BMW-tråden

Dubble0zero

Medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
04 BMW R1100S, 07 BMW G650XCountry
Jo, F800GS ryktas det om lite här och var.
Om den kommer ha remdrift eller kedja vet man ju inte heller, men BMW har fixat nått patent på en lösning med helt innesluten rem så att smuts inte kommer in (har glömmt vart jag läste det)...
Dock så är det ju bara spekulationer om det kommer att användas på GSen eller inte.
Hur som hellst så verkar det bli en bra hoj (om den kommer), lite mer lagom till storleken än R modellerna om man vill ta ut den i lite svårare terräng än grusvägar.

Även om jag själv inte kommer att handla så ska det bli intressanta att se hur den blir och hur populär den blir, det finns ju ett antal KLR och XRV (och andra liknande hojjar) ägare där ute som kanske byter upp sig...
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
R1200r

Nu har jag hämtat min nya R1200R!

DSC01425_sm.jpg


Det regnade lite men eftersom jag är ovan på hojen samt att jag ska köra in den så ville jag ta det lungt i alla fall.

DSC01422_sm.jpg


Synpunkter om hojen:

Ergonomi: Sadeln är hård! Jag hade rejält ont efter bara 20 minuter! Förhoppningsvis kommer jag att vänja mig eftersom jag är ovan vid en så upprätt körställning. Mina armar blev jättetrötta! Jag måste uppenbarligen vänja mig även med det högre styret.

Växellådan är fantastiskt bra! En enorm förbättring mot min K12S!

Köregenskaperna är väldigt bra. Den är lättstyrd och väldigt bra i långsamma kurvor men ändå stabil i snabba svepande svängar!

Bromsarna är minst lika bra som den gamla servo systemet.

Insprutningen är perfekt. Jag kan välja i princip vilken växel jag vill - kör igenom svängen - och sedan gasa mjukt ur. Känns nästan japanskt.

Sist men inte minst hojen drog bara 4,7L/100km !!!
 

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Förort till Stockholm, Söder..
Hoj
BMW F800s
Ksann: Grattis!

Senast jag hade min hoj inne på service fick jag låna en likadan som din. Helt underbart att köra och jag måste säga att jag blev förvånad när jag körde den i lägre hastigheter. Den är ju otroligt smidig. Vänder på en femöring. Nu verkar BMW äntligen ha fått till sin boxer till perfektion.

Vettig bensinförbrukning också, men inte i klass med F800. Jag ligger i princip alltid under 0,4 på den. Men så är det ju en mindre hoj också.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
BMW-klubben

När jag kom hem från semestern låg senaste numret av BMW-klubbens tidning (Bumsen) innanför dörren. Bläddrade igenom den och frågar mig varför jag öht är med i BMW-klubben. Det kändes som om större delen av tidningen ägnades åt intern pajkastning åt höger och vänster. Dessutom verkar BMW-klubben mer eller mindre populeras av grå eminenser som kanske inte riktigt delar min syn på hojåkning.

Antingen behöver BMW-klubben ta sig i kragen och genomgå en rejäl föryngring eller så kommer den att självdö i takt med att medlemmarna dör ut.
Alternativet är att en ny community startas där det är lite drag under galoscherna. Senaste nemret av Bumsen var rent ut sagt beklämmande.

Varför är jag överhuvudtaget med i BMW-klubben?
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
När jag kom hem från semestern låg senaste numret av BMW-klubbens tidning (Bumsen) innanför dörren. Bläddrade igenom den och frågar mig varför jag öht är med i BMW-klubben. Det kändes som om större delen av tidningen ägnades åt intern pajkastning åt höger och vänster. Dessutom verkar BMW-klubben mer eller mindre populeras av grå eminenser som kanske inte riktigt delar min syn på hojåkning.

Antingen behöver BMW-klubben ta sig i kragen och genomgå en rejäl föryngring eller så kommer den att självdö i takt med att medlemmarna dör ut.
Alternativet är att en ny community startas där det är lite drag under galoscherna. Senaste nemret av Bumsen var rent ut sagt beklämmande.

Varför är jag överhuvudtaget med i BMW-klubben?


Känner lite samma sak att BMW klubben måste föryngras om den skall överleva, pajkastningen är väll lite av de gammla mot det nya som jag kännner det. Men nya Bumsen tycker jag har lyft sig riktigt ordentlig nu. :D
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Känner lite samma sak att BMW klubben måste föryngras om den skall överleva, pajkastningen är väll lite av de gammla mot det nya som jag kännner det. Men nya Bumsen tycker jag har lyft sig riktigt ordentlig nu. :D

Förra numret var "okej". Layouten är bättre.. men innehållet i det sista numret... Tveksamt. Förutom insändare/debatt så var det nån provkörning och nån reseberättelse.

Ok att det är en ideell förening, så man ska inte ha för höga krav, men samtidigt betalar medlemmarna faktiskt en slant varje år. Enligt BMW-klubben får man en massa rabatter och grejjer, men hur många utnyttjar verkligen dessa? Medlemsavgiften är väl en fis i rymden, men samtidigt tycker jag som medlem att nån måtta får det vara på de personliga vendettorna. Att ordföranden dessutom sitter och kommenterar i tidningen tycker är ytterst tveksamt.

