Bolån - räntans utveckling i framtiden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tror ändå gemene svensken ändå inte inser allvaret dom som inte var med 90 har bara sett att räntor går ned o att man tjänar pengar på att bo.

När man pratar om ekonomi på jobbet med dom yngre så slås iallafall jag över den totala nonchalansen dom har o även oförståendet över vad ränta o amortering är.
När man hör att somliga tror att man betalar ränta för att slippa amortera så mycket, för amortera skall man göra så lite som möjligt verkar det som.

Allt handlar om månadsavgift o leva på pasta och knäckebröd den sista veckan varje månad.. Det är inga större förändringar som behövs för att skällpa lasset.

Beror det på att folk inte längre ser pengar utan bara blippar swicha o allt vad det nu är, många verkar inte förstå kontanter längre.
Jag tror du har en poäng med precis allt, inklusive att pengar blivit fiktiva.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
I Skellefteå har dom ju Northvolt som ökat efterfrågan på bostäder enormt. Förvisso kan det sluta som i Pajala när gruvan skulle byggas och sedan 2014 helt plötsligt inte. Bostadspriserna gick upp som en sol och ner som en pannkaka.
Nu är väl Pajalagruvan i drift igen men inte hybrisen på bostadsmarknaden, ibland svänger det snabbt.
En som vanligt lite känslig fråga, och nu börjar de högljudda 5% på forumet grina förstås, men kan någon tänka ut några fler skäl till att priserna ökat så kraftigt i Sverige? Något med befolkningen kanske? Utbud och efterfrågan? Trygghet i vissa områden? Underskott och brist? 25% befolkningsökning på tjugo år?

Frågar åt en kompis alltså, jag vet förstås inte vad hen menar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En som vanligt lite känslig fråga, och nu börjar de högljudda 5% på forumet grina förstås, men kan någon tänka ut några fler skäl till att priserna ökat så kraftigt i Sverige? Något med befolkningen kanske? Utbud och efterfrågan? Trygghet i vissa områden? Underskott och brist? 25% befolkningsökning på tjugo år?

Frågar åt en kompis alltså, jag vet förstås inte vad hen menar.

Priset på bostäder styrs av månadskostnaden, dvs räntan. Och räntan har gått stadigt neråt ända sedan 90-talet.

Fårket går till banken med mössan i handen och frågar hur mycket får jag låna med mina inkomster. Banken ger lånelöfte på X kr. Därefter gör man som barnet med veckopengen i leksaksaffären och köper så stort, och bra läge som man får för "sina" X kr.

Skulle räntan varit dubbelt så hög så skulle bankerna bara erbjudit erbjudit hälften så höga lån och därmed skulle budgivningarna stannat på halva priset. Lite förenklat.

Räntan brukar ju som bekant beskrivas som priset på pengar, desto dyrare pengarna är desto mindre pengar får Kreti och Pleti tillgång till.

Tillgång och efterfrågan påverkar alltså inte slutpriset eftersom fårket helt enkelt handlar upp alla pengar de får av banken.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Priset på bostäder styrs av månadskostnaden, dvs räntan. Och räntan har gått stadigt neråt ända sedan 90-talet.

Fårket går till banken med mössan i handen och frågar hur mycket får jag låna med mina inkomster. Banken ger lånelöfte på X kr. Därefter gör man som barnet med veckopengen i leksaksaffären och köper så stort, och bra läge som man får för "sina" X kr.

Skulle räntan varit dubbelt så hög så skulle bankerna bara erbjudit erbjudit hälften så höga lån och därmed skulle budgivningarna stannat på halva priset. Lite förenklat.

Räntan brukar ju som bekant beskrivas som priset på pengar, desto dyrare pengarna är desto mindre pengar får Kreti och Pleti tillgång till.

