BMW-tråden

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Håller med dig på många punkter, men är det inte ett överpräktigt gäng fullt av brorduktig-typer? :D

Ang. tekniska artiklar så kan du hitta mer än du orkar läsa på www.advrider.com, det är mitt primära forum för faktainhämtning. Finner du inte svaret där och skriver en fråga så har du några svar inom 5 minuter.

Det som är BRA med klubben är de olika kurserna för vidareutbildning de arrar. Kul att det finns eldsjälar som faktiskt ställer upp gratis på sin fritid för att vi andra skall kunna lära oss att köra säkrare.

"BMWs ambition att bli mera "hipp" och "inne" ser jag som ett löjeväckande försök att knipa "japankunder" och öka försäljningsvolymen. Långsiktigt kommer det inte att komma något gott ur det!"

Vad menar du med det här? Nu låter du precis som en sån bakåtsträvare som jag inbillar mig att det finns många av i BMW-klubben.

Vem vill köpa en hoj med teknik från 70-talet? Vissa kanske, men inte majoriteten. Går du och köper en ny bil men med teknik från 70-talet när du ska köpa bil? Tror inte det.

Att BMW är inne i en föryngringsprocess är BRA. Utan den processen så skulle du snart inte ha några BMW-hojjar på vägarna. De skulle bli svindyra att tillverka pga små volymer, och de skulle dessutom vara gamla redan innan de rullade av bandet.

Man måste helt enkelt hänga med den tekniska utvecklingen eller kanske rent av leda den inom vissa områden för att kunna konkurrera med bla japanerna som fö gör ett ypperligt jobb.

"Gubbigt gäng? Knappast förr och knappast nu!"

Att åldern för den genomsnittlige BMW-köraren är runt 50 år är väl knappast någon hemlighet. Börjar man inte närma sig gubbåldern när man är 50?
Som tur är sjunker nu medelådern pga att BMW faktiskt framgångsrikt lanserat flera nya spännande modeller riktade till nya målgrupper. Är inte det bra?

Hur gammal är du själv?

Alla är vi olika!

Delar din syn på det interna käftandet - onödigt!
Det jag främst gillar med klubben är Forumet samt några artikeltyper i Bumsen, bland andra de tekniska. Åsså gör klubben väldigt mycket gott avseende vidareutbildning med mera.

Till det som skiljer oss åt, kanske:
-Det finns två klubbar jag ställer extra krav på och det är SMC o BMW-klubben. Det absolut mest prioriterade kravet på dem är att de aktivt ska stå för ett laglydigt och ansvarsfullt bruk av mc samt aktivt motarbeta alla former av outlaw-beteende (alltså att var och en bestämmer vilka (trafik-)regler man vill följa)!
-BMWs ambition att bli mera "hipp" och "inne" ser jag som ett löjeväckande försök att knipa "japankunder" och öka försäljningsvolymen. Långsiktigt kommer det inte att komma något gott ur det!

Gubbigt gäng? Knappast förr och knappast nu!

Fast det är ju bara vad jag tycker....
 

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprillia Mana -08
Frågan om medlemmarna kan klassas som "gubbar" är kanske inte det viktiga. Problemet som jag misstänker finns är att den yngre kategorin BMW-förare TROR att klubben inte består av annat än "gamlingar som minsann vet bäst och är släkt med varann på något sätt" och då är det inte intressant att bli medlem.
Klubben skulle säkerligen tjäna på att göra mer reklam för sig. Visserligen har de tagit ett steg åt rätt håll iom den nya designen på tidningen. Hoppas bara att eldsjälarna orkar driva det hela vidare.

Sen är ju erfarenheten som finns i klubben guld värd för oss BMW-gröngölingar :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Du har en poäng.
En bra idé för dom kanske vore att lyfta fram yngre medlemmar och låta dom komma till tals i tex Bumsen för att på så sätt kanske attrahera fler yngre förmågor.

Kollar man på gruppkörningarna är medelåldern faktiskt ganksa hög...
Gubbar eller ej. Som 25-åring är det kanske inte så ball att haka på ett gäng 50-åringar ut och köra. Skulle iaf inte jag tyckt när jag var 25. Nu är jag ju snart gubbe själv, så nu har jag inget problem med det :)


Frågan om medlemmarna kan klassas som "gubbar" är kanske inte det viktiga. Problemet som jag misstänker finns är att den yngre kategorin BMW-förare TROR att klubben inte består av annat än "gamlingar som minsann vet bäst och är släkt med varann på något sätt" och då är det inte intressant att bli medlem.
Klubben skulle säkerligen tjäna på att göra mer reklam för sig. Visserligen har de tagit ett steg åt rätt håll iom den nya designen på tidningen. Hoppas bara att eldsjälarna orkar driva det hela vidare.

