BMW-tråden

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
rätt!!

Hej alla skriver nog på i morgon på en BMW 800 ST 2007 med färddator, vita blinker, centralstöd, sidohäng för last och topbox och ryggstöd för topboxen. Hojen har gått ca 180 mil första servicen gjord. Pris 87.000 vad tror ni om det! Hojen köps från en BMW handlare.

Var egentligen ute efter en Honda VFR 800 men försäkring, inköp och billigare drift verkar komma BMW.n till plus för första gången! Lite tråkigt på garantin då Honda har 5 år och BMW 2 år.

Har en VFR, men tror nog F800 är ett bättre köp. Min har funkat bra och ljudet är roligare än på BMW'n :yoparty , men mycket annat är bättre på BMW'n.

Bra val, lycka till!

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
Har en VFR, men tror nog F800 är ett bättre köp. Min har funkat bra och ljudet är roligare än på BMW'n :yoparty , men mycket annat är bättre på BMW'n.

Bra val, lycka till!

Okay skönt att höra, och ljudet går ju alltid att göra något åt i efterhand! :D

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Nya färger på R1200S?

Såg nya färger på en R1200S. Liknande den förra röd/vita, fast med blått istället för rött. Se bilden! Kan det vara nåt som kommer? :va

Om ni vill kolla hela filmen där de kör R1200s, HP2 Megamoto och HP2 Sport, och som även bilden är hämtad från, klicka på länken nedan. Enjoy! :tuttar

http://www.youtube.com/watch?v=nlta0zkNrBo

Mvh / j

Bifogat

• r1200s blå.jpg
    r1200s blå.jpg
    16.7 KB · Visningar: 71

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Såg nya färger på en R1200S. Liknande den förra röd/vita, fast med blått istället för rött. Se bilden! Kan det vara nåt som kommer? :va

Om ni vill kolla hela filmen där de kör R1200s, HP2 Megamoto och HP2 Sport, och som även bilden är hämtad från, klicka på länken nedan. Enjoy! :tuttar

http://www.youtube.com/watch?v=nlta0zkNrBo

Mvh / j

Så de ska fortsätta med R1200S vid sidan av HP2 Sport?

Har du fått hem HP2an ännu? Har du provkört? Hur var den upplevelsen i så fall? Var hamnar den försäkringsmässigt?

Själv beställer jag K1200R Sport med extra kolfiber så fort lönen kommer in på kontot. Har svår abstinens just nu. :gnissla När nya R4-sporthojen kommer från BMW finns det stor risk att jag slår till.

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
jo...

Så de ska fortsätta med R1200S vid sidan av HP2 Sport?

Har du fått hem HP2an ännu? Har du provkört? Hur var den upplevelsen i så fall? Var hamnar den försäkringsmässigt?

Själv beställer jag K1200R Sport med extra kolfiber så fort lönen kommer in på kontot. Har svår abstinens just nu. :gnissla När nya R4-sporthojen kommer från BMW finns det stor risk att jag slår till.

Nä, Hp2:an kommer om omkring en månad, :huvet tillverkas nu! :tummenupp Inte provkört, allt jag har gjort är att provsitta på mässan i Gbrg. :tuttar Försäkringen blir densamma som alla BMW sportcyklar (typ R1200S). :yoparty

Grattis till din cykel (i förskott) K1200:eek:rna är riktigt fina :nicka . Fast jag var inne på Twowheels i umeå idag och blev riktigt sugen att byta VFR800an till en R1200S. :D Det var tänkt att min sambo skulle köra VFR:n i sommar men hon kan ju köra BMW istället, drar mindre soppa och billigare i försäkring. Har man två BMW cyklar så är det ju 50% rabatt på den billigare försäkringen. :tummenupp

/j

Berit

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
Bmw 1150gs
Villa ha lite hjälp!

Hej

Har varit och kollat på en bmw r1150gs kan inte så mkt om modellen så hoppas ni kan hjälpa mig. Det är en årsmodell 00 och den har gått 3000 mil servicen är gjord. Får med bmw orginal väskor och toppbox.
Var fin i skicket. Halv slitet bakdäck måste bytas.

Han vill ha 63 efter lite prut. Är det en ok affär?
När det gäller Försäkring är det IF som har bästa priserna?

Något jag ska kolla extra noga eller tänka på när jag provkör.

