Bolån - räntans utveckling i framtiden

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
30-40% ras sker inte över en natt eller från en månad till nästa. Om vi ser sådana siffror lär det ju ta många månader, kanske rent av några år.

Valueguards siffror är ju dessutom 3 månaders medelvärde vilket ger en avsevärd fördröjning och filtrerar bort väldigt mycket förändringar i det korta perspektivet.

Titta på hur odramatiskt coronna-raset på börsen 2020 ser ut på 90 dagars medelvärdeskurvan.

Näe, inte ens när bobubblan sprack på 90 talet så föll priserna direkt.

Dom som var snabba på att sälja klarade sig bra, dom som försökte härda ut och fick sälja senare blev dom riktiga förlorarna.

En bekant sålde allt annat han hade först (hobbybilar/tävlingsbilar/husbuss) till underpriser, för att ha råd att bo kvar, men orkade inte hålla ut utan tvingades att sälja sent, när bostadsmarknaden var översvämmad med hus som sjönk i pris varje vecka.

När han väl blev av med huset satt han kvar med halva lånet och ägde inget annat av värde.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, inte ens när styrräntan höjdes till 500% 16 september 1992 så droppade ju bostäderna ner till en bråkdel av sitt värde dagen efter.
Inte förrän kvartal 3 1993 bottnade bostadspriserna, alltså i princip 1 år senare.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
30-40% ras sker inte över en natt eller från en månad till nästa. Om vi ser sådana siffror lär det ju ta många månader, kanske rent av några år.

Valueguards siffror är ju dessutom 3 månaders medelvärde vilket ger en avsevärd fördröjning och filtrerar bort väldigt mycket förändringar i det korta perspektivet.

Titta på hur odramatiskt coronna-raset på börsen 2020 ser ut på 90 dagars medelvärdeskurvan.
Jag tror inte på 30-40% ras då..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Med lite cherrypincking av veckor ur statistiken skulle man kunna hävda att bopriserna redan fallit 23% innanför tullarna.

Här är en kul länk där siffrorna inte är filtrerade över tre månader.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Enstaka kommuner kommer nog att drabbas hårt, dom där ställena som egentligen ligger lite för långt utanför, men det är där man har råd att bo....

Jag tror de räntekänsligaste bostadsägarna kommer se de största fallen. Och det är nog där bostäderna är som dyrast.
Med undantag av de allra dyraste bostäderna som ägs va extremt förmögna som inte behöver låna för sina köp.

Själv bor jag långt utanför allt och här kostar bostäderna inte mer än vad många kan plocka från sparkontot så jag tror inte husen runt mig kommer falla dramatiskt.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag tror de räntekänsligaste bostadsägarna kommer se de största fallen. Och det är nog där bostäderna är som dyrast.
Med undantag av de allra dyraste bostäderna som ägs va extremt förmögna som inte behöver låna för sina köp.

Själv bor jag långt utanför allt och här kostar bostäderna inte mer än vad många kan plocka från sparkontot så jag tror inte husen runt mig kommer falla dramatiskt.
Nä troligen sjunker inte som husen som vi bor i så våldsamt. Men igengälld kör vi mera fordon kanske gör av med mera el en en sjunkande lägenhet, så vem vet det kanske går på ett ut.

Har suttit o lyssnat på en del ekonomi folk som orerar på Youtube bla buffert som nästan pratar i en timme.

Den gubben var ju född första världskriget o har varit i ekonomin hela sitt liv och när han pratar om siffror tabeller historiska ekonomi händelser statestik osv osv.

Buffet påpekade att ungefär 40% av alla pengar i världen oavsett typ har skapats dom sista 10 åren.
Han påpekar att enda möjliga saken att gämför med är kruger crach en, världen gick in i depriton 90% ich förlorade allt iallafall nästan.

Buffet kan man säga var rejält oroad över vad som rixbankerna håller på med, inga beprövade formler fungerar längre utan det blir lite kamikze över allt, Buffet med flera är ganska säkra på en rejäl resa nedåt i 5-10 år innan det vänder o planar ut.

Just det Swedbank tror på en 0,25-0, 5% ränte höjning i slutet juli ev början augusti o en 0,5% höjning till i september/oktober o ev ytterligare en höjning innan jul dom brukar ju veta vad dom pratar om.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Tror ändå gemene svensken ändå inte inser allvaret dom som inte var med 90 har bara sett att räntor går ned o att man tjänar pengar på att bo.