BMW-klubbens sajt är inte heller precis sveriges mest välbesökta, och det finns en anledning till det.... Det är inte direkt mitt högst rankade forum när jag behöver BMW-relaterad info.

Jag får känslan av att det är en förening för inbördes beundran utövad av en liten skara eldsjälar som känt varandra sen 20 år tillbaka, men det är bara spekulationer från mitt håll.
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400


Jag får känslan av att det är en förening för inbördes beundran utövad av en liten skara eldsjälar som känt varandra sen 20 år tillbaka, men det är bara spekulationer från mitt håll.

Stämmer, får samma känsla jag med, finns månnga bakåtsträvare som inte vill ha in nytt folk med nya förslag till den innre kretsen. :gnissla

Dina resor skulle ju vara perfekt att läsa om i Bumsen, skicka in dem med bilder så har man nått kul att läsa till vintern. :D
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Stämmer, får samma känsla jag med, finns månnga bakåtsträvare som inte vill ha in nytt folk med nya förslag till den innre kretsen. :gnissla

Dina resor skulle ju vara perfekt att läsa om i Bumsen, skicka in dem med bilder så har man nått kul att läsa till vintern. :D

Den där Asienresan har väl alla redan läst om vid det här laget. Ang. resan jag kom hem ifrån igår så ska jag ta och kludda ihop nån sorts reseberättelse med lite bilder och lägga upp nånstans.

Optimistiska som vi var påbörjade vi en blogg, men insåg snabbt att vi inte ville tillbringa semestern på rökiga internetcafeer när vi kunde ligga ute och köra istället. Hojtar till när jag fått ihop nåt.
 

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
kommer BMW komma med nån utmanare i supersport-klassen eller har dom inga ambitioner att konkurrera där?
 

Dubble0zero

Medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
04 BMW R1100S, 07 BMW G650XCountry
Det ryktas visst om en K1000RS, men huruvida det är sant eller inte, det är ju en annan sak...

Det skulle helt klart vara intressant om BMW utveklade en konkurenskraftig supersporthoj, de har ju tekniken för det, men av någon anledning så har de inte släppt nån än. Dock så finns det ju ett visst hopp med tanke på hur de har börjat nischa om märket på senare år.

Jag själv skulle som boxer åkare tycka att det vore kul med en konkurenskraftig boxer, de har ju börjat utveckla en 990cc boxer nån gång i tiden som de la ner sen, den skulle väl ha ganska bra prestanda vad jag har hört.

Vilken motorkonfiguration som de än väljer så skulle det vara kul om de började tävla och vinna endel, det kan inte vara annat än possitivt för märket, de har ju knappt nått att förlora på att förlora tävlingar eftersom att det fortfarande ses som ett gubbmärke. En liten ekonomisk förlust skulle det ju bli förståss, men i slutändan så tror jag att de tjänar mer på det än att sätta upp BMW M reklam på alla motorbanor de kör MotoGp på...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
De tävlade ju på LeMans i år och kom på 16:e plats med den här hojjen.
Det ryktas att det ev är en prototyp för en ny HP-modell.

Det ryktas visst om en K1000RS, men huruvida det är sant eller inte, det är ju en annan sak...

Det skulle helt klart vara intressant om BMW utveklade en konkurenskraftig supersporthoj, de har ju tekniken för det, men av någon anledning så har de inte släppt nån än. Dock så finns det ju ett visst hopp med tanke på hur de har börjat nischa om märket på senare år.

Jag själv skulle som boxer åkare tycka att det vore kul med en konkurenskraftig boxer, de har ju börjat utveckla en 990cc boxer nån gång i tiden som de la ner sen, den skulle väl ha ganska bra prestanda vad jag har hört.

Vilken motorkonfiguration som de än väljer så skulle det vara kul om de började tävla och vinna endel, det kan inte vara annat än possitivt för märket, de har ju knappt nått att förlora på att förlora tävlingar eftersom att det fortfarande ses som ett gubbmärke. En liten ekonomisk förlust skulle det ju bli förståss, men i slutändan så tror jag att de tjänar mer på det än att sätta upp BMW M reklam på alla motorbanor de kör MotoGp på...
 

Bifogat

  • 1455.jpg
    1455.jpg
    5.2 KB · Visningar: 441

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
När jag kom hem från semestern låg senaste numret av BMW-klubbens tidning (Bumsen) innanför dörren. Bläddrade igenom den och frågar mig varför jag öht är med i BMW-klubben. Det kändes som om större delen av tidningen ägnades åt intern pajkastning åt höger och vänster. Dessutom verkar BMW-klubben mer eller mindre populeras av grå eminenser som kanske inte riktigt delar min syn på hojåkning.