Alexander

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Hej

Har varit och kollat på en bmw r1150gs kan inte så mkt om modellen så hoppas ni kan hjälpa mig. Det är en årsmodell 00 och den har gått 3000 mil servicen är gjord. Får med bmw orginal väskor och toppbox.

Alexander

Kolla på BMW-klubbens forum och advrider.com. Tror 1150:n ska vara skottsäker.

Priset verkar väl rätt OK. Varför tveka - är det inte rätt hoj för dig lär du få pengarna tillbaks i maj. GS:n verkar vara jäkligt lättsåld.

Vad gäller försäkringar är IF är i alla fall billigast för mig.

//F

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Verkar vara ett ok pris, speciellt med tanke på att väskorna ingår. Skall du köp anya såna får du nog lägga en 8-10k skulle jag tro.

I övrigt är det en skottsäker modell. Är skicket ok så slå till.
3000 mil är ingenting på en sån. Precis inkörd.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Blev det nån hoj??

Hej

Alexander

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
Äntligen är jag en mcgeek. Det var på tiden, väntat 27 år (Jag är 27 år). Har iofs inte kört upp än men det är bara en teknikalitet. Ska få min 800s levererad nästa vecka. sweeet :)

Bischan

Born to be Wild
Gick med
18 Oct 2006
Hoj
Kawasaki GPZ900R -85:a och enHonda XR125L -05:a
Äntligen är jag en mcgeek. Det var på tiden, väntat 27 år (Jag är 27 år). Har iofs inte kört upp än men det är bara en teknikalitet. Ska få min 800s levererad nästa vecka. sweeet :)

Grattis till ett bra hojval!
Lycka till med kortet!

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj

Grattis till hojvalet. Den blir nog perfekt för dig! :tummenupp

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
jag funderar redan nu på att byta pipa på den. Någon som har bytt? Kollat lite på youtube och lazer låter bäst, men å andra sidan suger ljudet på youtube.

i8lusaka

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
ZX10R 2009
f800gs eller r1200gsa??

Jag funderar på att byta sporthojen mot en bmw för jag har fortfarande ont i handled o nacke efter en olycka för ett år sedan.
Jag skall provköra båda på tisdag men jag vill veta lite av era erfarenheter med denämda modellerna kanske inte så mycket om 800 ännu, den har ju inte varit ute så länge men motorn har ju varit ute i några år i andra modeller.

Jag kommer att använda mc varje dag till o från jobbet 5 mil trt året runt i Londonk, kortare turer på helgen å långa turer på minst 3 v i europa samt troligen en långresa genom afrika 2010 om sverige behagar att kvalificera sig till wm i Sa.

Skall man köpa en ny modell som är mindre och smidigare eller skall man sattsa på en komfortabel o kraftfull maskin? Jag har läst att 1200 har haft en del problem med fjädring etc och vågar man sattsa på detnya ESA eller skall man gå så basic som möjligt?

När det gäller ABS så finns det ju till båda och jag har aldrig haft en mc med abs och har aldrig känt att det är något som jag saknat. Vad säger ni som har abs? Eller är det bara en till sak som kan strula?

Jag vet att det finns folk här så som Starstriker som har kört lågresor för och jag vore evigt tacksam för all information innan jag provkör och skriver på något ev köp
Tack på förhand :tummenupp

Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Sålde min sporthoj R1 och byta upp mig till en GSA 2006.a.
Fullt nöjd.
Använder den både runt "kvarteret" och på lite längre turer.

Önskar kanske ibland en lite mindre hoj oxå men för att vara så stor så är den smidig och ganska lättkörd.

Nya 800 GS ser då inte tokig ut.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Hepp. Har också hört talas om problem med fjädringen, men det är inte många som har problem. Själv har jag Öhlinare på min 12GSA, av den anledingen att jag fick dom väldigt billigt. Jag har beställt en ny 08 med ESA och jag har bara hört bra saker om den (ESAn och stötdämparna). Det beror ju också lite på hur man kör. Tungt lastad offroad så tar fjädringen naturligtvis stryk. Finns ju inte så många hojjar man kör så med på det sättet så det är ju inte så konstigt...

Well. 800GS eller 12GS/GSA? 800-motorn är fin och boxern likaså. På den större hojjen får du kardan, och det är JÄKLIGT smidigt... Samtidigt är väl inte 12GSAn ett under av smidighet i stan, speciellt inte om du är kort och inte riktigt får i båda fötterna. Inget problem för mig.

