Det är väl det vi har haft i Sverige i något år. Det i sin tur beror på politiskt korrekt migrationspolitik.Än värre är stagflation, men det ska teoretiskt sett vara omöjligt. Trots det har det hänt.
Det är väl det vi har haft i Sverige i något år. Det i sin tur beror på politiskt korrekt migrationspolitik.Än värre är stagflation, men det ska teoretiskt sett vara omöjligt. Trots det har det hänt.
Det är väl det vi har haft i Sverige i något år. Det i sin tur beror på politiskt korrekt migrationspolitik.
Ja den ALLMÄNNA prisökningen. Eller att valutan blir mindre värd, två sidor av samma mynt.
Den allmänna prisnivån (som riksbanken själva skriver) kan tänkas mäta inflation. Inte enskilda priser eller ens en massa olika priser på olika saker, att priset på lösgodis höjs till påsk eller att morötter blir dyrare efter en dålig skörd, eller att priset på skinka höjs till jul. Inflation är prisnivån på alla saker - allmänt.
Så vad för något är det som gör att den allmänna prisnivån stiger. Jo att valutan späs ut, den görs mindre värd genom att penningmängden ökas.
Verktyget att sluta öka inflationen är att sluta öka penningmängden.
Hörde att de börjat med sina första mångkulturella projekt. What could go wrong.Det där är ett ganska intressant fall. Läste idag att Japan’s nativitetsbefolkning minskar med 100 personer i timmen. Undrar om någon liknande statistik finns för Sverige.
DN, en tidning av och för verklighetsfrånvända individerView attachment 497786
Tips i dagens Dagens nyheter för den som vill köpa bostad!
Nu gick ytterligare en tredjedel av mitt fast ränta-lån över till rörligt…
Ungern, haft/har betydligt mer sådan. Invandring. Nej. Ett land med snarlik befolkningsmängd och egen valut, dock diametralt olika i politisk korrekthet.Det är väl det vi har haft i Sverige i något år. Det i sin tur beror på politiskt korrekt migrationspolitik.
Hoppas inte, det skulle få igång byggandet och på sikt konjunkturen.Dags igen imorgon för RB att ge räntebesked.
Jag gissar på sänkning trots låg krona och ökande inflation i USA.
Sant, det kan ju definitivt bli en konsekvens av sänkt ränta.Jag vågar inte gissa men jag hoppas den ligger kvar för en sänkning tror jag leder till sänkt krona, ökande inflation följt av ännu högre räntor.
Sant, det kan ju definitivt bli en konsekvens av sänkt ränta.
Men hur ska vi få upp kronans värde utan att "få igång" ekonomin sas?
Utan att börja anställa, bygga, köpa osv kommer ekonomin stagnera ännu mer vilket ju också borde göra Sverige mindre konkurrenskraftigt och att kronan går ner.
Eller tänker jag snett?
Ingen lätt ekvation det här...
Min hypotes är att om man är för eller emot en räntesänkning har väldigt lite att göra med de skäl man ev anför för detta och allt att göra med hur räntekänslig ens privatekonomi är.
Precis, oavsett åt vilket håll kausaliteten går blir korrelationen ändå närmast total. VSBEller så är ens räntekänslighet en följd av vilka förväntningar man har på framtidens inflation och räntor.
Men på mig har du iofs rätt, jag är inte räntekänslig och jag förespråkar en ränta som hindrar prishöjningar på allt jag konsumerar.
Behövs inte, det undermedvetna gör jobbet åt digJag vet faktiskt inte vad jag tjänar mest på, har inte riktigt tänkt i de termerna.
Tror inte det räcker, måste ju först göra matten.Behövs inte, det undermedvetna gör jobbet åt dig
/S. Freud
Tolkar det som att räntan har betydelse, men inte överdrivet mycket i det korta perspektivet. Är själv ambivalent i det avseendet. Funderar mest på om det i det längre perspektivet kan bli mer känsligt, inte minst om man väger in indirekta effekter. Så frågan är vad som blir bäst långsiktigt.Tror inte det räcker, måste ju först göra matten.
Beror ju helt på hur man lever för tillfället också.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|