BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Det är aldrig bra när dom erkänner för snabbt, då vet man att man ligger risigt till.:död
Att bli utnyttjad som ett köttstycke, det är förnedrande:rofl
Tacka vetja motorcyklar, de går alltid att lita på.

Klokt talat! Nä nu ska jag gå o lägga mig säger ho.... känner jag... :rodnar

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Kör ni med stötdämparfästet i det högre eller lägre läget när ni kör bana? Jag har det högre läget just nu eftersom jag gillade det bättre på gata men både Hockenheim och Mugello är ju snabba banor så jag vill inte tumma på stabiliteten.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Kör ni med stötdämparfästet i det högre eller lägre läget när ni kör bana? Jag har det högre läget just nu eftersom jag gillade det bättre på gata men både Hockenheim och Mugello är ju snabba banor så jag vill inte tumma på stabiliteten.

I det lägre fästet så att hojen blir högre, men detta pga den nya stötdämparen. Sen tycker jag du skall behålla ditt läge o kolla hur det känns, det är ju väldigt lätt att byta tillbaka eller höja hojen fram om du vill.

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
-Nu blev jag nyfiken! Var ute i garaget och tittade på övre stötdämparfästet och ser då att det sitter en oval distanstjofräs där. Är det den som avses?

Jag förutsätter att min står i orginalläget dvs skruven sitter i sitt övre läge.
Är det lätt att ändra läge? Finns det nån bra beskrivning på detta? I instruktionsboken hittar jag inget.

Jag trooor emellertid att på Mugello passar nog en låg rideheight bäst.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
-Nu blev jag nyfiken! Var ute i garaget och tittade på övre stötdämparfästet och ser då att det sitter en oval distanstjofräs där. Är det den som avses?

Jag förutsätter att min står i orginalläget dvs skruven sitter i sitt övre läge.
Är det lätt att ändra läge? Finns det nån bra beskrivning på detta? I instruktionsboken hittar jag inget.

Jag trooor emellertid att på Mugello passar nog en låg rideheight bäst.

http://www.s1000rrforum.com/forum/s...7686-flipped-eccentric-shock-mount-wow-2.html finns det ett par bra bilder på de olika lägena.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
I det lägre fästet så att hojen blir högre, men detta pga den nya stötdämparen. Sen tycker jag du skall behålla ditt läge o kolla hur det känns, det är ju väldigt lätt att byta tillbaka eller höja hojen fram om du vill.

I så fall har jag det också i det "lägre" fästet så att jag får mer ride height bak.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR

Det man behöver göra är att avlasta bakhjulet så det hänger fritt. Ett par pallbockar under fasta fotpinnar eller hissa/ lyfta upp den bak.
Lossa bulten, rucka lite på bakhjulet/ svingen upp och ned lite lätt så lossnar bulten. Ut med distanserna på båda sidorna om övre fästet och in med dem igen med hålet åt andra hållet.
OBS - den högra distansen med gängor kan vara pillig att få in i hålet igen. Den passar mycket exakt och måste skjutas in exakt rakt annars är det tvärstop. Inget som helst våld behövs dock. Bra att vara ett par gubbar, men det är ju inget problem om vi skall justera nere på Mugello dr Zäta! :tummenupp

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Jag tycker bakbromsen tar alldeles för dåligt, man får stampa bra hårt för att det ska hända något och jag känner aldrig av att handbromsen aktiverar bakbromsen samtidigt som den ska göra. (Jag kanske inte är bättre förare än att jag inte känner det men ändå... )

Fråga: ska man lufta slangen som kommer framifrån till bakbromsen, den som verkar justera att bakbromsen går in även när du bromsar med handbroms?

Tänkte att jag gjort något fel när jag bytte fotpinnar o luftade bakbromsen...