Tillgång och efterfrågan påverkar alltså inte slutpriset eftersom fårket helt enkelt handlar upp alla pengar de får av banken.
Du har rätt men inte hela bilden.
Jag tror inte det byggts lika många bostäder som befolkningen ökat med.
Även om man kunnat låna mycket pengar så påverkar det helt säkert också om många behöver bo jämfört med om många inte behöver bo.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Alla bor ju inte en och en. Generationsboende med mindre skolklasser kan ju finnas på en enskild adress.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du har rätt men inte hela bilden.
Jag tror inte det byggts lika många bostäder som befolkningen ökat med.
Även om man kunnat låna mycket pengar så påverkar det helt säkert också om många behöver bo jämfört med om många inte behöver bo.

Ja, man kan tycka att det har byggts för lite bostäder på Strandvägen.
Skulle det funnits dubbelt så mycket bostäder och bostadsyta i Sverige så skulle fårket bara haft större bostadsyta och det skulle fortfarande varit brist på bostäder i de attraktivaste områdena. Och visst, kvadratmeterpriset skulle nog ha varit lägre.

Eller så kan man acceptera att man får bo där man har råd.

Last edited:

Varjjen

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2015
Hoj
2014, Aprilia 1000 Tuono APRC V4
Man är inte helt oväntat inte överens om hur bostadsmarknaden kommer bli.

”Så länge osäkerhet kring pandemin kvarstår lär beslutsfattare därtill vara mycket obenägna att riskera en kraftig nedgång på bostadsmarknaden som skulle skada hushållens balansräkningar och därmed hämma konsumtionen. Sammantaget gör vi därför bedömningen att en kraftig priskorrektion nedåt inte är så sannolik. Efter en mindre nedgång eller utplaning i närtid är vår prognos att priserna fortsätter uppåt om än i betydligt långsammare takt än vad vi sett det senaste året”, skriver de och håller fast vid prognosen om prisökningar på 10% i år och 5% 2022.

Personer som brukar fråga mig om ränteutvecklingslägen brukar jag kort svara, vilka är experter inom området och får svaret bankerna. Mmm titta på 3 bankers 1,3 och 10års prognos. Fundera sedan vad du själv vet som inte bankerna kanske inte vet och justera, annars är det stora händelser som naturkatastrofer, pandemier, världskrig och enskilda personer med stort inflytande som med ett enda uttalande kan påverka världsekonomin där "galningar" som Kim Jong, Trump, Putin m.fl kan destabilisera det ekonomiska läget utanför möjliga prognoser.... så spåkula eller titta på bankernas 1,3,10års räntor och bevaka världspolitiken och pandemi utveckling.
Stay safe

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är klart det är bostadsbrist, till och med politiker som har en bostad måste bosätta sig i en fiskebod utan fönster för att få en till lägenhet betald....

Effektivt blockerande tre bostäder för andra (vem som nu skulle vilja bo i fiskeboden utan fönster)

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
För mina föräldrars generation var det vanligt att köpa tomt och bygga nytt hus. Priserna på både tomter och husbyggen även i centralorter var sådana att vanliga knegare hade råd med marginal.
Nu är det många kommuner som kör enligt mottot "Bygg gärna hus, men inte här!"
Följdaktligen måste många nybyggare leta tomt långt ut i skogen.
Passar såklart inte alla, och priserna stiger då på husen som ligger någorlunda centralt.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Dagens räntor

SNITTRÄNTORNA JUST NU​

Listräntorna som anges i texten är bankernas utgångspris. Snitträntorna, som anges nedan, är räntan som bankernas kunder faktiskt fått.

Swedbank: 3,60 procent
Handelsbanken: 3,38 procent
SEB: 3,67 procent
Nordea: 3,70 procent
SBAB: 3,49 procent
Länsförsäkringar: 3,47 procent
Danske Bank: 3,24 procent
Skandia: 3,34 procent

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Dagens räntor

SNITTRÄNTORNA JUST NU​

Listräntorna som anges i texten är bankernas utgångspris. Snitträntorna, som anges nedan, är räntan som bankernas kunder faktiskt fått.

