BMW-tråden

Dubble0zero

Medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
04 BMW R1100S, 07 BMW G650XCountry
Hej!

Är sugen på r1100s:en, men undrar om det är nåt för en nybörjare?? Är det bättre att börja med en 650gs först och sen hoppa på godsakerna??

Tacksam för svar!!

R1100s är en ganska tung hoj, det är inget som märks mycket när man rullar, men att tappa den på en parkering är kanske inte så roligt heller...
Är du helt ny på hoj så kan det kanske vara en ide att köra nått annat först, dock så är det ju som alltid, om du bara tar det lite lungt och vänjer dig så är det nog inga bekymmer, om du verkligen vill ha en R1100s så skaffa en.

Det bästa är om du åker till en BMW handlare och testar lite olika hojjar, både R1100s och F650 GS är såpass gammla hojjar att de släpper till provkörningar lätt (om de har de inne). Carlbarks i kumla är ett bra ställe, trevligt folk och mycket hojjar.

I övrigt så är R1100S en välldigt trevlig hoj, och jag är personligen oförskämmt nöjd med den. Det är t.o.m. så att jag inte känner nått direkt sug för att titta på ny hoj nu när jag har den, blir det en ny så får det nog bli en till helt enkelt (och det går inte direkt ihop sig med studentekonomin)...
 

DiZZ

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2007
Ort
Örebro
Hoj
F650GS (twin)
Tack för så snabbt svar. Ja Carlbarks har man ju varit och pratat lite med och han rekommenderade att börja med en gammal 650gs, så man kan få lite vana. Men jag vet inte om det är det jag vill ha. R1100S e ju så grymt snygg och jag har provat en lite på en gård, alltså inga hastigheter och det kändes bra i låga farter. Men jag vet ju inte hur den känns på vägen :S

Men det lutar åt att jsg köper en r1100s, det är ju bara att man tar det försiktigt och inte har för bråttom. Jag har ju några gammla roadracing gubbar som kan ge mig lite tips :)

Om det är nån annan som har tycker nåt så e det bara och skriva, jag e tacksam för all hjälp man kan få.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Men det lutar åt att jsg köper en r1100s, det är ju bara att man tar det försiktigt och inte har för bråttom. Jag har ju några gammla roadracing gubbar som kan ge mig lite tips :)

Om det är nån annan som har tycker nåt så e det bara och skriva, jag e tacksam för all hjälp man kan få.

Finns inget att säga mer än "tjöp". Kanonbra hoj, om aningens tung. Jag har ägt totalt 12 hojar och den enda jag saknar är min R1100S. :tummenupp Skäms inte för sig på bana heller.
 

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprillia Mana -08
Har satt fast mitt lås precis som på bild 1. Är ur vägen och stör inte en ev bönpallspassagerare :tungan
 

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Förort till Stockholm, Söder..
Hoj
BMW F800s
Någon här som vet något om däcket som sitter originalmonterat på F800s? Continetal Sport någonting. Jag har kört nämare 500 mil nu, och bakdäcket börjar bli rätt platt (ja, jag kör mest rakt fram..) men mönster finns det rätt gott om fortfarande. Framdäcket ser väldigt fräscht ut än så länge. Vad kan man räkna med för hållbarhet tror ni?

Ingen svarade på mitt tidigare inlägg om Oljefilter, antar att det är enklast att åka till BMW direkt. Finns väl inte "pirat" än kan jag misstänka.
 

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprillia Mana -08
Någon här som vet något om däcket som sitter originalmonterat på F800s? Continetal Sport någonting. Jag har kört nämare 500 mil nu, och bakdäcket börjar bli rätt platt (ja, jag kör mest rakt fram..) men mönster finns det rätt gott om fortfarande. Framdäcket ser väldigt fräscht ut än så länge. Vad kan man räkna med för hållbarhet tror ni?

Ingen svarade på mitt tidigare inlägg om Oljefilter, antar att det är enklast att åka till BMW direkt. Finns väl inte "pirat" än kan jag misstänka.

Har haft något liknande på en hoj tidigare och det funkade bra! Överlevde ett antal bandagar utan att ta slut. Så det är bara att köra på tills mönstret är utslitet!!
 

