av wheele-skyddet och ändå ha kvar traction controll... :va

Eventuellt med BMW race ecu;n. där man kan justera en mängd olika parametrar som är förinställda på våra maskiner.
//Micke
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Eventuellt med BMW race ecu;n. där man kan justera en mängd olika parametrar som är förinställda på våra maskiner.
//Micke

Om man kan skilja på gyrots beräkning av hur mycket hojen stegrar och kontrollen av om fram o bakhjul går olika fort (DTC) så borde det gå.
Tror att det är en hel del pengar i race ecu och de inställningar som behövs. Och de behöver jag lägga på däckskontot tror jag bestämt ;-)

PP
 

vallonen

Tomten kör Gixxer!
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Skåne
Hoj
BMW s1000rr
jag satt på ett akrapovic helsystem short race jag kan säga att det får ett racefit att höras mesigt!! har aldrig hört något liknande på en rad 4 det är så sjukt rått ! folk kommer fram och frågar och säger samma sak hahah! jag fick ut 202 på hjulet:yoparty det är en enorm skillnad i mellanregistret men som sagt har ni aldrig hört det så har ni missar något haha! dom bänkade en ny blade dagen före med helsystem o rubbet 21 hk mindre på hjulet det är en stor skillnad!
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
jag satt på ett akrapovic helsystem short race jag kan säga att det får ett racefit att höras mesigt!! har aldrig hört något liknande på en rad 4 det är så sjukt rått ! folk kommer fram och frågar och säger samma sak hahah! jag fick ut 202 på hjulet:yoparty det är en enorm skillnad i mellanregistret men som sagt har ni aldrig hört det så har ni missar något haha! dom bänkade en ny blade dagen före med helsystem o rubbet 21 hk mindre på hjulet det är en stor skillnad!

E faktiskt avundsjuk, skulle också vilja ha avgrundsvrål så man känner sig som en riktig racer, men jag vågar f-n inte för all banåknings skull. Undrar om man får bättre mellanregister om man bara PC5-mappar om fast allt e orginal..?
 

aftersun

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
s1000rr -11
iofs, om man kör med slick-läget så har man möjlighet att wheela upp till 5 sekunder, och fortfarande har man traction control igång. det bör ju vara den inställningen som är bäst om man vill wheela lite.

stänger man av traction control helt bör ju detta vara mindre säkert.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
iofs, om man kör med slick-läget så har man möjlighet att wheela upp till 5 sekunder, och fortfarande har man traction control igång. det bör ju vara den inställningen som är bäst om man vill wheela lite.

stänger man av traction control helt bör ju detta vara mindre säkert.

Är man ute efter att bara wheela, och göra det ordentligt och länge, så får du stänga av allt eftersom Slick-läget endast tillåter 23 graders lutning på hojen (och 5 sekunders wheele för den delen ). Däremot om du bara vill kunna hålla den uppe en stund under gaspådrag ja då är ju Slick-läget helt ok.
 

aftersun

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
s1000rr -11
Är man ute efter att bara wheela, och göra det ordentligt och länge, så får du stänga av allt eftersom Slick-läget endast tillåter 23 graders lutning på hojen (och 5 sekunders wheele för den delen ). Däremot om du bara vill kunna hålla den uppe en stund under gaspådrag ja då är ju Slick-läget helt ok.

Fast i slickläget tillåts visst bakhjulsspinn och det finns ingen abs bak om jag förstått det hela rätt?
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Fast i slickläget tillåts visst bakhjulsspinn och det finns ingen abs bak om jag förstått det hela rätt?

Mja, ska man vara riktigt tydlig så är det väl så att ja den tillåter mest hjulspinn i slickläge men ABS funkar både fram och bak om du använder frambromsen (den bromsar då även bak) men om du använder fotbromsen för bakhjulet så kommer inte ABS att gå in på bakhjulet för att hindra din powerslide...
 

M.Fredriksson

Nattuggla
Gick med
17 Feb 2011
Ort
Haparanda
Hoj
Bmw S1000r 2016
Vars sitter kodningskontakten för att aktivera slick-läget?
Nån som kan rekomendera nå bra däck för sportigare gatåkning?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Mja, ska man vara riktigt tydlig så är det väl så att ja den tillåter mest hjulspinn i slickläge men ABS funkar både fram och bak om du använder frambromsen (den bromsar då även bak) men om du använder fotbromsen för bakhjulet så kommer inte ABS att gå in på bakhjulet för att hindra din powerslide...

Bilden svarar väl inte helt på frågorna men man kan utläsa lite mellan raderna. Det står till och med att i slickläge så kan föraren till och med bromsa med frambromsen(tolkar jag det rätt här?) så hårt att han kan få till en medveten drift innan ABS sätter in. Eller? Läs själva;

attachment.php


Vars sitter kodningskontakten för att aktivera slick-läget?
Nån som kan rekomendera nå bra däck för sportigare gatåkning?

Mitt tips;
Om du åker mest inspirerad gata men strävar efter att få till knäskrapet på bandagar - Dunlop Sportsmart. Så har du kvar ett vettigt våtgrepp.

Om banåkningen är det roligaste, du mäter tider och någon annan än du själv tycker du e rätt snabb - Dunlop D211GP Racer eller Metzler K3 Interact.
Men då har sämre våtgrepp och du bör köra lugnt på gatan om det är under 10 grader i gatan ute, gärna låta däcket få lite temp först.

Sen finns det tusen råd från tusen andra förare, men dessa är bland det bästa däck du kan ha. Jag och mina närmast sörjande har lagt många tusenlappar för att komma fram till detta. Tester i tidningarna säger samma sak... (Kanske skulle läst först o köpt sen :rolleyes: )

Kör du inte så mycket bana kan du även köra Michelins Power Pilot 2 ct, en klassiker som fungerar mycket bra och har bra våtgrepp.
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top