BMW-tråden

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Starstriker skrev:
2650735 Apselut. Fast jag tror jag nöjer mig med Norge faktiskt. Det är mer lättillgängligt. Var där i år också. Nästa runda dit blir med tält etc. Större frihet. Och billigare.

Vad rekomenderar du för vägar från sthlm till Norge? Om man vill undvika allt för mycket motorväg.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kiwi60 skrev:
2652743 Vad rekomenderar du för vägar från sthlm till Norge? Om man vill undvika allt för mycket motorväg.

Ska du direkt upp till de "göttiga" bitarna i mellan-norge så skulle jag köra till Idre och sen över där.....
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Aight. Dax att lyfta den här gamla tråden nu.

Kommer vi få se några nya BMW-förare på vägarna den här säsongen måntro?
Någon mer än jag som blivit sugen på deras nya motard eller endurohoj?
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Aight. Dax att lyfta den här gamla tråden nu.

Kommer vi få se några nya BMW-förare på vägarna den här säsongen måntro?
Någon mer än jag som blivit sugen på deras nya motard eller endurohoj?

Skulle vara mycket intressant att höra om någon kommer köpa motard-varianten (G650 Xmoto)! Känns som att motardåkarna snart är fler än sporthojsåkarna här på forumet så varför inte?

Förstår dock inte varför BMW spar på krutet i motorn? KTM 690-motarden med 63hk istället för BMW:s 53hk gör definitivt att BMW:n redan på förhand har ett underläge (samma kubik ca 650, insprutning, långa serviceintervaller även om BMW:n antagligen har längre). Kan vara en riktig tavla... effekt är något som hela tiden talas om oavsett hur viktig eller oviktig den är för körupplevelsen.

Jag kommer köpa grusvarianten, G650 Xchallenge, om inte överraskande dåliga recensioner kommer och varnar mig.
 

skylt

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2006
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
BMW R1200S -06 & BMW G650 X-moto -07
X challange varianten är testad i senaste BIKE med mkt gott resultat. Jag tror inte du kommer att bli besviken på motorns effekt eller vrid (vridet är hela 60Nm) det är bara att provköra den så snart den kommer - det ska jag göra iaf.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det handlar som sagt inte bara om motorstyrka.
X-challenge har fått finfina recensioner i pressen, så där blir man säkert inte besviken. Skulle gärna ha en själv, men hag inget garage att ha den i. Däremot har jag en tjej som tycker att det räcker med EN hoj. Grrr

Skulle vara mycket intressant att höra om någon kommer köpa motard-varianten (G650 Xmoto)! Känns som att motardåkarna snart är fler än sporthojsåkarna här på forumet så varför inte?

Förstår dock inte varför BMW spar på krutet i motorn? KTM 690-motarden med 63hk istället för BMW:s 53hk gör definitivt att BMW:n redan på förhand har ett underläge (samma kubik ca 650, insprutning, långa serviceintervaller även om BMW:n antagligen har längre). Kan vara en riktig tavla... effekt är något som hela tiden talas om oavsett hur viktig eller oviktig den är för körupplevelsen.

Jag kommer köpa grusvarianten, G650 Xchallenge, om inte överraskande dåliga recensioner kommer och varnar mig.
 

Dubble0zero

Medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
04 BMW R1100S, 07 BMW G650XCountry
Men då ger du G650n till henne i födelsedags present eller liknande (sen att det är du som använder den mest, det spelar mindre roll)... :tummenupp
För övrigt så är det klart att man kommer att provköra så många nya man kan, HP2an är också en hoj som jag har varit intresserad av, dock så har jag inte ekonomi för nått mer, så det får bli nån gång i framtiden...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jadu. HP2:an är grym, men 160000 är i dyraste laget för en "naken" hoj.
Tycker jag fick "mer" hoj för pngarna när jag slog till på min nuvarande.

Men då ger du G650n till henne i födelsedags present eller liknande (sen att det är du som använder den mest, det spelar mindre roll)... :tummenupp
För övrigt så är det klart att man kommer att provköra så många nya man kan, HP2an är också en hoj som jag har varit intresserad av, dock så har jag inte ekonomi för nått mer, så det får bli nån gång i framtiden...
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Skylt,

Tack för infon, ska inhandla ett exemplar av Bike. Man verkar få tidningen bra mycket tidigare som prenumerant (fusk! :gnissla).


Starstriker,

Jag håller med dig om att effekten inte är allt. Men jag vet att många, speciellt de som kör motarder på gatan, är hästkraftfixerade och då är en skillnad på ca 20 % rätt mycket att snacka om runt korvkiosken. Kan KTM göra en hållbar motor med långa serviceintervaller och 63hk borde även Rotax (som gör 650-motorn åt BMW) kunna göra det. Det är bara det jag menar... marknadsföringsmiss helt enkelt.

En Xchallenge skulle vara ett mycket fint kompliment till din 1200GSA! :)
 

FRiLLA

Kalas
Gick med
11 Oct 2004
Ort
Östergötland
Hoj
Zx6R/Bana . 2009.
650

hmm blev förvånad hur liten o nätt den var =) . Vill ha.
 

