BMW-tråden

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Låter ju strålande..men april? Är jag en superoptimist eller så har våren kommit redan :))) varför inte mars?

Ingen kunde väl ana att våren skulle komma så tidigt!!!
Du får sitcka ut och köra på egen hand så länge!

Kul att vi är så många i Stockholm som kör GS! Vi kanske skulle ta oss en grustur ihop framöver!
 

kjellf

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XSR900 + TT600r
Låter ju strålande..men april? Är jag en superoptimist eller så har våren kommit redan :))) varför inte mars?

Alla dessa datum bokades förra året och våra kristallkulor klarar bara några veckor. Eftersom det finns endel riktiga friskusar i BMW-klubben kommer det nog bli någon grustur redan i mars. Helgen som kommer faller nog bort eftersom vi kommer planera den stora utflykten med övernattning. Själv planerar jag att åka ut och reka någon av de närmaste dagarna.

Håll koll på BMW-klubbens forum under grus.

KjellF
 

Serafim

Team Start-up Racing
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1198S -10 Yamaha WR 250F -02
K1200s

Hej!

Jag provkörde en BMW K1200S i helgen och blev störtkär! Och det bara efter efter en 30 minutersrunda. Den verkar ha både sport och långfärdskomfort.
Jag kommer snart att ta en lite längre tur igen innan jag bestämmer mig.

Jag undrar över om era erfarenheter av denna hoj. Finns det några "dålda fel" som man hittar efter 3 månader som man sedan får leva med? Eller kanske bara bra saker... Önskar gärna svar från er som kanske valde bort denna hoj för en annan BMW eller ett annat märke.

Ödmjukast
Serafim in Stocktown

Ps. Metal Rules :yoparty
 

kjellf

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XSR900 + TT600r

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hej!

Jag provkörde en BMW K1200S i helgen och blev störtkär! Och det bara efter efter en 30 minutersrunda. Den verkar ha både sport och långfärdskomfort.
Jag kommer snart att ta en lite längre tur igen innan jag bestämmer mig.

Jag undrar över om era erfarenheter av denna hoj. Finns det några "dålda fel" som man hittar efter 3 månader som man sedan får leva med? Eller kanske bara bra saker... Önskar gärna svar från er som kanske valde bort denna hoj för en annan BMW eller ett annat märke.

Jag valde bort K1200S pga längden, vikten och styrgeometrin som i mitt tycke gör den allt för osmidig.
Körställningen är typisk BMW: lätt framåtlutad överkropp med fotpinnarna långt fram och relativt högt upp vilket kombinerat med en bred tank inte passar mig alls, å andra sidan vet jag att många andra tycker det är perfekt.
Fjädringen är ok på gata men jag behöver kunna ställa den lite sportigare.
Motorn är riktigt nice, bra botten och gott om pulver på topp.
Bromsarna är som på alla nyare BMW riktigt effektiva även om jag personligen inte uppskattar delintegralfunktionen.

Kort sagt en riktigt bra hoj som dock inte passar mig personligen riktigt, som tur är finns ju R1200S som har allt jag vill ha (utom 40hästar till).
För ev problem kan du som sagt kolla in BMW-forumet som Kjellf länkade till.
 

Serafim

Team Start-up Racing
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1198S -10 Yamaha WR 250F -02
Keep it coming...

Tack så länge för era svar KjellF o Josef. Hoppas på fler inom kort.

KjellF - Nice med en riktig BMW Geek sida. Där hoppas jag hitta en del, även om bågar som inte har "bröna hängande på utsidan" ; )




Josef - Tack för din beskrivning av din upplevelse. Hade bågen du körde den elektronisak inställningen med Komfort, normal & sport (minns inte vad den heter..). Var i så fall sportinställningen för "mesig", i avsaknad av bättre ord?

Serafim, ödmjuk så det kniper..
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Körde själv en K1200S under några dagar förra sommaren och blev riktigt betuttad. Valet stod, tro det eller ej, mellan den och R1200GS - två helt olika typer av cyklar.

K12Sen var en underbar bekantskap på gatan, men mitt val föll till slut ändå på GSen pga dess större mångsidighet, rymligare för två plus att man får med sig en hel del grejjer om man ska ut och åka längre. Försäkringen var några tusingar lägre också.

Hade jag råd skulle jag gärna ha båda hojjarna, men nu får jag nöja mig med att låna K12Sen emellanåt. Ombyte förnöjer!

Hej!

Jag provkörde en BMW K1200S i helgen och blev störtkär! Och det bara efter efter en 30 minutersrunda. Den verkar ha både sport och långfärdskomfort.
Jag kommer snart att ta en lite längre tur igen innan jag bestämmer mig.

Jag undrar över om era erfarenheter av denna hoj. Finns det några "dålda fel" som man hittar efter 3 månader som man sedan får leva med? Eller kanske bara bra saker... Önskar gärna svar från er som kanske valde bort denna hoj för en annan BMW eller ett annat märke.

Ödmjukast
Serafim in Stocktown

Ps. Metal Rules :yoparty
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Har själv en K12S.

Det finns enligt mitt tycke ingen bättre hoj för gatubruk. Hojen är för jävla kul att köra!

