Bolån - räntans utveckling i framtiden

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Bättre sent än aldrig.

Desto längre dom har väntat och väntar på fortsatta höjningar desto högre kommer dom tvingas pressa upp räntan innan det blir önskad effekt.

Jag tror dom kommer tvingas öka i en raskare takt än vad dom nu prognosticerade idag. Men det är ju och andra sidan dom som är proffs på den saken.
Min profession är ju skruvar och muttrar.
Det är en balansgång mellan att förvärra inflationen eller sänka ekonomin. Hur andra länder agerar måste man också ta i beräkning. Om alla länder utom vi inflaterar sina valutor så har vi förvisso en stark krona men ingen som har råd att handla av oss. Omvänt om alla länder har låg inflation förutom Sverige så en svag köpkraft internationellt. Smartast är att försöka hålla SEKs värde någorlunda samma mot EUR och USD.

Du har ju rätt i att ränteökningarna borde börjat långt tidigare. Allt pengaregn i form av pandemistödpaket ska betalas tillbaka nu. Jag vet inte hur detta slutar men jag vet att det blir vanligt folk som får stå för notan, as always.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Negativa realräntor är ju nåt som bara tillåts existera i en planekonomi, men knappast ens i en planekonomi kan det väl vara hållbart hur länge som helst.

Går det ens att förklara negativa räntor? De kapar ord hit och dit och plötsligt så betyder de något annat än de gjorde tidigare.

Jag har inte råd med kexchoklad. Om jag lånar pengar av dig för att köpa kexchoklad, vill du ha betalt för att låna ut dessa(positiv ränta) eller vill du ha mindre pengar tillbaka(negativ ränta)?

Det hela är väldigt enkelt, det handlar om tidspreferenser. Jag värderar en kexchoklad idag högre än en kexchoklad om två månader(när jag själv sparat ihop egna pengar). Därför är jag beredd att betala (positiv)ränta.

Så Stefan Ingves, hur i helvete kan "räntan" vara negativ.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Går det ens att förklara negativa räntor? De kapar ord hit och dit och plötsligt så betyder de något annat än de gjorde tidigare.

Jag har inte råd med kexchoklad. Om jag lånar pengar av dig för att köpa kexchoklad, vill du ha betalt för att låna ut dessa(positiv ränta) eller vill du ha mindre pengar tillbaka(negativ ränta)?

Det hela är väldigt enkelt, det handlar om tidspreferenser. Jag värderar en kexchoklad idag högre än en kexchoklad om två månader(när jag själv sparat ihop egna pengar). Därför är jag beredd att betala (positiv)ränta.

Så Stefan Ingves, hur i helvete kan "räntan" vara negativ.

Nu ska vi skilja på räntor och realräntor, den senare är nu alltså -6% men det kan du inte kringgå genom flytta pengarna till madrassen.

Som matematiker har jag aldrig sett nollan som en gräns.

Samtidigt så är ju negativa räntor bara möjligt i en värld som nu där vi mer eller mindre övergett fysiska pengar som bankkunderna inte kan ta ut och lägga i madrassen.
Längre bakåt i tiden skulle det ju ofelbart trigga en bankrun.

Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det vette tusan. Min filosofi fram tills för några år sedan har varit att köpa en så dyr lägenhet som banken tillåter, renovera och sedan kränga av. Det har varit bland det enklaste och mest lönsamma sättet att tjäna pengar. Du får en nästintill gratis hävstång på mångmiljonbelopp för att köpa något som ger 8-10% per år med låg risk. Bonus är att du samtidigt kan bo där.

Jag köpte min första lägenhet när jag var 19, sedan dess har jag tjänat runt en tusenlapp om dagen på att äga mitt boende.

Jag hade fortsatt med det men det kom sambo och barn som ändrade planerna. Blivit lite bekväm av mig också samtidigt som jag bor helt perfekt nu.
Vet inte om jag håller me då... Du har en ränta å betala på lånet å sen vid försäljning så är de 22% reavinst skatt ... Sen nackdelen att bo i en renovering är inte alltid de trevligaste... Förtjänsten kommer inte förändra den dagen när man säljer å va ska man bo då? Bo bör man någonstans. Hur blir de då när man hittar sitt drömboende? Ska man sälja då?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Vet inte om jag håller me då... Du har en ränta å betala på lånet å sen vid försäljning så är de 22% reavinst skatt ... Sen nackdelen att bo i en renovering är inte alltid de trevligaste... Förtjänsten kommer inte förändra den dagen när man säljer å va ska man bo då? Bo bör man någonstans. Hur blir de då när man hittar sitt drömboende? Ska man sälja då?
Du måste ju aktivt försöka missförstå. Jag listade just definitionen av bostadskarriär. I mitt fall har det inte gett mig så mycket pengar på banken nu. Däremot har jag en minst sagt ståndsmässig lägenhet med riktigt låg belåningsgrad. Jag hade aldrig hunnit spara ihop de slantarna. jag betalar drygt 5k per månad för allt som tillhör min lägenhet. Ränta, månadsavgift, försäkring, el, tv, bredband och städerska. Jag klagar inte. De låga kostnaderna har däremot gjort att jag kunnat spara undan mycket.

