Bolån - räntans utveckling i framtiden

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Inkomsterna är också lägre på landsbygden samtidigt som övriga utgifter är högre där. Landsbygden är också känsligare för konjunktursvängningar. Som Two stroke skriver, ekonomin och efterfrågan kyls av långt tidigare än 6% ränta. Jag har otroligt svårt att se räntor över 4% under längre perioder.

Jag skrev iofs på kort sikt. På längre sikt så tror jag att historien talar för att 6% är helt normal räntenivå. Men i dagsläget och de närmaste åren vore 6% en katastrof för samhället.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det knepiga är väl att det är tveksamt om högre ränta kommer bita på just det som driver inflationen just nu. Det är ju bl.a. mat, el och drivmedel, produkter vars priser sätts huvudsakligen på en internationell marknad och dessutom är svåra att dra ned på i större utsträckning. Snarare är det väl tillgångspriser på bl.a. hus som kommer gå ner, vilket ändå inte räknas med i inflationssiffrorna. Dvs på det stora hela bidrar då fortsatt ökande levnadsomkostnader till att ytterligare öka trycket på löneökningar, trots räntehöjningar. Är ingen nationalekonom, men är inte övertygad om att riksbankens åtgärder kommer förbättra situationen.

Högre ränta pressar upp valutans värde och därmed pressar det ner importkostnader.
Dessvärre höjer ju hela resten av världen sina räntor också och då blir det svårare att skapa den där förstärkningen av valutan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Grekland är ändå ett mysterium. 2010-2011 så höll börserna på att falla samman pga grekerna.
Sedan dess var det chill.
Antar att det betyder att jag betalar även för det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Apropå 6%

Tvååriga bostadsobligationer från Stadshypotek som så sent som i december hade 0,3 procents ränta, krävde i förra veckan en ränta på 3,4 procent.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Lite uppdaterade räntenoteringar efter riksbankens senaste besked, fortfarande SHBs oförhandlade listräntor. Föregående ränta inom parentes.
rörlig ränta: 3.19% (2.69%)
2-år: 4.24% (4.09%)
5 år: 4.58% (4.38%)
8 år: 4.60% (4.50%)
10 år: 4.74% (4.64%)

• Gilla
Reaktioner: JPT

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Rea på mycket boende snart. Tungt för de som lånat över nocken och spelat på att fastigheten ska öka i värde.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Undrar hur det går för Greklands skuld nu.

?
Kom inte grekerna fram till att det i själva verket var tyskarna som var skyldiga dem dubbelt så mycket pengar för historiska oförrätter, och varje gång deras skuld ökade så ökade också oförrätternas värde?

Vi borde med samma logik kunna hävda danskarna ska pröjsa våra skulder för Stockholms blodbad samt ett gäng brandskattningar av Visby. Ryssarna ska vi inte tala om.

Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Rubriker som skriver att de är stort prisras på bostäder, att de typ skulle tappa värde totalt.. Men i skälva värcket är nedgången några procent bara..
Men bostaden är fortfarande en bostad å inte en investering...?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Rea på mycket boende snart. Tungt för de som lånat över nocken och spelat på att fastigheten ska öka i värde.
Är ju samma för folk som leasar bilar o vad fasen som helst. Står klart o tydligt i ex satanders papper att dom har rätt att justera månads kostnaden när deras månadskostnad ökar.

Var ju polestar som justerade sina leasing kostnader för befintliga kunder o resten kommer följa efter till 100%

Raderad medlem 51742

Guest
Rubriker som skriver att de är stort prisras på bostäder, att de typ skulle tappa värde totalt.. Men i skälva värcket är nedgången några procent bara..
Men bostaden är fortfarande en bostad å inte en investering...?
Statistiken ger ju inte riktigt hela bilden. Sannolikt syns inte några större prisras direkt, utan det blir snarare svårare för säljare och köpare att mötas, med måttliga prisnedgångar, samtidigt som det blir färre spekulanter och mer utdragna säljprocesser. Så småningom, och i synnerhet om vi går in i en lågkonjunktur där människor börjar förlora jobben, lär vi nog se mer betydande prisnedgångar.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Kom inte grekerna fram till att det i själva verket var tyskarna som var skyldiga dem dubbelt så mycket pengar för historiska oförrätter, och varje gång deras skuld ökade så ökade också oförrätternas värde?

Vi borde med samma logik kunna hävda danskarna ska pröjsa våra skulder för Stockholms blodbad samt ett gäng brandskattningar av Visby. Ryssarna ska vi inte tala om.
Kanske skicka fogden till Nordkorea och driva in pengarna för Volvosarna det inte betalade för i samma veva.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Statistiken ger ju inte riktigt hela bilden. Sannolikt syns inte några större prisras direkt, utan det blir snarare svårare för säljare och köpare att mötas, med måttliga prisnedgångar, samtidigt som det blir färre spekulanter och mer utdragna säljprocesser. Så småningom, och i synnerhet om vi går in i en lågkonjunktur där människor börjar förlora jobben, lär vi nog se mer betydande prisnedgångar.
Jag var mer inne på rubriker som skrivet att de är stort prisfall... I min värld är prisras inte några procent utan kanske mer 30- 40% då... Då är de stort prisfall..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kanske skicka fogden till Nordkorea och driva in pengarna för Volvosarna det inte betalade för i samma veva.

Det har vi gjort, vi skickar årligen en räkning med pålagd ränta.

Men det är väl lite som med allt annat kriminellt avskum att både betalningsförmåga och vilja saknas...
Senaste betalning fick vi 1989

Förövrigt var inte bilarna den enda stora posten i den affären.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag var mer inne på rubriker som skrivet att de är stort prisfall... I min värld är prisras inte några procent utan kanske mer 30- 40% då... Då är de stort prisfall..

30-40% ras sker inte över en natt eller från en månad till nästa. Om vi ser sådana siffror lär det ju ta många månader, kanske rent av några år.

Valueguards siffror är ju dessutom 3 månaders medelvärde vilket ger en avsevärd fördröjning och filtrerar bort väldigt mycket förändringar i det korta perspektivet.

Titta på hur odramatiskt coronna-raset på börsen 2020 ser ut på 90 dagars medelvärdeskurvan.

Bifogat

• medel.png
    medel.png
    36.9 KB · Visningar: 12
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Tja då kan fogden åka till Irak o ca ha in 20 miliarder+ ränta det garanterade svenska staten Skanska när dom byggde 20 atombombsäkra bunkrar till sadam, o ändå gömde sig kusinknullarn i ett dike?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år