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Jag tycker bakbromsen tar alldeles för dåligt, man får stampa bra hårt för att det ska hända något och jag känner aldrig av att handbromsen aktiverar bakbromsen samtidigt som den ska göra. (Jag kanske inte är bättre förare än att jag inte känner det men ändå... )

Fråga: ska man lufta slangen som kommer framifrån till bakbromsen, den som verkar justera att bakbromsen går in även när du bromsar med handbroms?

Tänkte att jag gjort något fel när jag bytte fotpinnar o luftade bakbromsen...
Dålig fart här, får väl skriva ett par ord som knappast hjälper dig:)

Minns att du sa det vid något tillfälle. tycker min är helt ok även fast den tar senare/sämre än andra hojar man kört. Är det så att du har Duccens broms färsk i minnet? Har aldrig luftat bromsarna men jag antar att man bör lufta hela systemet så att man får med pumpen för att kunna utesluta felkällor (detta har ju dock du koll på). Andra som upplevt bakbromsen som otillräcklig har bytt skiva och belägg med gott resultat.
Huruvida man känner integralen arbeta, bakhjulet är ju i luften när man bromsar (på got och ont, fast mest ont:D)

Att byta till eftermarknads stålomspunna var ju poppis tidigare, jag tror inte att skillnaden skulle bli särskilt stor då original håller tillräckligt hög kvalité (men placebo kan vara nog så bra:))
Vill minnas att Brembo hade en "upgrade" cylinder men nu kan jag inte hitta den.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Dålig fart här, får väl skriva ett par ord som knappast hjälper dig:)

Minns att du sa det vid något tillfälle. tycker min är helt ok även fast den tar senare/sämre än andra hojar man kört. Är det så att du har Duccens broms färsk i minnet? Har aldrig luftat bromsarna men jag antar att man bör lufta hela systemet så att man får med pumpen för att kunna utesluta felkällor (detta har ju dock du koll på). Andra som upplevt bakbromsen som otillräcklig har bytt skiva och belägg med gott resultat.
Huruvida man känner integralen arbeta, bakhjulet är ju i luften när man bromsar (på got och ont, fast mest ont:D)

Att byta till eftermarknads stålomspunna var ju poppis tidigare, jag tror inte att skillnaden skulle bli särskilt stor då original håller tillräckligt hög kvalité (men placebo kan vara nog så bra:))
Vill minnas att Brembo hade en "upgrade" cylinder men nu kan jag inte hitta den.

Tack för att du stöttar mig i denna tysta tråd :D, jag skall nog spinna vidare på om "hela" systemet behöver luftas. Tycker det är för dåligt helt enkelt, till och med när man glider fram så är den kass...

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Hoj
ECX125
Tack för att du stöttar mig i denna tysta tråd :D, jag skall nog spinna vidare på om "hela" systemet behöver luftas. Tycker det är för dåligt helt enkelt, till och med när man glider fram så är den kass...

Kan tyvärr inte hjälpa dig med bakbroms-issuen, har aldrig använt min bakbroms.....:rodnar

Men kan hjälpa till med att hålla liv i tråden.
Köpte mig ett par BMW Security EVO G 3 i veckan.
http://www.pidcock.com/content/pages/bmw/clothing/Boots/sports boots/mens/bmwsecurityevo.htm
bmw-launches-security-evo-g3-motorcycle-racing-boots-25337_1.jpg EvoG3inner-500x500.jpg
Har velat ha ett par Daytona Security G 3 ett tag men de har kostat för mycket nya.
Hittade dock av en slump stövlarna i BMW-version begagnade till rätt pris....

Så nu är det mer BMW i garaget.....

Last edited:

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Hur blir det med banlicens för väg 222 Peter, hört något? Vore bra att ha någonstans att provköra:yoparty

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Hur blir det med banlicens för väg 222 Peter, hört något? Vore bra att ha någonstans att provköra:yoparty

Det där var faktiskt något jag tänkt på tidigare! Ibland verkar det som de släpper in vilka kreti och pleti som helst på våran bana!:D
Föresten, när får man se BMWdödaren?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...