Dubble0zero

Medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
04 BMW R1100S, 07 BMW G650XCountry
Tack för så snabbt svar. Ja Carlbarks har man ju varit och pratat lite med och han rekommenderade att börja med en gammal 650gs, så man kan få lite vana. Men jag vet inte om det är det jag vill ha. R1100S e ju så grymt snygg och jag har provat en lite på en gård, alltså inga hastigheter och det kändes bra i låga farter. Men jag vet ju inte hur den känns på vägen :S

Men det lutar åt att jsg köper en r1100s, det är ju bara att man tar det försiktigt och inte har för bråttom. Jag har ju några gammla roadracing gubbar som kan ge mig lite tips :)

Om det är nån annan som har tycker nåt så e det bara och skriva, jag e tacksam för all hjälp man kan få.

Men då är det ju bara att köpa...
Det är en fin hoj, gör sig bra både som touring hoj och som sporthoj, nu har jag inte tagit ut min på bana än, men det kommer när jag har lite pengar att lägga på det. Föredelen med just den hojjen är att den är välldigt allsidig, den är kanske inte bäst på nått, men den är riktigt bra på välldigt mycket...
Om du har testat den i lågfart och tyckte om den så är det inget att diskutera, det är bara när man kör i gångfart eller leder hojjen som den känns lite tung (i alla fall om man jämför med min gammla SV650). Men när man kommer upp i lite fart så går den riktigt fint.

Om man tycker att den känns lite för stabil och svårsvängd så kan man byta paraleverstaget, då får man en hoj som passar bättre för lite sportigare körning, det brukar endel som kör bana göra...
Annars är den välldigt bra som den är... :tummenupp
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
På min sitter det Bridgestone battlax 014r :va
Har ingen koll på bridgestone alls men lyckades få två st rondell släpp igår :gnissla
Kan iofs va silikonet som inte försvunnit helt :rolleyes:

Någon här som vet något om däcket som sitter originalmonterat på F800s? Continetal Sport någonting.
 

DiZZ

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2007
Ort
Örebro
Hoj
F650GS (twin)
Men då är det ju bara att köpa...

He he, nu är jag så sugen så att det blir nog en r1100s, ingår ju även en safety school där jag tänkt köpa den, så då ska man väl lära sig nåt oxå. Klarar jag teorin nästa vecka så ser man det som att ödet har bestämt att jag ska ha en!!! Så nu är det bara att be till gud att det går bra, hehe :bow
 

skylt

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2006
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
BMW R1200S -06 & BMW G650 X-moto -07
Hej!

börja med en 650gs först och sen hoppa på godsakerna??

Tacksam för svar!!

GS (Gelände/Strasse) och S (Sport) är även i BMW världen rätt skilda saker dvs hojtyper dessutom är det ena en stånka och det andra en boxer ;-)

Provkör båda och bestäm dig sen - R1100s fixar även en nybörjare - MEN F modellerna är kanonkul (hade en CS/Scarver i 5 år och det är ett mycket bra alternativ om du bara åker asfalt)
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Fan att BMW-ägare ska tycka att sina begagnade hojar är värda guld. :mad: Skulle kunna tänka mig en 1100S igen..
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Blev nästan sugen att byta till sporthoj. :tummenupp

5011091424.jpg
 

Heffaklumpen

Kör helst ganska långsamt.
Gick med
4 Jun 2003
Ort
På jobbet
Hoj
1 tysk liter och några oranga i olika storlekar.
Last edited:

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Dom där är sjukt snygga faktiskt. Dock aaaaaningens övervärderade. :crash

Japp men sköter du den så förlorar du inte så mycket när det är din tur att sälja. Tror det blir typ pluss minus noll om man räknar så. :tummenupp

Jupp, den är äckligt läcker, men den har inte ABS. Vet inte hur det är med försäkringskosten då... Har för mig att det var bekymmer att teckna "Bmw-försäkringen" om man inte hade abs.

Denna har ABS.

http://www.blocket.se/vi/11864691.htm?ca=11_s
 
Last edited:

Heffaklumpen

Kör helst ganska långsamt.
Gick med
4 Jun 2003
Ort
På jobbet
Hoj
1 tysk liter och några oranga i olika storlekar.
Japp men sköter du den så förlorar du inte så mycket när det är din tur att sälja. Tror det blir typ pluss minus noll om man räknar så. :tummenupp



Denna har ABS.

http://www.blocket.se/vi/11864691.htm?ca=11_s

Yes, replican har ABS (iaf i Sverige)
Men, -04 kom tyvärr utan.
Vet inte hur många som landade i svedala, men det är nog en raritet.
har själv bara sett en enda.
Men, den är ruskigt snygg.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top