Utan att ha gjort bostadskarriären hade jag bott kvar i en etta i utkanten av stan och betalat mer per månad för den än vad jag gör nu. Det var värt några år av flyttar och renoveringar. Nu är jag bekväm och nöjd och ser hur lyan fortsätter ticka upp i värde. Bostadsmarknaden kan krascha 50% och räntan gå upp till 8% utan att jag behöver flytta. Sannolikheten att det sker är iofs väldigt låg. Nu ser jag det mer som att lägenheten kan ge mig exitpengar när jag drar utomlands och pensionerar mig om några år. Alternativt kan jag låna upp på lägenheten när min son behöver sitt första boende, som av allt att döma kommer kosta multum. Eller så får han ärva mig. Vinst är det oavsett och har varit lättförtjänt. 22% skatt är inget problem även om jag tycker den skatten borde tas bort. Vilka andra investeringar kan man enkelt göra för att tjäna några miljoner på några år och betala mindre än 22% skatt?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Du måste ju aktivt försöka missförstå. Jag listade just definitionen av bostadskarriär. I mitt fall har det inte gett mig så mycket pengar på banken nu. Däremot har jag en minst sagt ståndsmässig lägenhet med riktigt låg belåningsgrad. Jag hade aldrig hunnit spara ihop de slantarna. jag betalar drygt 5k per månad för allt som tillhör min lägenhet. Ränta, månadsavgift, försäkring, el, tv, bredband och städerska. Jag klagar inte. De låga kostnaderna har däremot gjort att jag kunnat spara undan mycket.

Utan att ha gjort bostadskarriären hade jag bott kvar i en etta i utkanten av stan och betalat mer per månad för den än vad jag gör nu. Det var värt några år av flyttar och renoveringar. Nu är jag bekväm och nöjd och ser hur lyan fortsätter ticka upp i värde. Bostadsmarknaden kan krascha 50% och räntan gå upp till 8% utan att jag behöver flytta. Sannolikheten att det sker är iofs väldigt låg. Nu ser jag det mer som att lägenheten kan ge mig exitpengar när jag drar utomlands och pensionerar mig om några år. Alternativt kan jag låna upp på lägenheten när min son behöver sitt första boende, som av allt att döma kommer kosta multum. Eller så får han ärva mig. Vinst är det oavsett och har varit lättförtjänt. 22% skatt är inget problem även om jag tycker den skatten borde tas bort. Vilka andra investeringar kan man enkelt göra för att tjäna några miljoner på några år och betala mindre än 22% skatt?
Jag försöker inte aktivt missförstå dig, mer att vi ser olika på saken... För mig är hemmet ett boende å ingen investering, eller bostadskarriär...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag försöker inte aktivt missförstå dig, mer att vi ser olika på saken... För mig är hemmet ett boende å ingen investering, eller bostadskarriär...
Bor man i en folksilo kommer det aldrig bli en trivsam bostad.
Grannar på nån decimeters avstånd. Usch och fy!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Du står för ganska ovanliga värderingar idag, men jag tror dina trots allt sunda värderingar kanske kommer bli mer normala i takt med att bostadspriserna inte bostas av ständigt fällande räntor utan tvärtom börjar pressas av stigande räntor.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du står för ganska ovanliga värderingar idag, men jag tror dina trots allt sunda värderingar kanske kommer bli mer normala i takt med att bostadspriserna inte bostas av ständigt fällande räntor utan tvärtom börjar pressas av stigande räntor.

Nja, utanför storstäderna tror jag att "bostadskarriärandet" är mindre utbrett.

Tills för några år sedan sökte man lägenhet där man ville bo i Skellefteå

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Jag själv har inga lån på någe sen många år tillbaks.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag skulle inte ville bo så, men de finns folk som vill bo himla tätt ...
Jag har bott i (riktig) folksilo, hyreslägenhet, gammalt, slitet, byggt som arbetarbostäder.

