Så är det och har sett ut under tusentals år. Som du säger, med lite variation.Alla fiatpengar kommer fortsätta förlora värde för varje år som går, det kallas inflation.
Värdet på guld i förhållande till arbete, vete, mark, fläsk, kaffe etc kan variera från år till år men i det stora hela så kommer alla dessa varor bara svänga kring samma nivåer i förhållande till varandra. Det blir liksom på det viset med ändliga resurser.
Det enda som kan ändra på den saken nämnvärt är väl om det slår ner en stor komet bestående av guld.
Guld är alltså därmed heller inget man investerar i för att bli rik, guld producerar ingenting, guld växer inte utan ska väl eg bara betraktas som en valuta utan inflation.
Min tes är att guld som vedertagna pengar sakta men säkert kommer ändras. När vet jag ej men i vart fall tror jag att guld kommer ha förlorat sin status som universella pengar inom 100 år. Det känns betydligt mer modernt och vettigt med en digital variant istället för en vacker gul sten.
Blir spännande att se hur stater kommer hantera sina valutor framgent. Personligen tror jag att de kommer överge all form av uppbackning. Fiat kommer bli ännu mer urholkad än den redan är. Folk snackar om the great reset. Det tror inte jag. Tror snarare att det här kan spinna vidare hur långt som helst. När det blir för många nollor på sedlarna så tar man bara bort några.