BMW-tråden

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
F800S..

Hur nöjda är ni som fått ett par mil i sadeln på denna hoj? Den verkar ju inte helt dum och är den första BMW'n med en "vettig" prislapp.

Jag har inte kört den speciellt mycket, men jag trivdes med den, även om jag kanske inte helt kommer överens med körställning. Dock är hojen "rymlig" om man jämför med sporthojar.

var ute och körde lite här nu på förmiddagen. Nu är hojjen sig själv igen med skönt muller från pipan. Nu känns det bättre. Undrar vad det var med den? SKulle kunna trott att det var någon annans hoj. Karaktären var inte alls vad jag var van vid.

Hade hojjen inne på 2000-mila i början av veckan. Fick tillbaka en helt ny hoj med mycket jämnare gång. Det är ju bra.

Samtidigt försvann "råheten" och nästan allt ljud. WTF? Vad har de gjort med min hoj? Kan en ventiljustering göra så mycket eller har de fyllt ljuddämparen med stålull?

var ute och körde lite här nu på förmiddagen. Nu är hojjen sig själv igen med skönt muller från pipan. Nu känns det bättre. Undrar vad det var med den? SKulle kunna trott att det var någon annans hoj. Karaktären var inte alls vad jag var van vid.

Hade hojjen inne på 2000-mila i början av veckan. Fick tillbaka en helt ny hoj med mycket jämnare gång. Det är ju bra.

Samtidigt försvann "råheten" och nästan allt ljud. WTF? Vad har de gjort med min hoj? Kan en ventiljustering göra så mycket eller har de fyllt ljuddämparen med stålull?
 
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag har inte kört den speciellt mycket, men jag trivdes med den, även om jag kanske inte helt kommer överens med körställning. Dock är hojen "rymlig" om man jämför med sporthojar.

Man kanske skulle "råka" dra förbi BMW Solna och se om dom har något demoex idag då. :tummenupp Det suger lite i "köpa något nytt"-tarmen.
 

Heffaklumpen

Kör helst ganska långsamt.
Gick med
4 Jun 2003
Ort
På jobbet
Hoj
1 tysk liter och några oranga i olika storlekar.
Vx-låds haveri

Vilken tur att allt händer mitt i bästa säsongen:huvet
Fick elaka missljud i lördags på Midlanda.
Slet isär liket igår kväll.
Fått lagerhaveri på ett lager i primärstocken.

Nya lager ligger på skivbordet nu.
Nu börjar eländet igen med att få ihop skrotet.
Css-körningen den sista på åsen kan kanske gå vägen i alla fall
 

Bifogat

  • Bild089.jpg
    Bild089.jpg
    117.3 KB · Visningar: 114
  • Bild092.jpg
    Bild092.jpg
    118.1 KB · Visningar: 117

Heffaklumpen

Kör helst ganska långsamt.
Gick med
4 Jun 2003
Ort
På jobbet
Hoj
1 tysk liter och några oranga i olika storlekar.
Man kanske skulle "råka" dra förbi BMW Solna och se om dom har något demoex idag då. :tummenupp Det suger lite i "köpa något nytt"-tarmen.


Du e faktiskt vädelös...:gnissla
Du skulle behållit din gamla bumse istället för att sitta å vela mellan alla plastraketer.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Man kanske skulle "råka" dra förbi BMW Solna och se om dom har något demoex idag då. :tummenupp Det suger lite i "köpa något nytt"-tarmen.

Det tycker jag du ska göra. Var där i morse i annat ärende och såg att de rullat ut demohojjarna.

Det finns ju två intressanta modeller av 800:an. Dels 800S (halvkåpa) och 800ST (helkåpa). Personligen tycker jag 800STn är lite snyggare.

Tror man får mycket hoj för pengarna. Speciellt om man väger in den låga försäkringen:

Bor du i zon 1 och är 25-35 kostar den dig 4488 hel/hel. Är du över 35 kostar den 3740 hel/hel.
 

wolverine_81

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
I din bakficka
Hoj
f.d BMW F800S
F800S..

Hur nöjda är ni som fått ett par mil i sadeln på denna hoj? Den verkar ju inte helt dum och är den första BMW'n med en "vettig" prislapp.

Tycker det är en väldigt komplett hoj, visst har du inte det drag i den som en 1200cc har men gentemot föregående hoj som jag hade så kan man göra en omkörning i 110km/h utan att behöva växla ner :)

Rymlig kan man säga och remdrift är inte dumt det heller, remmen ska palla 2000 mil och sen bytas. Just nu hackar min sig lite fram vid låga växlar men BMW kommer att återkalla 2006.orna och byta ut detta utan kostnad.

