BMW-tråden

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprillia Mana -08
Sådär! Nu är helkåpsetet på plats :) Ska fixa lite bilder och lägga upp så fort min kamera vill fungera, hojen är rentvättad samt att min förkylning tillåter mig att gå utanför dörren. Men själv tycker jag det blev riktigt bra och man får ju hoppas att det är en av få (kanske den enda) F800s med helkåpor på i Sverige :yoparty
 

flygmuppen

Power and speed
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Vetlanda/Amsterdam
Hoj
BMW F800ST
Stark jobbat Pajo!:yoparty Var det mycket fixande innan du fick det att funka som det ska?

Kan meddela att jag precis beställt min egna F800ST nu.:tuttar Den kom i en låda igår till Vetlanda och nu har gubbarna 3 veckor på sig att eftermontera larm, centralstöd och packväskhållare. :D
 

dlon21

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Fagersta
Hoj
R1100s
Jag undrar vilka delar man behöver för att montera effektavgas på min 1100s... har sett t ex''High-grade steel -Endmuffle oval incl. connecting pipe'' .. måste man verkligen ha connecting pipen utöver dämparna? Ersätter connecting pipen katten eller?
//daniel
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Sådär! Nu är helkåpsetet på plats :) Ska fixa lite bilder och lägga upp så fort min kamera vill fungera, hojen är rentvättad samt att min förkylning tillåter mig att gå utanför dörren. Men själv tycker jag det blev riktigt bra och man får ju hoppas att det är en av få (kanske den enda) F800s med helkåpor på i Sverige :yoparty


Bilder?????????
 

Heffaklumpen

Kör helst ganska långsamt.
Gick med
4 Jun 2003
Ort
På jobbet
Hoj
1 tysk liter och några oranga i olika storlekar.
Jag undrar vilka delar man behöver för att montera effektavgas på min 1100s... har sett t ex''High-grade steel -Endmuffle oval incl. connecting pipe'' .. måste man verkligen ha connecting pipen utöver dämparna? Ersätter connecting pipen katten eller?
//daniel

Helt rätt.
Förutom att svarven börjar sjunga lite skönare, så drar den lite mindre soppa, samt slutar att rycka på jämn gas.
Själv så slafsade jag även in ett annat chip samt kastade pappersfiltret och skaffade KN-filter istället.

När du ändå håller på, så byt paraleverstaget så den blir lite mer lättsvängd (om det nu inte redan är gjort / din svarv har sportstötdämparna).
 
Last edited:

dlon21

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Fagersta
Hoj
R1100s
Helt rätt.
Förutom att svarven börjar sjunga lite skönare, så drar den lite mindre soppa, samt slutar att rycka på jämn gas.
Själv så slafsade jag även in ett annat chip samt kastade pappersfiltret och skaffade KN-filter istället.

När du ändå håller på, så byt paraleverstaget så den blir lite mer lättsvängd (om det nu inte redan är gjort / din svarv har sportstötdämparna).

OK, börjar klarna lite nu! Vart beställde du dina prylar ifrån, Tyskland? Vilket fabrikat har du på grejerna? Och chippar, måste man göra det? Blir det som en om-mappning för det nya auspuffet?
Är det svårt att byta chip, är det nåt som måste lödas?

Det verkar inte löna sig att köpa dessa grejor nånstans i Sverige?

//daniel
 
Last edited:

Heffaklumpen

Kör helst ganska långsamt.
Gick med
4 Jun 2003
Ort
På jobbet
Hoj
1 tysk liter och några oranga i olika storlekar.
OK, börjar klarna lite nu! Vart beställde du dina prylar ifrån, Tyskland? Vilket fabrikat har du på grejerna? Och chippar, måste man göra det? Blir det som en om-mappning för det nya auspuffet?
Är det svårt att byta chip, är det nåt som måste lödas?

Det verkar inte löna sig att köpa dessa grejor nånstans i Sverige?

//daniel

Hmm, många frågor...
Köpte det mesta i Tyskland
Lazersystemet köptes dock i Sverige.
Annars så har jag varit en frekvent handlare på boxerdesign i Tyskland.
Chippet köptes på bbpower.
Inga lödingar behöver göras, dock bör man vara normalt händig och vara tålodig.
Tysken som ritade cykeln hade troligtvis ätit lite väl mycket svamp när han parkerade ner motorstyrenheten.
Den sitter framför ABS-styrenheten under all plast å tank.
Det tar ett par timmar, men det är det värt.

Det finns rätt många olika fabrikat, bla så säljer Laser ett paket med både system, annat rör istället för katten samt ett eget chip.