Sen är ju erfarenheten som finns i klubben guld värd för oss BMW-gröngölingar :tummenupp
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Är men medlem och ung, är det bästa sättet för förändringar att åka ner på årsmötet. Skulle vara intressant om någon kunde samla alla unga och dyka upp på mötet. Många häpna miner bland den inre kretsen skulle det nog bli.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Är men medlem och ung, är det bästa sättet för förändringar att åka ner på årsmötet. Skulle vara intressant om någon kunde samla alla unga och dyka upp på mötet. Många häpna miner bland den inre kretsen skulle det nog bli.

Haha, Bajen-Sam. Vad säger du? SKa vi ta och åka dit !? :D
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Håller med dig på många punkter, men är det inte ett överpräktigt gäng fullt av brorduktig-typer? :D

Ang. tekniska artiklar så kan du hitta mer än du orkar läsa på www.advrider.com, det är mitt primära forum för faktainhämtning. Finner du inte svaret där och skriver en fråga så har du några svar inom 5 minuter.

Det som är BRA med klubben är de olika kurserna för vidareutbildning de arrar. Kul att det finns eldsjälar som faktiskt ställer upp gratis på sin fritid för att vi andra skall kunna lära oss att köra säkrare.

"BMWs ambition att bli mera "hipp" och "inne" ser jag som ett löjeväckande försök att knipa "japankunder" och öka försäljningsvolymen. Långsiktigt kommer det inte att komma något gott ur det!"

Vad menar du med det här? Nu låter du precis som en sån bakåtsträvare som jag inbillar mig att det finns många av i BMW-klubben.

Vem vill köpa en hoj med teknik från 70-talet? Vissa kanske, men inte majoriteten. Går du och köper en ny bil men med teknik från 70-talet när du ska köpa bil? Tror inte det.

Att BMW är inne i en föryngringsprocess är BRA. Utan den processen så skulle du snart inte ha några BMW-hojjar på vägarna. De skulle bli svindyra att tillverka pga små volymer, och de skulle dessutom vara gamla redan innan de rullade av bandet.

Man måste helt enkelt hänga med den tekniska utvecklingen eller kanske rent av leda den inom vissa områden för att kunna konkurrera med bla japanerna som fö gör ett ypperligt jobb.

"Gubbigt gäng? Knappast förr och knappast nu!"

Att åldern för den genomsnittlige BMW-köraren är runt 50 år är väl knappast någon hemlighet. Börjar man inte närma sig gubbåldern när man är 50?
Som tur är sjunker nu medelådern pga att BMW faktiskt framgångsrikt lanserat flera nya spännande modeller riktade till nya målgrupper. Är inte det bra?

Hur gammal är du själv?

Gubbigheten sitter inte i åldern! Den sitter i gubbsjukhet och mental stelhet!
För egen del är jag inte ens 50. Än på några månader... :tungan

Mmmm; bra teknik ska det vara, uptodate och välfungerande! Absolut inte samma sak som trendighet och oändligt hög omsättningstakt på utbudet.

BMW har på något sätt varit den mognes val, det kan jag hålla med om (delvis betingat av prislappen). En av de positiva bitarna med det har varit god totalekonomi och bra märkesförsäkring.

Att i nuläget konkurrera på samma arenor som japsen är korkat - på deras egen planhalva kan ingen slå dem! Finessen är att vara lite asymetrisk och nischad.
 

oskobe

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Svinninge
Hoj
R1200GS
Det vet jag, men jag har även läst att det finns en tidigare (tror jag) boxermodell som var på 990cc som de började började utveckla...

Här står det att den finns i alla fall: http://www.motoczysz.com/main.php?area=news_view&art_id=79&p_id=278&return_path=home

"BMW's 990 and 800 MotoGP prototypes"

Angående BMW klubben, är det något att fundera på att gå med i?
Som student så känner jag inte att jag kan slänga pengar omkring mig hur som hellst, men det kanske är värt det trotts allt, vad får man ut av ett medlemskap rent praktiskt?

Om du tycker det är kul med bankörningar så har man tjänat in medlemskapet på en sådan/år. Annars vet jag inte om det ger så mycket....
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Att i nuläget konkurrera på samma arenor som japsen är korkat - på deras egen planhalva kan ingen slå dem! Finessen är att vara lite asymetrisk och nischad.

Well, för att kunna upprätthålla befintlig marknadsandel samt kanske även plocka nya andelar så MÅSTE man presentera nya modeller. Det gäller alla produkter: tandkräm, dambindor, mobiltelefoner och motorcyklar.

