Bolån - räntans utveckling i framtiden

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Räntan på bolånet är hyran för pengarna du inte har till din bostad... När räntan går upp så blir hyran mycke högre för bostaden, så frågan är då hur mycke är folk villiga å betala för sitt boende?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sant, men jag föredrar ändå att bli psykologiskt "lurad" i det här fallet. För såväl investerade pengar som lån finns en massa antaganden inbyggda som behöver uppfyllas och där jag i större utsträckning blir beroende av andras beslut och omvärldsfaktorer. Jag ser också betydande risker för stabiliteten i hela det ekonomiska systemet på lite längre sikt. Därför prioriterar jag beslut som ger snabb amortering mot skuldfrihet där jag själv äger mina reala tillgångar, i kombination med att jag får låga fasta kostnader. Ekvationen bygger på att det i mitt fall är realistiskt att kunna nå skuldfrihet inom rimlig tid. Hade jag vetat att lånen skulle finnas kvar resten av livet skulle jag tänkt annorlunda.

EDIT: Men vi får se... I praktiken kan det bli så att när jag amorterat tillräckligt mycket och förutsättningarna för investeringar är de rätta kommer jag växla över mot att investera mer, för att därmed öka utväxlingen ytterligare. Men syftet är att gå mot skuldfrihet.
Ja det låter klokt, bara man förstår vad man gör. Jag har hört så många säga "det är alltid bra att amortera" utan att de har någon tanke på det.
Jag är medveten att den metod jag förespråkar har en risk, hade någon börjat med metoden senaste året hade det ju inte varit bra.
Jag har gjort det sedan senaste bostadsköp 2012 och jag tycker det verkar ramla ut rätt, men jag skulle ju också kunna tänka mig att börsen dyker markant mycket mer och då sitter jag, åtminstone på kort sikt, i ett sämre läge än dig förstås.
En relaterad kommentar: många har bostadslån och aktier/fonder - och skulle samtidigt "aldrig låna till att köpa aktier", också en tankevurpa av rang.

Raderad medlem 51742

Guest
Ja det låter klokt, bara man förstår vad man gör. Jag har hört så många säga "det är alltid bra att amortera" utan att de har någon tanke på det.
Jag är medveten att den metod jag förespråkar har en risk, hade någon börjat med metoden senaste året hade det ju inte varit bra.
Jag har gjort det sedan senaste bostadsköp 2012 och jag tycker det verkar ramla ut rätt, men jag skulle ju också kunna tänka mig att börsen dyker markant mycket mer och då sitter jag, åtminstone på kort sikt, i ett sämre läge än dig förstås.
En relaterad kommentar: många har bostadslån och aktier/fonder - och skulle samtidigt "aldrig låna till att köpa aktier", också en tankevurpa av rang.
Ja, man får se till de aktuella förutsättningarna och i ditt fall låter det som du valt en vettig strategi. Själv gick jag in på bostadsmarknaden med första husköp för ett år sedan så där har förutsättningarna sett något annorlunda ut. Prio ett är att snabbt minska riskexponeringen och komma ner till 50% belåning, vilket ligger något år bort.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, man får se till de aktuella förutsättningarna och i ditt fall låter det som du valt en vettig strategi. Själv gick jag in på bostadsmarknaden med första husköp för ett år sedan så där har förutsättningarna sett något annorlunda ut. Prio ett är att snabbt minska riskexponeringen och komma ner till 50% belåning, vilket ligger något år bort.
Ja med så färskt lån är det rätt som du gör tror jag.

Jag känner en som för många år sedan sade att så länge han har lika mycket tillgångar som lån så spelar det ingen roll och det tror jag man ska sikta på.

Det är ju en viss skillnad på att ha fem miljoner i lån och ett tomt bankkonto eller 5 miljoner i lån och 5m i aktier eller andra tillgångar.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det dom menar är att inte hamna i en tvångsförsäljningsituation i fallande marknad förmodar jag, ligger lånet på fastigheten så är det endast värdeminskning/förlust sålänge man klarar räntorna på boendet, belånad depå kan lätt försvinna helt och i sämsta fall ta med sig huset och att låna upp huset till spekulation kan sätta en i situationen att man inte klarar räntorna.

Min analys av den inställningen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det dom menar är att inte hamna i en tvångsförsäljningsituation i fallande marknad förmodar jag, ligger lånet på fastigheten så är det endast värdeminskning/förlust sålänge man klarar räntorna på boendet, belånad depå kan lätt försvinna helt och i sämsta fall ta med sig huset och att låna upp huset till spekulation kan sätta en i situationen att man inte klarar räntorna.