Bifogat

  • DSCF1351.JPG
    DSCF1351.JPG
    105 KB · Visningar: 118

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Är det någon av BMW-ägarna här som kan svara på vad som menas med öppet hus hos BMW? De ska tydligen ha det på lördag. Vad skiljer mot en vanlig lördag?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Är det någon av BMW-ägarna här som kan svara på vad som menas med öppet hus hos BMW? De ska tydligen ha det på lördag. Vad skiljer mot en vanlig lördag?

Tror de rullar ut alla hojjarna för provkörning, presenterar årets nyheter och festar till det lite extra :D
 

skylt

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2006
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
BMW R1200S -06 & BMW G650 X-moto -07
Ofta så är poängen att BMW kör runt en trailer med alla modeller för för provkörning under en halv till en dag - dvs enda gången på året då man kan köra allt på ett och samma ställe :)
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Tror de rullar ut alla hojjarna för provkörning, presenterar årets nyheter och festar till det lite extra :D

Sitter här som en idiot och undrar om du menar allvar eller inte (vet inte riktigt vad "asgarv-smileyn" ska tolkas som) :). Men jag tar mig nog en tur till Solna imorgon... kan ju vara trevligt att torrgasa G650:n igen och höra om de fått rätsida på tillbehörspriserna än.
 

gherman

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1200GS
Ska köpa en 1200 gs idag :))

Hejsan... detta är mitt första inlägg på forumet.

Ska köpa en BMW 1200 GS idag och har 2 frågor:

1. GPS - Ska man ha och i så fall vad rekomenderar ni?

2. Skulle vilja lära mig lite mer om grus och offroad körning....jag är rätt dålig. Ska man gå nån kurs? Nån här som har koll på nån bra kurs?

Tack! // g
 

Pommes

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1150R


1. GPS - Ska man ha och i så fall vad rekomenderar ni?

Rekommenderar en Garmin finns många varianter att välja på, har själv en Quest sen en tid tillbaka och är helnöjd.
Eftersom du har en GS antar jag att det blir en del grusåka då är en dämpad hållare från Touratech att rekommendera.

Kolla lite på dessa sidor:

http://www.bmw-mc-klubben.se/IntellywebPortal.aspx?UserID=00000014-0000-0000-0000-000000000007

http://forum.bmw-mc-klubben.se/forumdisplay.php?f=12
 

kjellf

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XSR900 + TT600r
Hejsan... detta är mitt första inlägg på forumet.

Ska köpa en BMW 1200 GS idag och har 2 frågor:

2. Skulle vilja lära mig lite mer om grus och offroad körning....jag är rätt dålig. Ska man gå nån kurs? Nån här som har koll på nån bra kurs?

Tack! // g

Kolla på BMW-klubbens websida och för distrikt 7 (ABC-län). På klubbens websida kommer infon upp mycket tidigare än på forumet. Vi kommer ha massor av olika arrangemang nu i vår. Endel är för nybörjare och andra är för mer rutinerade.
http://www.bmw-mc-klubben.se/IntellywebPortal.aspx?UserID=00000014-0000-0000-0000-000000000907

Några av arrangemangen med grus är:
22 April Kul på Hjul. Avrostning på Tullingeflygfält där grusväg för nybörjare ingår. Alla är välkomna men gratis för BMW-klubbens medlemmar och 150 kr för alla andra.

28 april Grustur för nybörjare. Info om tid och plats kommer senare, troligen både på klubbens sida och på forum. Rolf som ansvarar för det bor i Uppsala så det blir troligen norr om stan.

12 maj Gruskörning i lagom tempo. Info kommer senare, troligen både på klubbens sida och på forum.

17-20 maj Grustur Norrut (planering sker nu i helgen men det blir övernattning på ett vandrarhem och definitivt två dagar med massor av grus plus eventuellt lite grus 17:e och 20:e).

KjellF
 

gherman

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1200GS
Kolla på BMW-klubbens websida och för distrikt 7 (ABC-län). På klubbens websida kommer infon upp mycket tidigare än på forumet. Vi kommer ha massor av olika arrangemang nu i vår. Endel är för nybörjare och andra är för mer rutinerade.
http://www.bmw-mc-klubben.se/IntellywebPortal.aspx?UserID=00000014-0000-0000-0000-000000000907

Några av arrangemangen med grus är:
22 April Kul på Hjul. Avrostning på Tullingeflygfält där grusväg för nybörjare ingår. Alla är välkomna men gratis för BMW-klubbens medlemmar och 150 kr för alla andra.

28 april Grustur för nybörjare. Info om tid och plats kommer senare, troligen både på klubbens sida och på forum. Rolf som ansvarar för det bor i Uppsala så det blir troligen norr om stan.

12 maj Gruskörning i lagom tempo. Info kommer senare, troligen både på klubbens sida och på forum.

17-20 maj Grustur Norrut (planering sker nu i helgen men det blir övernattning på ett vandrarhem och definitivt två dagar med massor av grus plus eventuellt lite grus 17:e och 20:e).

KjellF



Låter ju strålande..men april? Är jag en superoptimist eller så har våren kommit redan :))) varför inte mars?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top