team toker
Gudomlig sporthojare
HMMM bolån... va det
man äger väl sitt hus..eller...
Det gör man oavsett om man har lån eller ej. Däremot är det en vanlig floskel från gamla gubbar med dålig koll på ekonomi. ”Man äger inte sitt hus om man har lån”HMMM bolån... va det
De är för dom som inte har pengar till å köpa sin bostad.. Då kan man få hyra pengar av banken för en ersättning.. ???HMMM bolån... va det
Fel. Är inte lagfarten din är inte huset ditt.Det gör man oavsett om man har lån eller ej. Däremot är det en vanlig floskel från gamla gubbar med dålig koll på ekonomi. ”Man äger inte sitt hus om man har lån”
Fel. Är inte lagfarten din är inte huset ditt.
Jag har min lagfart. Huset är mitt.
I USA är svaret ja.Så om värdet av bostaden faller någon miljon så kan man överlämna bostaden till banken så får banken ta förlusten för att deras fastighet tappat i värde?
Frågan var retorisk.
I USA är svaret ja.
I Sverige begär banken att kronofogden säljer fastigheten, salu summan dras mot banklån. Är salu summan högre än banklån utbetalas mellanskillnaden till banklån tagaren.
Är salu summan lägre än banklån löses den del av lånet som salusumman räcker till, resterande lån följer den som brukade fastigheten vid salu tillfället som ett vanligt lån.
Men så länge det finns 1 krona i lån äger banken lagfarten som ligger lagrad hos länsstyrelsen, o då är banken ägare till fastigheten, låntagaren har nyttjanderätt av fastigheten tills lån är till fullo erlaggda.
När lån är betalda behövs som ex ingen husförsäkring om man inte vill ha, finns lån är det krav på försäkring för att skydda bankens egendom.
Banken! Den äger som sagt lagfarten till sista kronan i lån är betald.Frågan var som sagt var retorisk, så följdfråga:
Vem äger en belånad bostad? Banken eller han som bor i bostaden?
Banken! Den äger som sagt lagfarten till sista kronan i lån är betald.
Blir brydd. Trodde att eftersom man betalar lagfarten äger man den men att den ligger lagrad hos länsstyrelsen. Det stämmer alltså inte?Fel. Är inte lagfarten din är inte huset ditt.
Jag har min lagfart. Huset är mitt.
Den som har råd att köpa men tycker att pengarna jobbar bättre på annat håll då?De är för dom som inte har pengar till å köpa sin bostad.. Då kan man få hyra pengar av banken för en ersättning.. ???
Det är inte sant och verkligen inte juridiskt sett. Lagfarten är i ditt namn men huset är pantsatt hos banken. Det är skillnad på pantsättning och ägande.Banken! Den äger som sagt lagfarten till sista kronan i lån är betald.
Nej ett blanco lån är ju ex till en resa eller vad som helst det är ju endast knutet till låntagaren. Kronofogden lägger ju dock inget perspektiv på vad ett blancolån är taget för, dom utmäter ju den dan banken vill ha sina pengar det som finns av värde även då fastigheten oavsett vilket namn som står på den pantsatta lagfarten.Det är inte sant och verkligen inte juridiskt sett. Lagfarten är i ditt namn men huset är pantsatt hos banken. Det är skillnad på pantsättning och ägande.
Gäller ditt resonemang även om man har lån utan att ha bostaden i pant? Dvs blanco.
Exakt min poäng. Hela ens person blir nog ägd av Klarna om man köper nu och betalar 14 dagar senare.Det kanske är bättre och säga att DU är ägd av banken så länge du har skulder.
Banken äger alltså inte ditt hus utan närmare bestämt hela ditt liv om det skulle behövas för att banken ska få tillbaka sina slantar.
Ok nu fattade jag vad ni menar det är samma andemeningen men olika sätt att uttrycka sig. Den som Har skuld är inte Fri.Exakt min poäng. Hela ens person blir nog ägd av Klarna om man köper nu och betalar 14 dagar senare.
Göran Perssons bevingade ord. Jag hävdar att man är fri även om man är satt i skuld. Man kan ju alltid betala tillbaka.Ok nu fattade jag vad ni menar det är samma andemeningen men olika sätt att uttrycka sig. Den som Har skuld är inte Fri.
Min dysse som bråkar som ni vet??
Komentaren va på vad bolån är som va en skämtsam fråga från team toker.....Den som har råd att köpa men tycker att pengarna jobbar bättre på annat håll då?
Du får minskade utgifter men inga intäkter på de pengarna. Någon annan får intäkter som väl täcker kostnaderna för lånet. Nu kärvar det till sig, allt ändras och man kan behöva ompröva gamla strategier. Frågan är snarast om man har förberett sig? Har individen lånat för att det är gynnsamt eller för att denne måste? Du verkar förutsätta att alla som har lån tillhör den senare kategorin och så är inte fallet.
Det låter ju fint. I praktiken innebär det att en förstagångsköpare av bostad behöver leva på existensminimum i 20 år för att klara av amorteringar. Good life…Komentaren va på vad bolån är som va en skämtsam fråga från team toker.....
Men visst kan man låna för att investera.. Fast jag själv tycker att man gör sig skuldfri först å sen använder pengar till va man vill till, typ olika motorcyklar eller bilar eller annat va som är intressant..
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|