BMW-tråden

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Provade R1200S i söndags med "märkesskrud" (akrapovic och öhlins-prylarna) och det var riktigt najs. Bättre än jag hade trott.

Öhlinarna är väldigt konservativt ställda från fabrik (och även på de demohojar jag sett). Att skruva upp rideheighten bak gör riktiga underverk. Min hoj har gått från att vara trygg, stadig och trögstyrd när jag fick den till att bli nervös, spännande och superkvick. En riktig bansmiskare.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Öhlinarna är väldigt konservativt ställda från fabrik (och även på de demohojar jag sett). Att skruva upp rideheighten bak gör riktiga underverk. Min hoj har gått från att vara trygg, stadig och trögstyrd när jag fick den till att bli nervös, spännande och superkvick. En riktig bansmiskare.
Nu körde jag med lånad hoj genom Bokskogen - så jag tog det lungt så det var lite svårt att avgöra. Kanske lite mjuk fjädring, men kanske luras telelever/paralever lite? Kändes iaf. som att den jobbade över lång fjädringsväg.
Körde en tidig -06a när den kom, men den var inte så kul. Förutom tristare ljud och avsaknad av Öhlinare hade den riktigt dålig insprutning. Var inte kul att börja efter helt gasavslag, ryckigt värre. De fenomenen märkte jag inte på Road-show:ens Bumse. Ha begär.
 

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Scania-land
Hoj
Kardansporttourer
BMW MC-Sprängskisser

Vet inte om det var varit uppe tidigare, men sprängskisser till min MC hittade jag på följande länk.

http://www.realoem.com/bmw/

Kan det vara av intresse tro? För min del är den ovärderlig, fast den är på nätet. Kanske någon som har en fil hos sig med K1200RS sprängskisser, elelr vet var man kan hämta dem? :D
 

kjellf

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XSR900 + TT600r
Prova på grus

Hej,

Jag kommer leda en "prova på grus" för BMW klubben nu på lördag 28/4. Vi samlas vid OKQ8-macken i Vagnhärad kl 10.45 för lite genomgång och teori innan vi drar kl 11, alternativ samling kl 10.00 vid Shellmacken i Hallunda E4. Alla som vill prova grus är välkomna.

http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=975

OBS. Ta med er fika för vi kommer vara långt från matställen.

KjellF
 

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprillia Mana -08
BMW har byggt en endurance-racer med boxermotor. 140Hk och 195 kg fulltankad. Den lär även byggas en gatversion inom kort. Jag är dock lite kluven ang utseendet.

BMWSportBoxer_01.jpg


Källa:
http://www.motorcyclists-online.com/o1_626_BMW-SportBoxer---Soon-on-roads.html

Körde inte BMW denna i 24h på Le Mans nu i helgen? Vet att de var med och hojen var en "uppdaterad" Boxer-Cup hoj. Kom i mål på en 18:e plats :tummenupp
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Körde inte BMW denna i 24h på Le Mans nu i helgen? Vet att de var med och hojen var en "uppdaterad" Boxer-Cup hoj. Kom i mål på en 18:e plats :tummenupp

Det är inte en uppdaterad Boxer-Cup hoj utan en R1200S och den slutade på 16e plats.

Riktigt bra med tanke på att konkurrenterna bör haft ca 30-70 hästar mer.
 

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Asås
Hoj
CRF250R
Dagens bild.

Meckade lite PS till kvällsmaten...
 

Bifogat

  • Ripper_1100S_002.jpg
    Ripper_1100S_002.jpg
    97.8 KB · Visningar: 129

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Tyska annonssajter?

Finns det inga fler tyska annonssajter för hojar men främst begagnade tillbehör till hojar,BMW hojar ?

mobile.de och motoscout24 är redan välkända.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
BMW kläder.

Nån som har tips,länkar vart man kan köpa bmw's kläder billigare än här hemma?

Tyskland bör ha billigare men hittar inga vettiga sajter.

Tänker främst på Streetguard eller Rallye 2 Pro kläderna.

Tack tacksamt mot tips :)
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Jag är lite nyfiken på F 650 GS. Jag har visserligen inte provkört den än, men jag tycker det verkar vara en vettig hoj.

