BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Magny Cour

Måste slå ett slag för franska Magny Cour som vi besökte förra veckan. Trodde väl i ärlighetens namn inte att vi skulle köra bana i Frankrike över huvud taget, men en av oss pratade om just Magny Cour hela tiden och så blev det bestämt.
Förra veckan körde vi våra bussar upp från Alicante till Magny Cour i franska Nevérs som ligger ungefär 25 mil sydöst om Paris.

Väl på plats möts vi av ett jätteanläggning som får Catalunya att skämmas för sig. Förutom GP (Formel 1) -banan så ligger det flera andra anläggningar bredvid för carting, supermotard och drifting mm.

GP banan med omgivande områden var i magiskt bra skick - stort, rent och välplanerat. Och när vi väl rullade ut på banan bjöd den på en mycket snabb och rolig layout med höghastighetskurvor, chikaner, hårnålar och en del utför och uppför också.

Denna bana rekommenderas starkt!

IMG_1369.JPG IMG_1354.jpg
 
Last edited:
Begagnad S1000RR

Man måste väl byta hoj minst vartannat år har jag hört?

Kikat på en S1000RR från 2010, "problemet" är att den säljs för en kund via ett företag och den har gått en hel del på bana.

Av 20tkm sammanlagt kört sade dem spontant att nästan hälften är kört på bana i hobbysyfte, aldrig tävlad.

Jag vet väldigt lite om denna modell än så länge och frågar därför er åsikt.

Vad bör jag ta reda på?
Skulle ni ha kunnat tänka er köpa en som gått så mycket på bana?
Var hittar jag en lista på alla fabrikstillbehör man kunde välja till en 2010 för att kunna kolla vad allt den har?

Den är betydligt billigare än alla andra likadana till salu för tillfälle. Just för att den gått en hel del på bana antar jag.

Länk till säljannonsen som inte ger någon information som helst, men kan ju kolla på bilderna:
http://www.nettimoto.com/bmw/s/1755361
 
Man måste väl byta hoj minst vartannat år har jag hört?

Kikat på en S1000RR från 2010, "problemet" är att den säljs för en kund via ett företag och den har gått en hel del på bana.

[/url]
Att den har gått på bana ser inte jag som större nackdel snarare tvärtom den har förmodligen fått några oljebyten utöver det årliga.
Jag hade dragit mig för lite att köpa en 10:a ( förlåt alla ägare till 10or) 09/10 modellerna har haft en del problem med motorerna.
Du kan ju få tag på 11or runt 100.000 Sek med mer lull lull på här i Sverige.
 
Att den har gått på bana ser inte jag som större nackdel snarare tvärtom den har förmodligen fått några oljebyten utöver det årliga.
Jag hade dragit mig för lite att köpa en 10:a ( förlåt alla ägare till 10or) 09/10 modellerna har haft en del problem med motorerna.
Du kan ju få tag på 11or runt 100.000 Sek med mer lull lull på här i Sverige.

http://www.nettimoto.com/bmw/s?id_engine_model=2069

Finlands prissättning är på en helt annan nivå, ovan lista på alla som är till salu för tillfälle.

Saken är den att jag har inte tänkt spendera mera pengar på en hoj så resten är inte inom budgeten, därför. Är en 32tkm+ körd ett bättre val tror ni? Måste få egen hoj bortbytt så via en butik är det liksom en hel del lättare.

Men vad bör jag kolla upp eftersom det är en 2010? Det fanns något typfel i motorn som är åtgärdat på den.

Tar gärna emot flera åsikter!
 
Det var/är strul med tior och nior. Många som har haft maskinhaveri. Inget som det har varit reacall på men som jag har fattat det så har BMW haft en bra goodwill gällande motorhaverier.
 
En liten serie av 10;orna fick en dålig batch med slarvigt härdade kammar men det bör vara åtgärdat, annars hade den förmodligen inte rullat tills nu. Vill minnas att det även var en recall på montering av en slang som förhindrade att olja kunde rinna ner i cylindrarna via insuget ifall hojen lades. I samband med denna recall tror jag man även installerade tipsensorn (tillval för tidiga köpare) samt skickade med en uppdaterad handbok.