Min analys av den inställningen.
Ja man får ju vara lite varlig, jag har själv valt att "amortera" i princip allt under 10 år på ett öronmärkt ISK med en blansfond innehållande 50% räntepapper och 50% storbolag så jag tycker det varit hyfsat. Hade jag levt som jag lär hade jag säkert haft en global indexfond istället.

Man blir ju lite modigare med tiden också, när man stoppat undan stor andel av lånat belopp och bostaden ökat lite i värde så ökar ju marginalen.

Men bara man inte lånar mer och mer, inte amorterar, och lyxkonsumerar. Det finns nog en och annan båt och bil och sommarställe och MC och jorden runt resa och Rolex som nu ligger risigt till.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Alla storbanker har höjt boräntan​

SEB
Publicerad 29 jul 2022 kl 06.53, uppdaterad kl 07.58
Chefsekonomen: Så drabbas du av räntehöjningen

Michael Grahn på Danske Bank om smällen mot alla med rörlig ränta.
SEB är sist ut av storbankerna med en höjning till 3,59 procent som gäller från och med i dag fredag.

Samtliga svenska storbanker har nu höjt sin rörliga boränta.
SEB är sist ut med en höjning till 3,59 procent som gäller från och med i dag fredag, rapporterar Svenska Dagbladet.

SEB:s höjning når samma nivåer som Swedbanks listränta för 3-månadersräntan som höjdes på onsdagen. Listränta är den ränta som bankerna har som utgångspris på sina bolån. Nordea höjde på torsdagen till 3,39 procent och Handelsbanken till 3,49 procent.
Sedan juni har alla banker höjt sin boränta med nästan en procentenhet. I juni var Handelsbakens listränta 2,69 procent.
– Vi följer marknadsräntorna och höjer när vi anser att det finns anledning till det. Och vi kommer också sänka när vi ser en anledning att göra det, säger David Haqvinsson, vd för Stadshypotek, Handelsbankens bolåneinstitut, till Svenska Dagbladet.
Statligt ägda SBAB har sedan den 25 juli också höjt listräntan för bolån som löper upp till fem år. Höjningen ligger på 0,10–0,45 procentenheter.

Följer amerikanska räntorna​

Enligt Frank Hojem, kommunikationschef på SEB, är den amerikanska centralbankens trippelhöjning en förklaring till att de svenska boräntorna också följer med.
– Den kostnad vi har för att ta upp lån är också till stor del driven av amerikanska långräntor, och Fed höjde ju räntan med 75 punkter nyligen, säger han till tidningen.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Alla storbanker har höjt boräntan​

SEB
Publicerad 29 jul 2022 kl 06.53, uppdaterad kl 07.58
Chefsekonomen: Så drabbas du av räntehöjningen

Michael Grahn på Danske Bank om smällen mot alla med rörlig ränta.
SEB är sist ut av storbankerna med en höjning till 3,59 procent som gäller från och med i dag fredag.

Samtliga svenska storbanker har nu höjt sin rörliga boränta.
SEB är sist ut med en höjning till 3,59 procent som gäller från och med i dag fredag, rapporterar Svenska Dagbladet.

SEB:s höjning når samma nivåer som Swedbanks listränta för 3-månadersräntan som höjdes på onsdagen. Listränta är den ränta som bankerna har som utgångspris på sina bolån. Nordea höjde på torsdagen till 3,39 procent och Handelsbanken till 3,49 procent.
Sedan juni har alla banker höjt sin boränta med nästan en procentenhet. I juni var Handelsbakens listränta 2,69 procent.
– Vi följer marknadsräntorna och höjer när vi anser att det finns anledning till det. Och vi kommer också sänka när vi ser en anledning att göra det, säger David Haqvinsson, vd för Stadshypotek, Handelsbankens bolåneinstitut, till Svenska Dagbladet.
Statligt ägda SBAB har sedan den 25 juli också höjt listräntan för bolån som löper upp till fem år. Höjningen ligger på 0,10–0,45 procentenheter.

Följer amerikanska räntorna​

Enligt Frank Hojem, kommunikationschef på SEB, är den amerikanska centralbankens trippelhöjning en förklaring till att de svenska boräntorna också följer med.
– Den kostnad vi har för att ta upp lån är också till stor del driven av amerikanska långräntor, och Fed höjde ju räntan med 75 punkter nyligen, säger han till tidningen.
FED höjde med 75 punkter i förrgår också. Dock verkar ekonomin redan svalnat rejält men det behövs nog en 50p och en 25p höjning till. Minst. Råvarupriserna, börsen och fastigheter har korrigerats dock är fortfarande energipriser en stor fråga samt räntekostnad, som ligger i KPI såklart ökar. USAs BNP har minskat två kvartal i rad vilket är definitionen på recession men samtidigt verkar arbetsmarknaden stark.