Det enda negativt jag kan komma på är att jag kör för fort på den! 100km/t känns mer som 70!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Josef - Tack för din beskrivning av din upplevelse. Hade bågen du körde den elektronisak inställningen med Komfort, normal & sport (minns inte vad den heter..). Var i så fall sportinställningen för "mesig", i avsaknad av bättre ord?

ESA heter den och den gör faktiskt ganska stor skillnad men inga inställningar i världen kan bota en fjäder som är för mjuk för sin last. Dock är det väldigt individuellt hur man vill ha sin fjädring, jag vill ha maximal prestanda på asfalt utan kompromiss för grus, komfort mm.

Fjädringen fungerar inte på något sätt dåligt men den passar inte mina behov.
 

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprillia Mana -08
Sådär ja, nu var en Röd F800 S -07 beställd :) Hoppas på leverans veckan innan påsk så man hinner med lite finlir på hojen innan premiärturen i Kristinehamn går av stapeln!! Hoppas alla som skrivit gott om hojen har rätt för jag är "korkad" nog att köpa den otestad.
Det som talar för är höjden och körställningen samt försäk.kostnaden. Nackdelen är servicekostnaderna. Vad gör de egentligen på 100-milsservicen?? Byter olja och kopplar hojen till datorn för att se om ngt är galet?? Vet att den kostar omkring 2000:- och det låter jäkligt mycket! Är det bara för att det är BMW eller :confused:
Om så är fallet var ju Duccen riktigt human gällande servicekostnaden.

Nåja, jag är iaf nöjd och glad över att få en hoj snart igen :D Nu är det väl bara ett medlemsskap i Bumse-klubben som gäller!!
 
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Märsta
Hoj
KTM 250 EXC -05, BMW F800S -06
Jag har för mig att 100 mila servicen bara ska kosta runt 1200 på F800.
det var iaf något sånt det kostade för mig.
 

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprillia Mana -08
Jag har för mig att 100 mila servicen bara ska kosta runt 1200 på F800.
det var iaf något sånt det kostade för mig.

Vet att priset skiljer sig lite från ort till ort pga den satta tim-kostnaden på verkstaden, men 800 spänn är väl mycket!
Håller med att ca 1200 verkar vara en rimligare kostnad för den servicen. Men jag får väl fråga igen vad de tar betalt för när det börjar närma sig. Om du hittar ngt papper eller kvitto på servicen får du gärna PM:a mig så att jag har lite fakta när det är dags att lämna in den :)
 

kjellf

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XSR900 + TT600r
Reka grusvägar i Södermanland, 24/3

Hej,

Väderprognosen säger sol och nästan 10 grader i morgon, 24/3. Jag funderar på att ta en sväng nedåt Södermanland (från Stockholm). Målet med svängen är att kolla in hur grusvägarna ser ut i år och se om jag kan hitta några bra vägar för "prova på" 28/4.

Jag kan absolut inte garantera att det blir en sväng med bra flyt. Det kan lika gärna bli pröva - funkar inte, pröva - funkar inte osv. Jag tänker fokusera mig på vägar söder om 57:an så tips mottages antingen här eller på mötesplatsen.

Jag tänker utgå från parkeringen vid Scaniarinken kl 12.

KjellF
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Trevligt initiativ! Skulle gärna hakat på, men jag har inga grusdäck på hojjen fn. Ska även försöka meka på mina nya öhlinare i helgen.

Hakar gärna på en annan gång!

Hej,

Väderprognosen säger sol och nästan 10 grader i morgon, 24/3. Jag funderar på att ta en sväng nedåt Södermanland (från Stockholm). Målet med svängen är att kolla in hur grusvägarna ser ut i år och se om jag kan hitta några bra vägar för "prova på" 28/4.

Jag kan absolut inte garantera att det blir en sväng med bra flyt. Det kan lika gärna bli pröva - funkar inte, pröva - funkar inte osv. Jag tänker fokusera mig på vägar söder om 57:an så tips mottages antingen här eller på mötesplatsen.

Jag tänker utgå från parkeringen vid Scaniarinken kl 12.

KjellF
 

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Asås
Hoj
CRF250R
Bullerkrök och bullerburkar

Nu börjar vinterns projekt att likna nåt, katten är borta och det nya systemet är ihopnäst! Det skall bli kul att höra och känna skillnaden mot orginal. :yoparty
 

Bifogat

  • svets_001.jpg
    svets_001.jpg
    87.1 KB · Visningar: 105
  • svets_002.jpg
    svets_002.jpg
    99.9 KB · Visningar: 86
  • rear_001.jpg
    rear_001.jpg
    75.8 KB · Visningar: 93

Dubble0zero

Medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
04 BMW R1100S, 07 BMW G650XCountry
Trevligt, du har sparat orginaldämparna och bytt katalysatorn mot rör, ellerhur?
Har vissa funderingar att byta själv, men måste få ihop lite pengar först, dock så tänkte jag mer på ett helt nytt system med andra dämpare också, och det kostar ju endel...
Du kan väl skriva hur mycket det gör att bara plocka bort katalysatorn, det är kanske ett vettigare alternativ till att börja med...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top