Färddatorn är en trevlig sak också som gör att man får mer kött på benen när man hojar runt. På F800riders.org finns det mycket info och recensioner av den.
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Ojoj, den här tråden hade man ju helt missat.
Kul att det finns några bumseägare här också.

Sitter på en F800S och puttrar. Funderar lite på att införskaffa en annan ljuddämpare men är lite rädd för det också. Hade en F650CS innan med ett sebring slipon som var allt annat än tyst. Ska sikta på att införskaffa en dämpare med godkända värden för en billig slant. Väntar bara på att Wunderlich ska slänga upp sin katalog för F800.s/st

Har redan handlat vita blinkersglas därifrån för 330:-/4st inkl frakt blev en sjuk skillnad och priset kan man inte klaga på.

Jag köpte en BOS Oval till min R12R och är jävligt nöjd. Med insatsen i så är den helt laglig. Och det låter inte överjävligt högt utan insats heller, lagom i mitt tycke. http://www.bos-exhausts.com/bmw-eng-pond/index-bmw.html
Jag köpte den från TS Motor.
 

wolverine_81

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
I din bakficka
Hoj
f.d BMW F800S
Jag köpte en BOS Oval till min R12R och är jävligt nöjd. Med insatsen i så är den helt laglig. Och det låter inte överjävligt högt utan insats heller, lagom i mitt tycke. http://www.bos-exhausts.com/bmw-eng-pond/index-bmw.html
Jag köpte den från TS Motor.

Perfekt! Ska maila och kolla. Dom verkar bara ha dom utan Kat. för F800.an
ska se om man kan få fram ngt pris på den med kat också.
Lär ju vara dyrare men det kanske det är värt.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Nu har jag varit och provkört en F800S i en halvtimme. Vet inte om det inte krävs lite mer körning för att kunna ge den ett vettigt omdöme men den var "lagom", på något tråkigt svenskt vis.

Inte för lite mos, men kunde haft mer, inte direkt snygg men inte ful heller. Vettigt prissatt och bra försäkring..

..men så stod en R1200GS utanför. Fabriksny mil med acraburk på.. Mums. :kär
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nu har jag varit och provkört en F800S i en halvtimme. Vet inte om det inte krävs lite mer körning för att kunna ge den ett vettigt omdöme men den var "lagom", på något tråkigt svenskt vis.

Inte för lite mos, men kunde haft mer, inte direkt snygg men inte ful heller. Vettigt prissatt och bra försäkring..

..men så stod en R1200GS utanför. Fabriksny mil med acraburk på.. Mums. :kär

Tjöp GS:en. Jag är grymt nöjd (underdrift). Den är lite bra på allt. Grym plattform för långresan dessutom. För lite pengar till får du en adventure, och den är verkligen värd de extra pengarna. Garanterat.

Funkar lika bra på din kurviga favoritväg i 70 som på motorvägen eller varför inte för lite grusbus. När man lärt sig behärska den är det en mäktig känsla att ställa upp den lite i kurvorna på grusvägen!

Själv ska jag lasta på tjejen och lite annat och dra tur-retur till Istanbul om två veckor. Vi kommer avverka 20 länder på 30 dagar. Blir säkert en fin tur.
Jag svarar gärna på frågor om GSen, men glöm inte att jag är partisk :)
 

wolverine_81

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
I din bakficka
Hoj
f.d BMW F800S
Jojo men då är det ju minst 40 lax till också.

F800.s en är som ni nog säger, ganska svensk och medelmåttig men hey, man kan inte vara värst med allt....bara nästan ;)
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
MassapartisktextomGS

Tvivlar inte en sekund på att GS'en är en skitfin hoj. Har haft en KTM 950 Adventure och undrar fortfarande rätt ofta varför i självaste hvete jag sålde den. Mer ultimat hojtyp får man leta efter.

Den enda nackdelen med GS är väl, som Wolverine skriver, prislappen. Det där är på TOK för mycket för en hoj. För mig. Idag. :crash

Hm.. KTM 990 Adventure.. Hm.. Bankrån.. :näsblod
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tvivlar inte en sekund på att GS'en är en skitfin hoj. Har haft en KTM 950 Adventure och undrar fortfarande rätt ofta varför i självaste hvete jag sålde den. Mer ultimat hojtyp får man leta efter.

Den enda nackdelen med GS är väl, som Wolverine skriver, prislappen. Det där är på TOK för mycket för en hoj. För mig. Idag. :crash

Hm.. KTM 990 Adventure.. Hm.. Bankrån.. :näsblod

Eller en bra begagnad 950? De är ju rätt överkomliga.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Tjöp GS:en. Jag är grymt nöjd (underdrift). Den är lite bra på allt. Grym plattform för långresan dessutom. För lite pengar till får du en adventure, och den är verkligen värd de extra pengarna. Garanterat.

