Spelar som sagt ingen roll, alla med en 3rok innanför tullarna skall helst tvingas bo i tält på JärvafältetOm allt rullar på som vanligt för svenskarna varför har vi inte då fortfarande 10%+ inflation?
Spelar som sagt ingen roll, alla med en 3rok innanför tullarna skall helst tvingas bo i tält på JärvafältetOm allt rullar på som vanligt för svenskarna varför har vi inte då fortfarande 10%+ inflation?
...och straffarbeta med att sätta upp vindkraftverk på sagda fält.Spelar som sagt ingen roll, alla med en 3rok innanför tullarna skall helst tvingas bo i tält på Järvafältet
Om allt rullar på som vanligt för svenskarna varför har vi inte då fortfarande 10%+ inflation?
Jag kräver deflation och medelklassen i tältläger, samt uppskattade idén med straffarbete väldigt mycket. Proletariatet - res er!
Du skriver ju att svenskarna fortsätter som vanligt.Eller varför har vi inte 20%? Eller varför har vi ens inflation?
Du skriver ju att svenskarna fortsätter som vanligt.
Men när vi gjorde det så låg ju inflationen på 10%+.
Nu ligger ju inflationen på strax över 2%.
Det innebär ju antingen att inflationen skiter i vad vi gör i Sverige (vilket jag var inne på tidigare) eller att svenskarna inte alls kör på som vanligt och därför har vi pressat ner inflationen till nära nog målet.
(Ovan är lite av en "black-and-white fallacy" jag vet... )
Oavsett vilket borde det innebära att RB kan börja sänka styrräntan så smått för att inte behöva "kick starta" en alltför avstannad ekonomi med toklåga eller tom negativa räntor.
För dit vill ingen komma igen (hoppas jag).
Jag tror man sänker, men naturligtvis konservativt, redan i maj.
Som du skriver får vi se om några månader.
(Förutsatt att inte Iran anfaller Israel eller Kina Taiwan förstås...)
Jag vet inte om jag håller med om nöd och näppe.Som jag ser det så har den nuvarande räntan med nöd och näppe lyckats få ner inflationen till här vi är nu, fortfarande ovanför målet.
Sänks räntan med en så här svag krona så kommer kronan falla ännu mer och inflationen stiga.
Jag förstår inte varför ni är så ivriga med att försöka ordna stigande priser på allt ni köper bara för att få betala lite mindre ränta med andra handen.
Och när sen inflationen gått upp, ja då måste riksbanken lika förbannat höja räntan för att få ner inflationen så vad var vinsten med det?
En förändring av styrräntan påverkar också växelkursen. När svenska räntor stiger jämfört med räntorna i utlandet blir utländska aktörer mer intresserade av att investera i Sverige eftersom det ger högre avkastning än placeringar i andra valutor.
Teoretiskt absolut.@Kratoz
Så påverkar penningpolitiken inflationen
Penningpolitiken påverkar huvudsakligen inflationen genom att Riksbanken höjer eller sänker styrräntan. Vad inflationen blir kommer till stor del att bero på huwww.riksbank.se
Teoretiskt absolut.
Men varför har då kronkursen ändrats utan att styrräntan gjort det?
Helt enkelt för att styrräntan inte är den enda, eller kanske ens största, faktorn.
Edit: efterkorrektade autokorrekten..
Jag förstår inte varför ni är så ivriga med att försöka ordna stigande priser på allt ni köper bara för att få betala lite mindre ränta med andra handen.
Arbetsmarknaden, bostadsmarknaden och sånt hör inte till riksbankens huvuduppgift. Det är sekundärt för dom.
Så varför tror du att kronan föll 1.6% mot dollarn idag?
Det är snart dags att rycka plåstret och avskaffa ränteavdraget så bostadspriserna sjunker några tiotal procent.
Iofs USA, men iom att vi snackar valutakurser… här är uppgiften att balansera arbetslöshet och inflation.
Tror valutakurserna flexar pga spekulation i obligationsmarknaderna. Längre obligationer rör sig snabbt så fort det viskas om att skjuta på räntesänkningarna som tidigare förväntats.
Ja, men det behöver göras. Folk har en tendens att låna lite mer än de har råd med.Det skulle dom gjort när vi hade nollräntor, nu blir det bara sämre läge för de ju längre dom väntar.
Du kan hitta svenska riksbankens mål på deras hemsida.
Yes, menade inte att du har fel, utan att spekulation i USA’s penningpolitik har större inflytande på kursen än Sveriges ränteläge.
Enligt ditt tidigare inlägg är det ju huvudsakligen styrräntan.....
Så varför tror du att kronan föll 1.6% mot dollarn idag?
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|