Betr. att spela på samma planhalva som japanerna så verkar BMW vara på rätt väg. Fler och fler (yngre) sporthojsförare (om än inte många) kan numera faktiskt tänka sig en BMW. Det här har BMW lyckats åstadkomma inom loppet av bara några år. Inte illa tycker jag.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Well, för att kunna upprätthålla befintlig marknadsandel samt kanske även plocka nya andelar så MÅSTE man presentera nya modeller. Det gäller alla produkter: tandkräm, dambindor, mobiltelefoner och motorcyklar.

Betr. att spela på samma planhalva som japanerna så verkar BMW vara på rätt väg. Fler och fler (yngre) sporthojsförare (om än inte många) kan numera faktiskt tänka sig en BMW. Det här har BMW lyckats åstadkomma inom loppet av bara några år. Inte illa tycker jag.

Mmmm; klart man måste hålla en rimlig förnyelsetakt! Byggd på klok produktutveckling samt bra feeling för vad som efterfrågas! Kan hålla med om att BMW under 50-, 60- och 70-talen var för styva i korken och satt alldeles för stilla vilket för övrigt ledde till att hela mc-sidan hotades av nedläggning.
Där är vi helt ense.

Det jag inte är ense med dig om är indelningen i yngre/äldre. Handlar mer om intresse och inriktning än fysisk ålder. Sedan är jag ju inte alldeles övertygad om nödvändigheten att konkurrera i segmentet "kraschpuckarnas och däcksvärmarnas vänner" - det är en osäker del av marknaden, det är klart styrande för märkets image och dessutom borde man väl ha varit med när säljracet startade...

Vad jag menar med kloka utvecklingsspår för motorcyklar?
Tillräcklig effekt/karaktäristik för säkra omkörningar och autobahnkörning (för egen del tycker jag nog det behövs åtminstone runt 70 hk/240 kg men det är jag det). Gott väderskydd med aerodynamik utöver det vanliga. Långa serviceintervall, hög MTBF samt enkel service så att man får köra mycket samt betala lite. Hålla nere vikten. Smart motorstyrning. Brett register/elastisk motor. Smarta lastsystem. Bra väghållning oavsett med/utan last. Fina fjädringskomponenter för väghållning och komfort. Effektiva bromsar med ABS. Eftertanke när modellsystem skapas, utvecklas och byts ut så det inte krävs en reservdelskatalog per modell och år.
Åsså en hel del till...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Vad jag menar med kloka utvecklingsspår för motorcyklar?
Tillräcklig effekt/karaktäristik för säkra omkörningar och autobahnkörning (för egen del tycker jag nog det behövs åtminstone runt 70 hk/240 kg men det är jag det). Gott väderskydd med aerodynamik utöver det vanliga. Långa serviceintervall, hög MTBF samt enkel service så att man får köra mycket samt betala lite. Hålla nere vikten. Smart motorstyrning. Brett register/elastisk motor. Smarta lastsystem. Bra väghållning oavsett med/utan last. Fina fjädringskomponenter för väghållning och komfort. Effektiva bromsar med ABS. Eftertanke när modellsystem skapas, utvecklas och byts ut så det inte krävs en reservdelskatalog per modell och år.
Åsså en hel del till...

Självklart! BMW står ju för allt det där. Nu har man dessutom börjat skruva lite på designen för att attrahera nya köpare. Det är väl kanon!?
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Självklart! BMW står ju för allt det där. Nu har man dessutom börjat skruva lite på designen för att attrahera nya köpare. Det är väl kanon!?

Sorry, där är jag fundamentalist och taliban...
Vill att det bara handlar om funktion; aldrig design för sin egen skull. Funkis är vackert i sig och tekniken bör få synas så mycket som möjligt.

Kom på en riktigt hädisk sak:
Om man envisa med motorer en bra bit över litern samt med litereffekt nära och över 100 literhästar, då är boxern tekniskt överspelad. Då krävs fler cylindrar för att det ska bli riktigt bra. Om BMW alltså ska vara med i det segmentet (OM!), då är det klokt med multicylindermotorerna.

För övrigt är väl BMWs allra mest lyckade koncept någonsin de olika varianterna av GS-boxrar?
 

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Är det så illa?

Jag står i valet och kvalet om jag ska gå med i klubben eller inte.
Främst för att åka på/arrangera lite kul aktiviteter i norra Gävleborg med omnejd, och få träffa lite märkeskamrater i hemtrakterna.

BMW-Klubbens internetsite kanske som du påpekar inte är den mest välbesökta, men nog har jag fått respons där även om det har tagit någon dag eller två.

