Lite mer info om nya 800GS
Från BMWs nyhetsbrev:
Allt med denna cykel är ostoppbart. Den toppmoderna 85 hk twin-cylindern levererar en respektingivande kraft för off-road körning i alla situationer. En matchvikt på bara 207 kg gör cykeln underbart alert. Och dess förmåga att prestera lika bra på både slät asfalt som i oländig terräng gör cykeln enastående mångsidig.
Ostoppbart kvick.
Nya BMW F 800 GS har en unikt följsam kraftutveckling, tack vare kombinationen av en vridstark 798-cc tvåcylindrig motor på 85 hästkrafter (63 kW) och en matchvikt på endast 207 kilo. Resultatet är en körupplevelse som lever kvar länge i minnet.
Ostoppbar off-road prestanda.
F 800 GS är byggd för att leverera enastående prestanda på vägen och i terrängen. Resultatet nås genom låg vikt, fantastisk följsamhet och all kraft du behöver. Var än du befinner dig på denna planet, på en F 800 GS kan du alltid komma lite längre.
Ostoppbar utrustning.
Förare av nya BMW F 800 GS upptäcker att det är en cykel som har allt åkaren begär. Material som valts för maximal motståndskraft, senaste versionen av ABS för maximal säkerhet (urkopplingsbar) och en mängd av omtänksamma detaljer, som uppvärmda handtag och färddator (extrautrustning).
Ostoppbar design.
När det gäller F 800 GS, kommer form efter funktion, men det faktum att cykeln även ser fräck ut gör inte saken sämre. Med en synlig rörram, en kraftig hasplåt och den typiskt distinkta näbbformen på fronten talar allt om att F 800 GS kommer från BMW Motorrad och att det är en cykel som redan bevisat sin kapacitet både off-road och på vägen.
Fakta
Motor: Vattenkyld tvåcylindrig DOHC fyrtaktsmotor, med fyrventilsteknik, torrsumpssmöjning
Volym: 798 cc
Max effekt: 63 kW (85 hk) vid 7.500 v/min
Max vridmoment: 83 Nm vid 5.750 v/min
Avgasrening: Reglerad 3-vägskatalysator, emissionsstandard EU-3
Däck, fram / bak: 90/90 - 21 54V / 150/70 - 17 69V
Axelavstånd: 1.578 mm
Broms, fram: dubbla skivbromsar,diameter 300 mm med dubbla flytande ok
Broms, bak: enkelskiva, diameter 265 mm, flytande bromsok
ABS: BMW Motorrad ABS (urkopplingsbar)
Sitthöjd: 880 mm (låg sits: 850 mm)
Inre benkurva: 1.940 mm (låg sits: 1,900 mm)
Tomvikt: 178 kg
Tomvikt, körklar fulltankad: 207 kg
Effektiv tankvolym: 16,0 l
Pris: 102.900 kr (preliminärt)
Lansering: 8 mars
Jag tror det här blir en riktig Transalp-/Varadeo-dräpare