Det blir spännande vart det landar. FED vill ju ha en ”soft landning” vilket innebär att man balanserar mellan finanskris och ökad inflation.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
FED höjde med 75 punkter i förrgår också. Dock verkar ekonomin redan svalnat rejält men det behövs nog en 50p och en 25p höjning till. Minst. Råvarupriserna, börsen och fastigheter har korrigerats dock är fortfarande energipriser en stor fråga samt räntekostnad, som ligger i KPI såklart ökar. USAs BNP har minskat två kvartal i rad vilket är definitionen på recession men samtidigt verkar arbetsmarknaden stark.

Det blir spännande vart det landar. FED vill ju ha en ”soft landning” vilket innebär att man balanserar mellan finanskris och ökad inflation.
USA har väll redan en statlig finanskris? Att ständigt behöva trycka pengar för att kunna öka utlandslånen för att driva dem amerikanska motorn.

Ta GM dom prånglade ut ca 500,000 bilar förra kvartalet av dessa stog 260,000 osålda hos återförsäljare. Gm får en statlig subvention för varje bil dom bygger.

Tesla byggde ca 50% av GM men hade 17? St bilar i lager o får inga subventioner.

Staten ersätter som ex GM för dom är to bigg to fall.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
USA har väll redan en statlig finanskris? Att ständigt behöva trycka pengar för att kunna öka utlandslånen för att driva dem amerikanska motorn.

Ta GM dom prånglade ut ca 500,000 bilar förra kvartalet av dessa stog 260,000 osålda hos återförsäljare. Gm får en statlig subvention för varje bil dom bygger.

Tesla byggde ca 50% av GM men hade 17? St bilar i lager o får inga subventioner.

Skulle inte kalla det för finanskris än, dock recession. Bidenregimen är väldigt ivriga i att omdefiniera begreppet recession just nu.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag håller inte med om att ekonomin verkar ha svalnat, kvartalsrapporterna för börsbolagen har vi huvudsakligen kommit in bättre än väntat för senaste kvartalet och bland mina egna kunder ser jag inte heller någon nedgång.

Det enda nedgången jag ser verkar mest vara orsakat av leveransproblem.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag håller inte med om att ekonomin verkar ha svalnat, kvartalsrapporterna för börsbolagen har vi huvudsakligen kommit in bättre än väntat för senaste kvartalet och bland mina egna kunder ser jag inte heller någon nedgång.

Det enda nedgången jag ser verkar mest vara orsakat av leveransproblem.
Allt är relativt. Jämför man med förra året när det var up only så har det dämpats. USAs BNP har minskat i två kvartal. Därmed inte sagt att det är svalt. Du har ju rätt i att QE är bättre än förväntat för många bolag.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Felet är alltså att GM får subventioner.
Samma sak med att elbilar får subventioner när dom säljs, det är också fel.

Men det är ju skitmängder i jämförelse med vad som står osålt borta i Asien

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Att fortsätta med galna stödpaket lär nog dämpa inflationen och räntorna. 750 miljarder nytryckta USD på G. 93C5DAD9-D352-450D-A0D4-5CC02429AC2A.png

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
England sponsrar väll hushållen med 34 miliarder pund för att dämpa inflation trycket.

Kan ingen fatta att det enda som dämpar inflationen är att handla mindre o inte minst kontant för pengar man har!

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har tittat i min kristallkula och sett att den kommer gå upp efter idag...?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har tittat i min kristallkula och sett att den kommer gå upp efter idag...?

Fast sveriges RB säger att den bara ska upp till 2.5% och FED säger 4%, jag har väldigt svårt och tro att Sverige kommer kunna ha lägre ränta än USA. Historiskt sett har små länder/valutor vanligtvis tvingats ha högre räntor än de stora.

Kanske därför som kronförstärkningen kom av sig idag gissar jag. Med en riskbank som tror sig kunna hålla lägre räntor än de största valutorna i världen så ökar väl knappast förtroendet för kronan.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Fast sveriges RB säger att den bara ska upp till 2.5% och FED säger 4%, jag har väldigt svårt och tro att Sverige kommer kunna ha lägre ränta än USA. Historiskt sett har små länder/valutor vanligtvis tvingats ha högre räntor än de stora.

Kanske därför som kronförstärkningen kom av sig idag gissar jag. Med en riskbank som tror sig kunna hålla lägre räntor än de största valutorna i världen så ökar väl knappast förtroendet för kronan.
Fast Sverige har väl legat lägre än USA större delen av de senaste tio åren?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ja, det stämmer nog men 10 års data från ett enda litet land är inte mycket att använda som referensnivå.
Sant. Men kollar man på M3 money supply för usd och sek så är det tydligt att usa har tryckt absurda mängder pengar även om Sverige inte heller legat på latsidan. Jag tror att USA behöver högre räntor än Sverige en tid framöver.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år