Nu är ju jag inte medlem, och har inte läst klubbtidningen, och har ingen aning om hur uppbyggnaden av klubben ser ut, men är det som du säger att det är en inre krets som sitter och vakar över klubben som om den vore deras egna privata sfär så är det ju tragiskt.

Undrar också om medlemskapet.

Står allmänt vagt på hemsidan vilka förmåner som finns.
Vad är det för rabatter och dylikt som ges?

//F
 

flygmuppen

Power and speed
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Vetlanda/Amsterdam
Hoj
BMW F800ST
Vad det gäller designen på BMW hojarna så ska jag nog erkänna att trots att jag visste tidigare att BMW hade bra standard på sina cyklar så köpte jag ingen pga designen...tyckte dom var riktigt fula överlag. Nu dom senare åren efter dom började "hippa" till sina hojar så började jag titta mer seriöst på dom. Hojen som öppnade mina ögon var K1200S....ruskigt läcker sak.:tuttar
En hoj ska ju vara snygg också, o inte bara praktiskt byggd....
Men nu sitter man här med en F800ST istället och skäms inte det minsta...alldeles lagom stor, skön att köra och framförallt riktigt rolig på dom små krokiga smålandsvägarna.:yoparty

Nu på måndag ska den in på 1a servicen...ska be dom uppgradera mjukvaran för den har tjuvdött ett par ggr vid nedväxling och bromsning....fylla gaffeln med lite mer olja för den dippar lite väl mkt vid inbromsning....kan bli riktigt otäckt ibland....vad det gäller växling mm så tycker jag lådan funkar riktigt bra nu....hade väl med vana att göra dom problem man tyckte sig ha i början....

Over and out...
 

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
R1200R och bullerburk..

Vill ha lite bättre sång i bitarna, men vill ändå inte väcka fru och grannar på morgnarna :näsblod

Någon som skaffat buller till en R1200R och vill dela med sig lite erfarenheter?
 

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Förort till Stockholm, Söder..
Hoj
BMW F800s
En fråga inför vinterförvaringen (har inte tillgång till manualen just nu):

Var sitter batteriet på F800s? Är det under det som på andra hojjar är tanken?
Det verkar då inte sitta under sadeln som på de flesta andra hojjar; inte syntes det något jag tittade där sist i varje fall.

Funderar också om hur jag ska göra; om jag bara ska koppla bort batteripolerna, eller om jag ska förvara batteriet rumstempererat och alltså ta med det hem (det är tyvärr 20 mil dit jag ska vinterförvara hojjen = gratis :) )

Vad är oddsen för att batteriet har tagit så mycket stryk att hojjen inte kommer att starta på vårekanten, om batteriet suttit i hojjen under vintern?
Temperaturen är ca 3-5 grader i det garage där hojjen kommer att stå.
Hojjen är en 2006:a, så batteriet är inte mycket slitet. Förvarades med underhållsladdning förra vintern, hos firma i Stockholm, men i år har jag helt enkelt inte råd med det...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Batteriet sitter under "tankkåpan, ända framme vid styrkronan. Lite pilligt att komma åt, så du kan dra ut två tåtar någonstans för underhållsladdning.

200772017423_DSC_2250.JPG


Vid vinterförvaringen kan du underhållsladda det med en vanlig CTEK-laddare så slipper du plocka ur det. Funkade bra för mig (fast jag kör inte 800:an)

Här är ett forum för dig: http://f800riders.org/forum/

En fråga inför vinterförvaringen (har inte tillgång till manualen just nu):

Var sitter batteriet på F800s? Är det under det som på andra hojjar är tanken?
Det verkar då inte sitta under sadeln som på de flesta andra hojjar; inte syntes det något jag tittade där sist i varje fall.

Funderar också om hur jag ska göra; om jag bara ska koppla bort batteripolerna, eller om jag ska förvara batteriet rumstempererat och alltså ta med det hem (det är tyvärr 20 mil dit jag ska vinterförvara hojjen = gratis :) )

Vad är oddsen för att batteriet har tagit så mycket stryk att hojjen inte kommer att starta på vårekanten, om batteriet suttit i hojjen under vintern?
Temperaturen är ca 3-5 grader i det garage där hojjen kommer att stå.
Hojjen är en 2006:a, så batteriet är inte mycket slitet. Förvarades med underhållsladdning förra vintern, hos firma i Stockholm, men i år har jag helt enkelt inte råd med det...
 

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Förort till Stockholm, Söder..
Hoj
BMW F800s
Tack för bilden starstriker. Problemet för mig är att det inte finns el där motorcykeln kommer att förvaras.

På batteriet ovan ser det ut som att förutom plus och minus finns en anslutning till; är det för larm och annan extrautrustning? Antar att denna behöver kopplas ur också, om batteriet ska sitta kvar i hojjen?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top