Antingen behöver BMW-klubben ta sig i kragen och genomgå en rejäl föryngring eller så kommer den att självdö i takt med att medlemmarna dör ut.
Alternativet är att en ny community startas där det är lite drag under galoscherna. Senaste nemret av Bumsen var rent ut sagt beklämmande.

Varför är jag överhuvudtaget med i BMW-klubben?

Är det så illa?

Jag står i valet och kvalet om jag ska gå med i klubben eller inte.
Främst för att åka på/arrangera lite kul aktiviteter i norra Gävleborg med omnejd, och få träffa lite märkeskamrater i hemtrakterna.

BMW-Klubbens internetsite kanske som du påpekar inte är den mest välbesökta, men nog har jag fått respons där även om det har tagit någon dag eller två.

Nu är ju jag inte medlem, och har inte läst klubbtidningen, och har ingen aning om hur uppbyggnaden av klubben ser ut, men är det som du säger att det är en inre krets som sitter och vakar över klubben som om den vore deras egna privata sfär så är det ju tragiskt.
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Vill man förändra BMW klubben måste man nog bli aktiv och går på årsmöten mm. Distrikten ordnar otroligt mycket aktiviteter men det är ju inte så många som deltar, jag är en av dessa passiva medlemmar. Klubben har drygt 5000 medlemmar man kan undra hur många som är aktiva medlemmar?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Äh. Förrförra numret var en rejäl uppryckning av medlemstidningen, men det sista numret fick mig att undra vad det är för en samling gnetar egentligen.

Visst, arras en hel del evenemang och medlemsavgiften är inte så blodig.
Gruppkörningarna är säkert kul om man gillar sånt, men jag tar hellre en sväng med några polare än med en gruppledare i gul väst ;)

Tycker dock fortfarande att de aktiva i klubben kanske inte avspeglar föryngringen som skett avseende BMW-förare under de senaste åren. Måhända har jag fel.

Är det så illa?

Jag står i valet och kvalet om jag ska gå med i klubben eller inte.
Främst för att åka på/arrangera lite kul aktiviteter i norra Gävleborg med omnejd, och få träffa lite märkeskamrater i hemtrakterna.

BMW-Klubbens internetsite kanske som du påpekar inte är den mest välbesökta, men nog har jag fått respons där även om det har tagit någon dag eller två.

Nu är ju jag inte medlem, och har inte läst klubbtidningen, och har ingen aning om hur uppbyggnaden av klubben ser ut, men är det som du säger att det är en inre krets som sitter och vakar över klubben som om den vore deras egna privata sfär så är det ju tragiskt.
 

Dubble0zero

Medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
04 BMW R1100S, 07 BMW G650XCountry
De tävlade ju på LeMans i år och kom på 16:e plats med den här hojjen.
Det ryktas att det ev är en prototyp för en ny HP-modell.

Det vet jag, men jag har även läst att det finns en tidigare (tror jag) boxermodell som var på 990cc som de började började utveckla...

Här står det att den finns i alla fall: http://www.motoczysz.com/main.php?area=news_view&art_id=79&p_id=278&return_path=home

"BMW's 990 and 800 MotoGP prototypes"

Angående BMW klubben, är det något att fundera på att gå med i?
Som student så känner jag inte att jag kan slänga pengar omkring mig hur som hellst, men det kanske är värt det trotts allt, vad får man ut av ett medlemskap rent praktiskt?
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
När jag kom hem från semestern låg senaste numret av BMW-klubbens tidning (Bumsen) innanför dörren. Bläddrade igenom den och frågar mig varför jag öht är med i BMW-klubben. Det kändes som om större delen av tidningen ägnades åt intern pajkastning åt höger och vänster. Dessutom verkar BMW-klubben mer eller mindre populeras av grå eminenser som kanske inte riktigt delar min syn på hojåkning.

Antingen behöver BMW-klubben ta sig i kragen och genomgå en rejäl föryngring eller så kommer den att självdö i takt med att medlemmarna dör ut.
Alternativet är att en ny community startas där det är lite drag under galoscherna. Senaste nemret av Bumsen var rent ut sagt beklämmande.

Varför är jag överhuvudtaget med i BMW-klubben?

Alla är vi olika!

Delar din syn på det interna käftandet - onödigt!
Det jag främst gillar med klubben är Forumet samt några artikeltyper i Bumsen, bland andra de tekniska. Åsså gör klubben väldigt mycket gott avseende vidareutbildning med mera.

Till det som skiljer oss åt, kanske:
-Det finns två klubbar jag ställer extra krav på och det är SMC o BMW-klubben. Det absolut mest prioriterade kravet på dem är att de aktivt ska stå för ett laglydigt och ansvarsfullt bruk av mc samt aktivt motarbeta alla former av outlaw-beteende (alltså att var och en bestämmer vilka (trafik-)regler man vill följa)!
-BMWs ambition att bli mera "hipp" och "inne" ser jag som ett löjeväckande försök att knipa "japankunder" och öka försäljningsvolymen. Långsiktigt kommer det inte att komma något gott ur det!

Gubbigt gäng? Knappast förr och knappast nu!

Fast det är ju bara vad jag tycker....
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top