Gillar dina tankar men här vill jag med sträng magisterröst säga att du har tänkt tokigt. Iaf om du med styrmekanismer menar tvång. Tvång skapar inte värde.
Valen vi gör är ju just utifrån att värdet av att göra eller inte göra tex X istf alla andra möjliga val är att vi tycker X är mest värdefullt. Eftersom vi anser att X ger oss mest värde så behövs ingen styrning öht.
Och hur skulle den som styr ha bättre insikt i mitt liv än vad jag själv har? Jag värderar åt mig själv helt automatiskt, inget som någon bakom en ränteratt någonsin kan göra bättre.
Hade plastpåseskatt gett mig mer värde än icke-plastpåseskatt så hade jag betalat den frivilligt.
Jag tror inte alls att jag har tänkt tokigt, men det går att resonera kring frågan på olika sätt filosofiskt. Jag förstår varför du resonerar som du gör, det är en vanlig libertariansk utgångspunkt om man driver frågan till sin spets.
Först och främst, att likställa alla styrmekanismer förutom de man själv helt kontrollerar med tvång är en extrem hållning i min mening. Det är att ignorera människans natur, där det vi gör hela tiden sker i samspel med andra människor i omgivningen. Alla sådana samspel ger över tid upphov till olika strukturer, constraints, som påverkar vilka olika typer av ageranden som är möjliga. En väldigt viktig funktion hos dessa är att skapa förutsägbarhet. Till exempel genom att det finns överenskommelser för hur en transaktion skall gå till, att det går att få betalt osv. Visst går det att kalla sådana strukturer ”tvång” eftersom man inte ensidigt kan bestämma vad som gäller, men det blir som sagt extremt.
Det är för övrigt fullt möjligt att ha utgångspunkten att allt tvång per definition är fel på moralisk grund. Det är dock en hållning som om man driver den till absurditetens gräns skulle vara omöjlig att leva efter, med tanke på att människan är beroende av andra människor i ett socialt samspel för att överleva. Inte ens en nattväktarstat är möjlig utan tvång. Det kommer alltid i mänskliga samhällen finnas tillfällen där man ger upp en del av sin frihet mot att man får ut något annat.
Det går att hävda att en stat (och dess tvång) inte är något man ansluter sig till frivilligt och den vanligaste invändningen mot det är att det står en fritt att bli medborgare i ett annat land istället och då får man istället acceptera den grad av tvång som finns där.
Det existerar mig veterligen och har inte heller existerat någon nationalstat där det inte finns tvång i någon form så att argumentera för det är en utopi i min mening. Jag har inga problem med libertarianism som riktning, jag till och med sympatiserar med den, men utopier är farliga och tenderar leda till totalitära styren. Samhällen behöver istället utvecklas dynamiskt, steg för steg där den aktuella riktningen hela tiden anpassas till rådande förutsättningar.
Jag tror som sagt jag förstår hur du tänker och sympatiserar med riktningen (mindre stat), men jag tror du skulle ha glädje av att söka filosofisk kunskap i lite vidare cirklar än enbart von Mises & co ?