Fördelen med mitt chip är att det går lätt att mappa om det om man nu väljer att fortsätta med förfiningen av motorn med andra kammar, insprut osv...
 

dlon21

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Fagersta
Hoj
R1100s
Inskickat av R1100S-01
Fördelen med mitt chip är att det går lätt att mappa om det om man nu väljer att fortsätta med förfiningen av motorn med andra kammar, insprut osv...[/QUOTE]


Då antar jag att man lika gärna skulle kunna välja en Power commander istället för ett lika chip som du har, eller vilket annat som helst? Vore ju bra om min BMW handlare kunde bänkköra hojen, och ev. mappa om den efter nytt luftfilter, Lazersystem osv.. men det kanske går lika bra med ett ett chip som ditt? Undrar bara om de kan ändra i mjukvaran på ett BBpowerchip inne på deras verkstad..? OBS jag är just nu mest ute efter mera ljud, och gött ljud från hojen nu:)

Men det är ju alltid bra om man kan uppdatera mer senare med rätt chip/grejor från början som du säger! Har du ett ''lagligt'' system, eller 'racing' dämparna från Lazer? Undrar även om det finns nån insats/dB-killer att köpa till racingburkarna inför besiktningar? Många frågor:)

//daniel
 
Last edited:

Heffaklumpen

Kör helst ganska långsamt.
Gick med
4 Jun 2003
Ort
På jobbet
Hoj
1 tysk liter och några oranga i olika storlekar.
Inskickat av R1100S-01
Fördelen med mitt chip är att det går lätt att mappa om det om man nu väljer att fortsätta med förfiningen av motorn med andra kammar, insprut osv...


Då antar jag att man lika gärna skulle kunna välja en Power commander istället för ett lika chip som du har, eller vilket annat som helst? Vore ju bra om min BMW handlare kunde bänkköra hojen, och ev. mappa om den efter nytt luftfilter, Lazersystem osv.. men det kanske går lika bra med ett ett chip som ditt? Undrar bara om de kan ändra i mjukvaran på ett BBpowerchip inne på deras verkstad..? OBS jag är just nu mest ute efter mera ljud, och gött ljud från hojen nu:)

Men det är ju alltid bra om man kan uppdatera mer senare med rätt chip/grejor från början som du säger! Har du ett ''lagligt'' system, eller 'racing' dämparna från Lazer? Undrar även om det finns nån insats/dB-killer att köpa till racingburkarna inför besiktningar? Många frågor:)

//daniel[/QUOTE]

Chippet styr man med en kabel i säkringshållare (dvs skitenkelt) efter en mall som medföljer med chippet.
Db-killer sitter i Laserburkarna från start, och sedan får man enkelt borra bort en svetspunkt på indersidan.
Jag la en svetsmutter i mina db-killers så jag kan återmontera dom igen med en vinmutter ifrån undersidan.
Jag har aldrig monterat tillbaka dom, och jag har klarat varje besiktning med öppet system.
Men, det låter mycket, dvs det är inte ett lagligt ljud. Jag har haft tur varje gång, men på bankörningarna samt till bilprovningen tar jag med mig dom. Det tar nog en 20 sekunder att återmontera db-killern så det är inget problem.

Ska du inte fortsätta med förfiningen av motorn andra kammar osv, så rekomenderar jag nog Lasers eget chip.
Ska upp till Midlandabanan nästa helg. Det finns troligtvis platser kvar. Boka en bandag, så kan du få lyssna och se hur det ser ut.
Bokning görs via SMC.
 

dlon21

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Fagersta
Hoj
R1100s
Då vet jag vilket auspuff jag ska köpa då! Ska nog inte börja trimma mer, jag tror jag sätter ribban vid avgaset... vill jag ha mer fart köper jag mig en
K1200S:) Tackar för hjälpen.

//daniel
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hade hojjen inne på 2000-mila i början av veckan. Fick tillbaka en helt ny hoj med mycket jämnare gång. Det är ju bra.

Samtidigt försvann "råheten" och nästan allt ljud. WTF? Vad har de gjort med min hoj? Kan en ventiljustering göra så mycket eller har de fyllt ljuddämparen med stålull?
 

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
Hade hojjen inne på 2000-mila i början av veckan. Fick tillbaka en helt ny hoj med mycket jämnare gång. Det är ju bra.

Samtidigt försvann "råheten" och nästan allt ljud. WTF? Vad har de gjort med min hoj? Kan en ventiljustering göra så mycket eller har de fyllt ljuddämparen med stålull?


Med största sannolikhet var det trottelsynkroniseringen som gjorde susen! Denna är (tydligen) sällan stabil mellan servicetillfällena eftersom vajrarna till "tuttarna":tuttar är olika dragna och olika långa.

Svarvarna är rätt känsliga för sånt, men när allt är schysst är de riktigt goa!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Med största sannolikhet var det trottelsynkroniseringen som gjorde susen! Denna är (tydligen) sällan stabil mellan servicetillfällena eftersom vajrarna till "tuttarna":tuttar är olika dragna och olika långa.

Svarvarna är rätt känsliga för sånt, men när allt är schysst är de riktigt goa!

Nu låter hojjen ungefär som den gjorde med originalsystemet....
Nån som vill köpa ett akrapovic i titan !? Haha
 

wolverine_81

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
I din bakficka
Hoj
f.d BMW F800S
Ojoj, den här tråden hade man ju helt missat.
Kul att det finns några bumseägare här också.

Sitter på en F800S och puttrar. Funderar lite på att införskaffa en annan ljuddämpare men är lite rädd för det också. Hade en F650CS innan med ett sebring slipon som var allt annat än tyst. Ska sikta på att införskaffa en dämpare med godkända värden för en billig slant. Väntar bara på att Wunderlich ska slänga upp sin katalog för F800.s/st

Har redan handlat vita blinkersglas därifrån för 330:-/4st inkl frakt blev en sjuk skillnad och priset kan man inte klaga på.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
F800S..

Hur nöjda är ni som fått ett par mil i sadeln på denna hoj? Den verkar ju inte helt dum och är den första BMW'n med en "vettig" prislapp.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top