Det var ett av dom trevligaste områdena jag har bott i, trevliga grannar, en fungerande innergård med lekpark där folk såg efter varandras barn, drack kaffe tillsammans i alla väder, hade grillfester tillsammans osv.

Sen har jag bott i radhus, där grannarna försökte överträffa varandra med vem som hade dyraste grillen, gräsklippare, volvo, och största uterummet.
Utöver det umgicks dom inte med varandra.
Om två grannar pratade med varandra så pratade dom om en tredje granne.

Nu bor jag bra till, det är väl någon vecka sedan jag såg en granne sist, och då är jag ute och går med hunden mycket och sitter ute mycket.
Jag matar vilda djur på min altan och fiskar från samma altan om jag vill.
Jag har sjöfågel, räv och ekorrar som inte är rädda för mig, bävrar och bisamråttor som är lite skyggare, samt fladermöss som flyger omkring på nätterna.
Nu tror jag dock att jag har fått en mink eller något på gården, jag hittar ihjälbitna sjöfåglar där det bara är tagit någon tugga ur varje.

Kanske måste sätta upp en fälla?

Och ja, jag har 8 minuter in till stan OM jag skulle vilja dit av någon anledning

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Jag har bott i (riktig) folksilo, hyreslägenhet, gammalt, slitet, byggt som arbetarbostäder.

Det var ett av dom trevligaste områdena jag har bott i, trevliga grannar, en fungerande innergård med lekpark där folk såg efter varandras barn, drack kaffe tillsammans i alla väder, hade grillfester tillsammans osv.

Sen har jag bott i radhus, där grannarna försökte överträffa varandra med vem som hade dyraste grillen, gräsklippare, volvo, och största uterummet.
Utöver det umgicks dom inte med varandra.
Om två grannar pratade med varandra så pratade dom om en tredje granne.

Nu bor jag bra till, det är väl någon vecka sedan jag såg en granne sist, och då är jag ute och går med hunden mycket och sitter ute mycket.
Jag matar vilda djur på min altan och fiskar från samma altan om jag vill.
Jag har sjöfågel, räv och ekorrar som inte är rädda för mig, bävrar och bisamråttor som är lite skyggare, samt fladermöss som flyger omkring på nätterna.
Nu tror jag dock att jag har fått en mink eller något på gården, jag hittar ihjälbitna sjöfåglar där det bara är tagit någon tugga ur varje.

Kanske måste sätta upp en fälla?

Och ja, jag har 8 minuter in till stan OM jag skulle vilja dit av någon anledning
Är me på de du säger... Olika stadier i livet har man olika boende... När man är ung som vill man ha nära till allt å umgås me folk...
Har man barn så är de ett annat boende sen när dom är utflygna blir de annat..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tänk om du hade behållit den bostadsrätt du hade då.
Min far hade en lägenhet jävligt centralt i Stockholm på 70 talet.
En 2a eller 3a tycks jag minnas, den var för stor för honom som veckopendlade och bodde där själv, men vi ungar följde med ibland.

Den skulle man ha haft i dag. (för uthyrning)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Girighet, kombinerat med ogenomtänkta affärsbeslut fattade lättvindigt utan research har en viss komik när det oundvikliga till slut inträffar.
Det beror väl på om det är en elak person och om den får riktiga problem.

Avundsjuka/missunnsamhet är inte heller en särskilt smickrande egenskap.

Bostadsmarknaden här är vad den är, det är absolut för många som är för högt belånade, men alternativen har varit få.

Jag tillhör tyvärr en av de mer riskaverta och eftertänksamma så jag talar inte i egen sak här.

Men om det går dåligt för bra människor finner jag ingen glädje i, vare sig det är spelmissbruk eller för stora lån.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det beror väl på om det är en elak person och om den får riktiga problem.

Avundsjuka/missunnsamhet är inte heller en särskilt smickrande egenskap.

Bostadsmarknaden här är vad den är, det är absolut för många som är för högt belånade, men alternativen har varit få.

Jag tillhör tyvärr en av de mer riskaverta och eftertänksamma så jag talar inte i egen sak här.

Men om det går dåligt för bra människor finner jag ingen glädje i, vare sig det är spelmissbruk eller för stora lån.

Man ska nog vara försiktig med att psykoanalysera andra baserat på några meningar text, risken är överhängande att man istället bara projicerar.
Jag har nog som vuxen aldrig varit avundsjuk eller missunnsam.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år