Swedbank: 3,60 procent
Handelsbanken: 3,38 procent
SEB: 3,67 procent
Nordea: 3,70 procent
SBAB: 3,49 procent
Länsförsäkringar: 3,47 procent
Danske Bank: 3,24 procent
Skandia: 3,34 procent

Inflationen upp till 8.5% idag så de där räntorna är nog snart historia.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Tja Canada höjde rix räntan i morse med 1% 10+% inflation.. Den perfekta stormen e på väg, tänk alla med 6-8000 i leasing i månaden som får höjning på leasing med? kommer bli jävligt tungt för många fram i vinter..

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Se där där komm den.

Dagens inflationssiffra på 8,5 procent är den högsta på över 30 år och omkullkastade förväntningarna från analytikerna.

Enligt experter är det nu troligt att Riksbanken kommer att svara med en trippelhöjning av styrräntan på 0,75 procent – ett besked som kan komma tidigare än väntat.

– En trippelhöjning är mer sannolik nu än tidigare, säger Alexandra Stråberg, chefsekonom på Länsförsäkringar.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Se där där komm den.

Dagens inflationssiffra på 8,5 procent är den högsta på över 30 år och omkullkastade förväntningarna från analytikerna.

Enligt experter är det nu troligt att Riksbanken kommer att svara med en trippelhöjning av styrräntan på 0,75 procent – ett besked som kan komma tidigare än väntat.

– En trippelhöjning är mer sannolik nu än tidigare, säger Alexandra Stråberg, chefsekonom på Länsförsäkringar.
Ser ut att de kommer å bli så...

Då börjar vi närma oss 6% i bolåne ränta..

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ser ut att de kommer å bli så...

Då börjar vi närma oss 6% i bolåne ränta..
Sånt som folk bara fnissade åt för 3år sen och sa ”glöm det!”….

Kommer väl få mer än dubblad ränta när min fasta ränteavtal förfaller i höst. Som tur är innebär det bara nån tusenlapp..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Typ så. Stabelo ligger på 2,07% nu. Rekommenderas.

Räntan på kort sikt måste upp rejält. Samtidigt måste skatter sänkas för att undvika haveri och KPI behöver inkludera priset för fastigheter och aktier på OMXS. Det hade löst mycket.

Problemet med KPI och räntor är att räntekostnad är en högt viktad del vilket leder till att om räntorna sänks så minskar KPI och vice versa. Nu höjer vi räntorna och det får KPI att öka. Samtidigt ser vi billigare fastigheter och aktier men det räknas inte in.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Typ så. Stabelo ligger på 2,07% nu. Rekommenderas.

Räntan på kort sikt måste upp rejält. Samtidigt måste skatter sänkas för att undvika haveri och KPI behöver inkludera priset för fastigheter och aktier på OMXS. Det hade löst mycket.

Problemet med KPI och räntor är att räntekostnad är en högt viktad del vilket leder till att om räntorna sänks så minskar KPI och vice versa. Nu höjer vi räntorna och det får KPI att öka. Samtidigt ser vi billigare fastigheter och aktier men det räknas inte in.

Det var likadant men tvärtom under de nästan 30 åren som räntan gått neråt.

Som handlare kan jag väl tillägga att kunderna just nu accepterar ganska ordentliga prishöjningar utan att knorra så jag ser att mina kollegor/konkurrenter ibland har höjt priserna ganska ordentligt och jag följer naturligtvis efter.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det var likadant men tvärtom under de nästan 30 åren som räntan gått neråt.

Som handlare kan jag väl tillägga att kunderna just nu accepterar ganska ordentliga prishöjningar utan att knorra så jag ser att mina kollegor/konkurrenter ibland har höjt priserna ganska ordentligt och jag följer naturligtvis efter.
Jo jag funderar också på att öka mina priser. Ska hålla koll på konkurrensen och se vad de gör först. Ökar de så ökar jag motsvarande. Just nu verkar de ligga kvar på samma.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år