Funkar lika bra på din kurviga favoritväg i 70 som på motorvägen eller varför inte för lite grusbus. När man lärt sig behärska den är det en mäktig känsla att ställa upp den lite i kurvorna på grusvägen!

Själv ska jag lasta på tjejen och lite annat och dra tur-retur till Istanbul om två veckor. Vi kommer avverka 20 länder på 30 dagar. Blir säkert en fin tur.
Jag svarar gärna på frågor om GSen, men glöm inte att jag är partisk :)

Nu har jag anslutit mig till den suspekta skaran BMW-ägare...

-Har jag blivit gubbe nu?
-Är livets glada dagar med stoj och stim, partaj och osedligt leverne ett minne blott?

Hur som helst är jag kanonnöjd! :)

Det blev en fullutrustad GS 1200 Adventure -06 som inhandlades igår.

Dom 35 mil jag hunnit avverka hittills har varit med ett leende på läpparna.

Är det något du tycker att jag behöver veta om denna till synes perfekta mästerverk i tysk ingeniörskonst?

Tips, idéer, och information mottages tacksamt!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vad kul! Gratulerar!

1. Kräng på ett par Conti TKC80-däck. Då har du att bra grus/lättare offroad-däck som även fungerar bra på gata.

2. Om du inte redan har en bra GPS, så köp en. Du kommer vilja bege dig ut i spenaten, och GPS:en visar dig de bästa vägarna. Bra alternativ till GS:en är Garmins ZUmo och 278. Jag har 278an men idag skulle jag valt Zumon pga mycket prisvärd.

Ut och kör. Så långt som möjligt, det är då den kommer bäst till sin rätt.
Just ja. En Adventure ska inte tvättas så ofta ;)

Edit: Det finns en miljard eftermarknadstillbehör att köpa från tex Touratech och Wunderlich. Eftersom jag står rätt mycket upp och kör så var det första jag köpte till ett par styrhöjare.

Det fins ett riktigt bra forum för dig: www.advrider.se. Där finns massor av om reseberättelser och duktigt folk som kan ge dig svar på dina tekniska spörsmål.


Nu har jag anslutit mig till den suspekta skaran BMW-ägare...

-Har jag blivit gubbe nu?
-Är livets glada dagar med stoj och stim, partaj och osedligt leverne ett minne blott?

Hur som helst är jag kanonnöjd! :)

Det blev en fullutrustad GS 1200 Adventure -06 som inhandlades igår.

Dom 35 mil jag hunnit avverka hittills har varit med ett leende på läpparna.

Är det något du tycker att jag behöver veta om denna till synes perfekta mästerverk i tysk ingeniörskonst?

Tips, idéer, och information mottages tacksamt!
 
Last edited:

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Vad kul! Gratulerar!

1. Kräng på ett par Conti TKC80-däck. Då har du att bra grus/lättare offroad-däck som även fungerar bra på gata.

2. Om du inte redan har en bra GPS, så köp en. Du kommer vilja bege dig ut i spenaten, och GPS:en visar dig de bästa vägarna. Bra alternativ till GS:en är Garmins ZUmo och 278. Jag har 278an men idag skulle jag valt Zumon pga mycket prisvärd.

Ut och kör. Så långt som möjligt, det är då den kommer bäst till sin rätt.
Just ja. En Adventure ska inte tvättas så ofta ;)

Edit: Det finns en miljard eftermarknadstillbehör att köpa från tex Touratech och Wunderlich. Eftersom jag står rätt mycket upp och kör så var det första jag köpte till ett par styrhöjare.

Det fins ett riktigt bra forum för dig: www.advrider.se. Där finns massor av om reseberättelser och duktigt folk som kan ge dig svar på dina tekniska spörsmål.

1: Satt på när jag köpte den! :yoparty

2: Jag fick med en en månad gammal Garmin Street Pilot 2820 Blue Tooth-navigator i köpet. Som grädde på moset fick jag även en Blue Tooth-handsfree som monteras fast i hjälmen, så nu har jag väganvisningar, mobiltelefon, och mp3-spelare medans jag kör.
Jag pratade med hustrun i 100 km/h på E4:an idag, och ljudkvaliteten var suverän i båda ändar av förbindelsen. :)

Hojen har gått 1000 mil precis, och med ovanstående utrustning plus nästan nya originaldäck så gav jag 120.000:-

Hojen är för övrigt i nyskick.

Nu ska jag bara tömma spargrisen så jag får råd med alu-väskorna.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top