Hur kör du?
Mest asfalt och en och annan grusväg emellanåt?? -> 12GSA
Mycket offroad och bus? -> 800GS
Långa turer, mycket packning och bra komfort? ->12GSA

Tror båda hojjarna skulle passa dig finfint. Du får prova och känna efter. Själv tyckte jag att 800GS kändes "liten" men det är lite av poängen med den. Den är nog lite mer av en "dagtourer", men hardcorefolket kommer säkert att kitta den så att den duger att korsa kontinenter med!

Just ja. Glöm inte 12GS. Den är lite smidigare än GSAn. Kanske är det nåt i den vägen du söker efter?

Edit. Missade ABS. SJÄLVKLART skall du köpa en hoj med ABS. Det är en billig livförsäkring. Den har räddat mig vid minst ett tillfälle. Du slipper behöva oroa dig för framhjulslåsning. På 08-modellerna av GSA/GS finns det även antispinn som tillval (billigt), även det här ett mycket bra tillval som kunde besparat mig ett par tillfällen då hjärtat suttit uppe i hypofysen. Både ABSen och antispinn är enkelt urkopplingsbara om du ska ut på grusåka. Kombinationen ESA, antispinn (och ABS) är oslagbar på grus eftersom inställningarna tillåter finlir med hur mycket hjulspinn man vill ha i utgången av en kurva. Hade hoppats på att fått testa det nu i påskhelgen, men vädret ville inte det.

Finns oändligt mycket info om BMWs hojjar på www.advrider.com under

http://www.advrider.com/forums/

Jag funderar på att byta sporthojen mot en bmw för jag har fortfarande ont i handled o nacke efter en olycka för ett år sedan.
Jag skall provköra båda på tisdag men jag vill veta lite av era erfarenheter med denämda modellerna kanske inte så mycket om 800 ännu, den har ju inte varit ute så länge men motorn har ju varit ute i några år i andra modeller.

Jag kommer att använda mc varje dag till o från jobbet 5 mil trt året runt i Londonk, kortare turer på helgen å långa turer på minst 3 v i europa samt troligen en långresa genom afrika 2010 om sverige behagar att kvalificera sig till wm i Sa.

Skall man köpa en ny modell som är mindre och smidigare eller skall man sattsa på en komfortabel o kraftfull maskin? Jag har läst att 1200 har haft en del problem med fjädring etc och vågar man sattsa på detnya ESA eller skall man gå så basic som möjligt?

När det gäller ABS så finns det ju till båda och jag har aldrig haft en mc med abs och har aldrig känt att det är något som jag saknat. Vad säger ni som har abs? Eller är det bara en till sak som kan strula?

Jag vet att det finns folk här så som Starstriker som har kört lågresor för och jag vore evigt tacksam för all information innan jag provkör och skriver på något ev köp
Tack på förhand :tummenupp

Last edited:

i8lusaka

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
ZX10R 2009
Hepp. Har också hört talas om problem med fjädringen, men det är inte många som har problem. Själv har jag Öhlinare på min 12GSA, av den anledingen att jag fick dom väldigt billigt. Jag har beställt en ny 08 med ESA och jag har bara hört bra saker om den (ESAn och stötdämparna). Det beror ju också lite på hur man kör. Tungt lastad offroad så tar fjädringen naturligtvis stryk. Finns ju inte så många hojjar man kör så med på det sättet så det är ju inte så konstigt...

http://www.advrider.com/forums/

Tack för svaret jag ser fram emot min test körning på tisdag av båda modellerna.

Vad händer om ESA´n lägger av kan man köra vidare o använda fjädringen som en "vanlig" fjäder eller är det som på HP2án luft så det blig till att byta. Jag menar om elektroniken strular?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Tack för svaret jag ser fram emot min test körning på tisdag av båda modellerna.

Vad händer om ESA´n lägger av kan man köra vidare o använda fjädringen som en "vanlig" fjäder eller är det som på HP2án luft så det blig till att byta. Jag menar om elektroniken strular?

Nja, jag tror att det är en vanlig fjäder där du elektroniskt ökar/minskar förspänning etc. Puckar elektroniken ur så skulle jag tro att du låser fjädern i befintligt läge.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...