Är det några årsmodeller man bör hålla sig undan? Några större uppdateringar de senaste åren? jag hade nog tänkt mig en 2002:a eller senare ungefär.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Provsatt Xmoto igår, tyvärr snöade det nästan, iskallt regn o svinkallt så det blev ingen provtur. Den kändes helt OK men inte så stor skillnad i vikt och storlek mot en F650 som jag trodde. Jämfört med en GasGas 450 som i stod i begagnat-hallen känns den ändå tung, klumpig och dyr. Tyvärr inget för mig alltså.
 

kjellf

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XSR900 + TT600r
Jag tvivlar på att du hittar mycket bättre priser utomlands. BMW är duktiga med att hålla upp priserna.

KjellF
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag är lite nyfiken på F 650 GS. Jag har visserligen inte provkört den än, men jag tycker det verkar vara en vettig hoj.

Är det några årsmodeller man bör hålla sig undan? Några större uppdateringar de senaste åren? jag hade nog tänkt mig en 2002:a eller senare ungefär.


Hej. Såvitt jag vet har man enbart gjort kosmetiska förändringar på F650GS:en sen 2002, speciellt på Dakaren.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Angående 650gs

Det är en trevlig hoj som jag provkört några gånger. Det skedde en hel del updateringar av motorn 2003 tror jag det var. Den nyare motorn går billigare och jämnare.dubbla tändstift bl.a. Hojen drar väldigt lite, men kolla mest efter de med orginal packväskor. Dessa är dyra att eftermontera. Det finns även en orginal tankväska som man vill få med. Alla väskor är extrautrustning, så får du med dessa vid ett köp är det guld värt. Hojen är inte stark, men klarar laglig trafik mer än väl. Du vill nog ha den högre rutan som fanns att köpa som tillval för att styra bort luften från bröstet. Handtagsvärmarna är effektiva och körställningen är bra.

En perfekt hoj att pendla till jobbet med.

(Har funderat på att köpa en flera gånger men min 1100rt går lite piggare och starkare och därför har jag väl inte bytt.)
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Någon här som monterat helsystem på sin BMW och andra trevliga modifieringar?

Är det värt pengarna att köpa rör stumparna från cylindern,bort med katalysatorn ?
Krävs mappning eller lambdasonden fixar det?
 

skylt

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2006
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
BMW R1200S -06 & BMW G650 X-moto -07
Helsystem är det enda rätta - det andra är cloetta

Siffror och erfarenheter från BMW's boxrar visar att slipon ger en försumbar förbättring av prestanda och då endast på topp med någon enstaka hk - helsystem däremot ger (kanske pga förlusten av katalysatorn) massivt med extra vridmoment. Och lambdasonderna sköter tillsammans med motorstyrningen de förändrade förutsättningarna galant...

Man kan kliva in på närmsta BMW verkstad och beställa och då kommer följande att hända:
1. Man kör fortfarande en EU typad hoj
2. Man kör med svindyr akrapovic i titan och kolfiber
3. Man kör en lättare och snyggare hoj
4. Man får massor av extra vrid se bilder
 

Bifogat

  • akrakurva.JPG
    akrakurva.JPG
    118.6 KB · Visningar: 149

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Det är en trevlig hoj som jag provkört några gånger. Det skedde en hel del updateringar av motorn 2003 tror jag det var. Den nyare motorn går billigare och jämnare.dubbla tändstift bl.a. Hojen drar väldigt lite, men kolla mest efter de med orginal packväskor. Dessa är dyra att eftermontera. Det finns även en orginal tankväska som man vill få med. Alla väskor är extrautrustning, så får du med dessa vid ett köp är det guld värt. Hojen är inte stark, men klarar laglig trafik mer än väl. Du vill nog ha den högre rutan som fanns att köpa som tillval för att styra bort luften från bröstet. Handtagsvärmarna är effektiva och körställningen är bra.

En perfekt hoj att pendla till jobbet med.

(Har funderat på att köpa en flera gånger men min 1100rt går lite piggare och starkare och därför har jag väl inte bytt.)


Stort tack för detta svaret. Det lutar väl åt att jag inriktar mig på de hojar med nyare motor.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top