Ja, många frågor, men väldigt relevanta. Jag har inte haft min så länge, så jag får höfta lite.
1. Det är en pålitlig hoj. BMW gör sällan half-assed arbete och K1300 är inte långt ifrån K1200, där dom flesta barnsjukdomarna fick jobbas bort. Personligen tycker jag att det är bland de mer finessrika hojarna med riktigt bra ABS (bästa?), ESA2 (om man vill ha det), quickshifter och hyfsade bagagemöjligheter.
2. Ingen aning vad 3000-milan kostar, men det är nog fan inte billigt om ventilkollen ingår där. Inget med BMW är billigt när det kommer till stora servicar. R-en är väl lite billigare i arbetstid då det saknas kåpor.
3. Generellt lite kortare serviceintervaller med bmws olika inspektioner osv, men dom är åas inte så dyra som stora servicar. Soppaförbrukningen är human, med tanke på antalet hästar, och sist men inte minst - FÖRSÄKRINGEN är löjligt rimlig.
4. Tydligen toppen. Hojen är stor nog, har gott om plats, gott om motor etc. Hade tidigare en GSX1400, mycket mindre sportig och med stort limpsäte - som gjord för att skjutsa men sambon föredrar faktiskt baksätet på K1300-an. R/S-en anses vara kompetenta sporttourers. Med betoning åt det sportiga hållet.
Det enda jag kan klaga på är att sätet är lite hårt för mig fram. Blir nog ett touringsäte till sommaren, för dom längre turerna. Annars är ergonomin, med sittgeometri osv perfekt för mig som är 186cm lång.
Lite funderingar K1300R
Har tittat på en fullutrustad 2009 som gått 2500 mil.
Hur bra är K1300 familjen? (pålitliga?)
Vad kostar en 3000 milaservice?
Hur är en sådan att äga? (soppa förbrukning, Service, reparationer)
Någon som kört med passagerare mycket, hur fungerar det?
många frågor