BMW-tråden

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Asås
Hoj
CRF250R
Trevligt, du har sparat orginaldämparna och bytt katalysatorn mot rör, ellerhur?
Har vissa funderingar att byta själv, men måste få ihop lite pengar först, dock så tänkte jag mer på ett helt nytt system med andra dämpare också, och det kostar ju endel...
Du kan väl skriva hur mycket det gör att bara plocka bort katalysatorn, det är kanske ett vettigare alternativ till att börja med...

Burkarna är bytta, det är ett par öppna Sil Motor som härstammar från Ducati 916/748... :) Så det kommer nog att låta gott.

Jag återkommer med resultatet när klumpen är ihopskruvad igen...
 

Dubble0zero

Medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
04 BMW R1100S, 07 BMW G650XCountry
aha.. ok...
Verkar bli bra, tyckte att det inte var nån direkt utseende skillnad längst bak, måste plugga på lite mer helt enkelt... :)

Jo, ljudet är ju nått som man gärna vill ha lite bättre i bumsen, det är en av de få saker som jag inte är helt nöjd med orginal...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
aha.. ok...
Verkar bli bra, tyckte att det inte var nån direkt utseende skillnad längst bak, måste plugga på lite mer helt enkelt... :)

Jo, ljudet är ju nått som man gärna vill ha lite bättre i bumsen, det är en av de få saker som jag inte är helt nöjd med orginal...

Jag har skruvat på ett akrapovic på min och det blev ett helt annat ljud i skällan :) Egentligen borde man plocka katen också, men det har jag inte råd med just nu.
 

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprillia Mana -08
Burkarna är bytta, det är ett par öppna Sil Motor som härstammar från Ducati 916/748... :) Så det kommer nog att låta gott.

Jag återkommer med resultatet när klumpen är ihopskruvad igen...

Ahh.... tyckte jag kände igen burkarna när jag såg utblåsen. Undrar om det blir någon större skillnad på en F800 om man bara sätter dit ett slip-on eller ska man byta hela systemet för att få bra knuff i hojen samt ljudet (har kört Ducati i många år och kommer nog att sakna den sången)?
 

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Asås
Hoj
CRF250R
Ahh.... tyckte jag kände igen burkarna när jag såg utblåsen. Undrar om det blir någon större skillnad på en F800 om man bara sätter dit ett slip-on eller ska man byta hela systemet för att få bra knuff i hojen samt ljudet (har kört Ducati i många år och kommer nog att sakna den sången)?

Orginal på R1100S'en så är burkarna ihoplänkade med ett synnerligen tyskt och tungt system med kanaler i rören för att få ner ljudnivån och få ett jämnt flöde i båda utblåsen.

Att jämföra Pavarotti med Rammstein... En paralelltwin låter ju på ett helt annat sätt än en L-twin som Ducatin.
Byter man burken längst bak så får man ju ett bättre flöde och bättre ljud på vilken hoj som helst.

Jag gör det inte för effekten, då skulle man kanske välja något annat objekt att bygga på... Jag bygger om, bara för att det går, och jag har möjlighet att lösa det på ett för mig ekonomiskt undankomligt sätt... :)
 

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprillia Mana -08
Orginal på R1100S'en så är burkarna ihoplänkade med ett synnerligen tyskt och tungt system med kanaler i rören för att få ner ljudnivån och få ett jämnt flöde i båda utblåsen.

Att jämföra Pavarotti med Rammstein... En paralelltwin låter ju på ett helt annat sätt än en L-twin som Ducatin.
Byter man burken längst bak så får man ju ett bättre flöde och bättre ljud på vilken hoj som helst.

Jag gör det inte för effekten, då skulle man kanske välja något annat objekt att bygga på... Jag bygger om, bara för att det går, och jag har möjlighet att lösa det på ett för mig ekonomiskt undankomligt sätt... :)


Tja, jag gillar inte Rammstein så speciellt mycket men Kraftwerk är helt OK :) Förstår att det kommer att vara stor skillnad på en V- och en paralell twin och jag är av din åsikt att det inte ska kosta för mycket pengar. Hoppades på att få tag på ett billigt slip-on från en kraschad hoj och själv göra ett fäste till det så man kan montera det på 800:an!
 

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Asås
Hoj
CRF250R
Tja, jag gillar inte Rammstein så speciellt mycket men Kraftwerk är helt OK :) Förstår att det kommer att vara stor skillnad på en V- och en paralell twin och jag är av din åsikt att det inte ska kosta för mycket pengar. Hoppades på att få tag på ett billigt slip-on från en kraschad hoj och själv göra ett fäste till det så man kan montera det på 800:an!

Är det slip-on på 800'an? Jag vet inte hur den sitter fäst men är det vanligt rör så är det ju bara att få tag på en burk och börja slöjda! :)
 

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprillia Mana -08
Är det slip-on på 800'an? Jag vet inte hur den sitter fäst men är det vanligt rör så är det ju bara att få tag på en burk och börja slöjda! :)

Ehh.... pinsamt nog så vet jag inte. Har inte hämtat hojen än och minns inte hur det såg ut när jag var och kollade på den. Men jag har hittat slip-on på nätet till den så jag gissar att man kopplar ihop rören nere vid katalysatorn. Men det ska bli kul att börja leka när hojen står i garaget.
 

flygmuppen

Power and speed
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Vetlanda/Amsterdam
Hoj
BMW F800ST
Testkört

Ja då har man bett handlaren att leta rätt på en grå F800ST. :)
Var ute i fredags och testade S versionen och den kändes inte alls dum.:tuttar Med lite högre kåpa fram som ST´n kommer den nog bli perfekt.:D Gillade ljudet också faktiskt så jag kan tänka mig att vänta ett tag med att köpa en annan ljuddämpare faktiskt.
Kul att se att fler har fastnat för den här hojen.:tummenupp
 

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprillia Mana -08
Ja då har man bett handlaren att leta rätt på en grå F800ST. :)
Var ute i fredags och testade S versionen och den kändes inte alls dum.:tuttar Med lite högre kåpa fram som ST´n kommer den nog bli perfekt.:D Gillade ljudet också faktiskt så jag kan tänka mig att vänta ett tag med att köpa en annan ljuddämpare faktiskt.
Kul att se att fler har fastnat för den här hojen.:tummenupp

Kul!! :tummenupp

Snackade precis med min handlare och jag ska hämta min på måndagkväll:banana Har även beställt en Belly Pan till den som jag hoppas kommer till veckan också.
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Rekommenderar en Garmin finns många varianter att välja på, har själv en Quest sen en tid tillbaka och är helnöjd.
Eftersom du har en GS antar jag att det blir en del grusåka då är en dämpad hållare från Touratech att rekommendera.

Kolla lite på dessa sidor:

http://www.bmw-mc-klubben.se/IntellywebPortal.aspx?UserID=00000014-0000-0000-0000-000000000007

http://forum.bmw-mc-klubben.se/forumdisplay.php?f=12


Köpte Touratech fästet utan gumidämpare till min gs, kommer den skaka sönder om man är ute och grusbusar nu? :va
 

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprillia Mana -08

flygmuppen

Power and speed
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Vetlanda/Amsterdam
Hoj
BMW F800ST
Det är den undre kåpan på bilden. Eftersom S-modellen har ännu mindre sidokåpa än ST så finns denna att köpa så hojen får "helkåpor" ifall man vill ha det så. Ska nämligen hänga på lite prylar som inte ser så snygga ut på hojen och därför vill jag ha kåpor som täcker dessa.

http://www.bmwbikebits.co.uk/shop/imageview.asp?file=acSchnitzer/acs_moto_twinstar_01.jpg

SHIT POMFRIT säger jag bara. Ser skitsnyggt ut ju!:kär
Vad kostar ett sånt kit, och om man får fråga, vad e det för grejer du ska ha dit under?
 

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprillia Mana -08
SHIT POMFRIT säger jag bara. Ser skitsnyggt ut ju!:kär
Vad kostar ett sånt kit, och om man får fråga, vad e det för grejer du ska ha dit under?


Kåpan med monteringskit kostar ca 6400:- inkl frakt från England. Vill ha den för jag ska hänga på en luftkompressor samt behållare och lite annat som jag behöver ha för mitt växlingssystem. Är delvis förlamad i vänster ben och kan därför inte använda vänster fot att växla med. Så jag har byggt (med goda vänners hjälp) ett tryckluftstyrt system som gör att jag växlar med två knappar på styret. BMWs knepiga blinkerslösning kommer att passa mig perfekt. Tar de två knapparna som man normalt blinkar med och låter de styra den kolv som för växelföraren upp och ner istället. Sätter sedan dit ett vanligt blinkersreglage istället (där det får plats).
 

flygmuppen

Power and speed
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Vetlanda/Amsterdam
Hoj
BMW F800ST
Kåpan med monteringskit kostar ca 6400:- inkl frakt från England. Vill ha den för jag ska hänga på en luftkompressor samt behållare och lite annat som jag behöver ha för mitt växlingssystem. Är delvis förlamad i vänster ben och kan därför inte använda vänster fot att växla med. Så jag har byggt (med goda vänners hjälp) ett tryckluftstyrt system som gör att jag växlar med två knappar på styret. BMWs knepiga blinkerslösning kommer att passa mig perfekt. Tar de två knapparna som man normalt blinkar med och låter de styra den kolv som för växelföraren upp och ner istället. Sätter sedan dit ett vanligt blinkersreglage istället (där det får plats).


Fiffigt! Tur att en del är uppfinningsrika som du.:tummenupp Hojen kommer bli skitsnygg. Hoppas ni får många sköna mil ihop.:squid
Kommer nog köpa ST versionen iaf. Borde gå att modda den också om man vill framöver. Bilden du länka till var pricken över i:et nu när jag skulle bestämma mig. Så tack!:yoparty
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ska nämligen hänga på lite prylar som inte ser så snygga ut på hojen och därför vill jag ha kåpor som täcker dessa.

Nu blev jag nyfiken, är väl inte turbo-bumse på gång?
 

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprillia Mana -08
Nu blev jag nyfiken, är väl inte turbo-bumse på gång?

Nää, inget sånt alls. Är bara mitt växlingssystem som ska dit och det ser för djävligt ut och måste döljas (blå luftkompressor från Biltema, hemmasvetsad luftflaska samt en massa slangar och annat krafs) samt att den kommer att bli lite ovanlig med kåpan på.
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Premiärturen avklarad.

Var ut och hämta hem hojen från vinteridet nu på kvällen, och det blev några härliga mil. Säsongen är igång. :yoparty

Photo_5267_348258.JPG
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top