När man pratar om ekonomi på jobbet med dom yngre så slås iallafall jag över den totala nonchalansen dom har o även oförståendet över vad ränta o amortering är.
När man hör att somliga tror att man betalar ränta för att slippa amortera så mycket, för amortera skall man göra så lite som möjligt verkar det som.

Allt handlar om månadsavgift o leva på pasta och knäckebröd den sista veckan varje månad.. Det är inga större förändringar som behövs för att skällpa lasset.

Beror det på att folk inte längre ser pengar utan bara blippar swicha o allt vad det nu är, många verkar inte förstå kontanter längre.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag köpte en lägenhet i Bromma i augusti 1991 och sålde tre år och en månad senare. Det var jävlarimej ingen vinstaffär och det dröjde sex år för mig att bli av med skulden så jag kunde fira med att köpa en begagnad BMW M5...

Nuvarande bostad kan tappa ungefär hälften av senaste värderingen innan värdet är i paritet med byggkostnaden för 10 år sen.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag köpte en lägenhet i Bromma i augusti 1991 och sålde tre år och en månad senare. Det var jävlarimej ingen vinstaffär och det dröjde sex år för mig att bli av med skulden så jag kunde fira med att köpa en begagnad BMW M5...

Nuvarande bostad kan tappa ungefär hälften av senaste värderingen innan värdet är i paritet med byggkostnaden för 10 år sen.
Du var med då det var jag med, hade precis köpt första huset o blev arbetslös. Dom 9 månaderna innan jag hittade nytt jobb o efter följande 12 månader innan jag var ikapp 24,34% ränta i dom 12 månaderna på kåken.

Man sitter väldigt bra i båten denna gången, men som sagt unga par har inte råd, ändå skall folk utomlands det är viktigt.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Det är nu man äntligen kan glädjas åt att man köpte ett ruckel som man har mindre än en halv mille i lån på.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nä troligen sjunker inte som husen som vi bor i så våldsamt. Men igengälld kör vi mera fordon kanske gör av med mera el en en sjunkande lägenhet, så vem vet det kanske går på ett ut.

Har suttit o lyssnat på en del ekonomi folk som orerar på Youtube bla buffert som nästan pratar i en timme.

Den gubben var ju född första världskriget o har varit i ekonomin hela sitt liv och när han pratar om siffror tabeller historiska ekonomi händelser statestik osv osv.

Buffet påpekade att ungefär 40% av alla pengar i världen oavsett typ har skapats dom sista 10 åren.
Han påpekar att enda möjliga saken att gämför med är kruger crach en, världen gick in i depriton 90% ich förlorade allt iallafall nästan.

Buffet kan man säga var rejält oroad över vad som rixbankerna håller på med, inga beprövade formler fungerar längre utan det blir lite kamikze över allt, Buffet med flera är ganska säkra på en rejäl resa nedåt i 5-10 år innan det vänder o planar ut.

Just det Swedbank tror på en 0,25-0, 5% ränte höjning i slutet juli ev början augusti o en 0,5% höjning till i september/oktober o ev ytterligare en höjning innan jul dom brukar ju veta vad dom pratar om.
Jag tror de blir säkert minst 5 år neråt innan de vänder..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Enstaka kommuner kommer nog att drabbas hårt, dom där ställena som egentligen ligger lite för långt utanför, men det är där man har råd att bo....

Verkar bli tuffare hos er i Umeå, jag var där i helgen och det verkar ju byggas så in i bomben där så det kanske blir ännu tuffare framöver.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

I Skellefteå har dom ju Northvolt som ökat efterfrågan på bostäder enormt. Förvisso kan det sluta som i Pajala när gruvan skulle byggas och sedan 2014 helt plötsligt inte. Bostadspriserna gick upp som en sol och ner som en pannkaka.
Nu är väl Pajalagruvan i drift igen men inte hybrisen på bostadsmarknaden, ibland svänger det snabbt.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jo o förhoppningsvis är väll nortvollt så långt kommet att det inte crachar.
Dom fick ju godkänt att bygga andra delen på batteri återvinningen nu 22000 m2 18m högt.

Och att bygga ut för tillverknings linje 2-3 så fabriken blir ju 2,5 gånger större.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år