Jag misstänker att hojen du länkade till inte föddes som en i motorsport färgsättning, då dessa kom med en blank sving! Vilket torde vara en god indikation på att den varit lagd. Huruvida det skulle vara ett problem är ju omöjligt att veta.

Att den är bandagskörd men inte tävlad behöver ju inte vara så positivt som många säljare vill få det att framstå. De som tävlar kan vittna om den lilla körtid det innebär vad det gäller träningar, kval, och race.
Detta jämfört med en glad bandagsåkare som kör 8x20min/dag.
 
En liten serie av 10;orna fick en dålig batch med slarvigt härdade kammar men det bör vara åtgärdat, annars hade den förmodligen inte rullat tills nu. Vill minnas att det även var en recall på montering av en slang som förhindrade att olja kunde rinna ner i cylindrarna via insuget ifall hojen lades. I samband med denna recall tror jag man även installerade tipsensorn (tillval för tidiga köpare) samt skickade med en uppdaterad handbok.

Jag misstänker att hojen du länkade till inte föddes som en i motorsport färgsättning, då dessa kom med en blank sving! Vilket torde vara en god indikation på att den varit lagd. Huruvida det skulle vara ett problem är ju omöjligt att veta.

Att den är bandagskörd men inte tävlad behöver ju inte vara så positivt som många säljare vill få det att framstå. De som tävlar kan vittna om den lilla körtid det innebär vad det gäller träningar, kval, och race.
Detta jämfört med en glad bandagsåkare som kör 8x20min/dag.

Det var nyttig information, tack
 
Hej gänget! Har ju hängt i KTM RC8R forumet ett par säsonger men längtar tillbaka till S1000RR och då en 2015års modell.

Jag var ju en av de första i sverige som beställde en s1000rr 2009, och nu är det återfall på G!

Funderingar finns dock...

Finns det möjlighet att sätta på kinakåpor 2010-2014 med uttag för lysena på en 2015års modell?
Jag gissar att eftersom lyktorna ser helt tvärtom ut på 2015 så tänkte jag isf byta till 2010-2014's lyktor. Passar kontakterna?

Varför? Kommer säkert nån att fråga.
Jo, jag vill spara på originalkåporna som kostar för mycket, samt köra en hel del bana med möjlighet till gata.

Funkar inte detta blir det vanliga krashkåpor. Men då är frågan, passar de tidigare krashkåporna även till 2015:års modell?

Nån här som har tips ang kåpor till 2015?

Med vänlig hälsning, Jonas - Syster-Tysk.
 
Hej gänget! Har ju hängt i KTM RC8R forumet ett par säsonger men längtar tillbaka till S1000RR och då en 2015års modell.

Jag var ju en av de första i sverige som beställde en s1000rr 2009, och nu är det återfall på G!

Funderingar finns dock...

Finns det möjlighet att sätta på kinakåpor 2010-2014 med uttag för lysena på en 2015års modell?
Jag gissar att eftersom lyktorna ser helt tvärtom ut på 2015 så tänkte jag isf byta till 2010-2014's lyktor. Passar kontakterna?

Varför? Kommer säkert nån att fråga.
Jo, jag vill spara på originalkåporna som kostar för mycket, samt köra en hel del bana med möjlighet till gata.

Funkar inte detta blir det vanliga krashkåpor. Men då är frågan, passar de tidigare krashkåporna även till 2015:års modell?

Nån här som har tips ang kåpor till 2015?

Med vänlig hälsning, Jonas - Syster-Tysk.
Framlycktorna har väl bytt position på 2015. Det runda ljuset sitter tvärtom mot 2014. Vilket borde innebära att gamla krashkåporna inte bör fungera iaf :)

Försökte jämföra modellskissen lite på www.realoem.com men hittade inget konkret, du kan ju kolla lite om du lyckas se om fästena sitter på något annat sätt.

Fasiken va sugen ja blev på en 2015 årsmodell när jag läste på lite... ?
 
Last edited:
Precis, framluktorna har bytt position. Därför jag tänkte köpa tidigare lyktor från typ eBay eller skroten för att ev. få på kinakåpor.
 
Har inte kollat på kontakt styckena till lysen, men 2015 kåpor passar till 2010+ så jag tar för givet att det funkar åt andra hållet med, men jag har inte provat själv så det känns dumt att lova att det är så
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top