Du kände säkert små vibrationer!
ABS-broms är troligen det du upplevt, behövs inte mycket tryck på bakbromsen innan ABS'n ingriper!
Jag har varit och provkört några BMW hojar. Det är två st. Som jag verkligen fastnade för R 1200 S och K 1200 R
De är helt olika till karaktären, men de tilltalar mig bägge två.
Men det är en sak som stör mig som fan med hojarna.
Vad är grejen med deras bakbromsar? det spelar ingen roll om jag så ställer mig upp och trampar allt jag kan på fotbromsen, den tar ju ingenting. Skitläskigt, jag kan inte fatta varför man tar bort ena bromsen, vad är idèn med det hela. Men framför allt, går det att fixa till så att bakbromsen tar bättre på en BMW verkstad?
Detta är helt normalt på dessa hojar, det är ett medvetet val av BMW!
Bromsar du med handbromsen tar bakbromsen också, däremot om du bara bromsar med foten så tar bara bakbroms, men aldrig så att du kan låsa bakhjulet, tycker själv om denna kombination. Kanon vid lite hårdare körning på kurvig väg, ett tryck på fotbromsen och hojen rätar upp utan att vara orolig för hjullås. Men visst tycker man det är lite udda i början.
Tänkte köra i Alperna med min F 650 GS -01. Har alltså ganska liten motor och endast enkelskiva fram.
Ska ha sambon där bak och packning i form av sidoväskor samt ev topväska/tankväska vid behov.
Någon som kört touring med liknande belastning och kan berätta om det funkar?
Orkar motorn? Håller frambromsen måttet? Klarar dämparna vikten?
Det skulle jag kalla dåliga och direkt felaktiga tips:
1. R1200S har INTE delintegralbromsar och bromsar därmed inte bak när du använder handtaget.
2. Vill du räta upp hojen i en kurva vid "hårdare körning" så används med fördel styret, det använder mindre av dina marginaler än bakbromsen. För mindre kursjusteringar kan man använda kroppsförflyttning men bromsen gör man bäst i att låta bli om man inte vill tumma på marginalerna i onödan.
Lite i klenaste laget, funkar om du skippar autobahn och kör lite småvägar kanske blir lite tungt på alppassen. Mitt val hade varit lite mer kubik (hoj). Men som sagt allting går bara man vill.
Steg 1 avklarat.
Ouch vilken misshandel av en fin offroadare!
Steg 1 avklarat.
Kan man inte göra något åt plasten (förmoda att det är den gamla fram skärmen?) Sen kan den nog börja se trevlig ut
Steg 2: lite styvare fjädring i gaffeln?
Det ser fint ut även med gamla stänkan, alternativet kan ju vara utan som på bilden?
Jag har sneglat på den där fälgen någon månad så är nog liite avis samtidigt som jag är glad att jag bangade.
Hoppas det blev som du ville ha det!
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |