Bolån - räntans utveckling i framtiden

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Några banker har tydligen sänkt sina korta boräntor redan idag men det syns kanske inte på hemsidor ännu.

Det är annars flera av bankerna som presenterar historiska grafer för boräntorna som tex Nordea.

Själv föredrar jag att se hur marknadsräntorna förändras på obligationer. De priserna uppdateras mer konsekvent och snabbt.

April-inflationen får vi ju om bara en vecka ungefär. Lite underligt att riskbanken har sina besked en vecka före inflationsbeskeden faktiskt.
Funkar SE StatsObligation 2 och 10 års?
2 års - 2024-05-07 - 2,727
10 års - 2024-05-07 - 2,326

Sant, kan dom ha fått en hint kanske...
Läste något om en inflationsprognos i Juni på runt 1% men hittar inte det nu.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu så reser jag inte utomlands så minimal påverkan.. Men valutakursen påverkar priser här hemma å de är mindre trevligt..
Så jag själv hoppar inte högt av att styrräntan sänks..

Ja, resten av Europa köper upp vågar gamla hojar dessutom så det hjälper inte ens oss som håller sig till begagnat. Möjligen ökade väl precis värdet på alla mina gamla fordon.

Men vad hjälper det när det blir dyrare att hitta ersättare också.

• Gilla
Reaktioner: JPT

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Funkar SE StatsObligation 2 och 10 års?
2 års - 2024-05-07 - 2,727
10 års - 2024-05-07 - 2,326

Sant, kan dom ha fått en hint kanske...
Läste något om en inflationsprognos i Juni på runt 1% men hittar inte det nu.
Hittar ingen senare prognos än de som gjordes av Konjunkturinstitutet och Riksbanken i slutet av mars och då trodde de att KPIF i juni skulle vara 1,62% resp. 1,81%

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Hittar ingen senare prognos än de som gjordes av Konjunkturinstitutet och Riksbanken i slutet av mars och då trodde de att KPIF i juni skulle vara 1,62% resp. 1,81%

Vore ju spännande om April-siffrorna pekar upp mot 3%...😅

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Vore ju spännande om April-siffrorna pekar upp mot 3%...😅
Ja, blir intressant att se. Matpriserna har tydligen börjat sjunka och prisökningen på tjänster har avtagit, sett till hela första kvartalet. Ser jag till den del av tjänstesektorn jag själv verkar i (konsulttjänster) verkar det vara öken på många håll just nu. Hör om sjunkande beläggning, extremt hög konkurrens om ett fåtal uppdrag, timpriser lägre än för 20 år sedan osv. Det är förstås bara en liten del av ekonomin, men sett historiskt har det ofta gett en fingervisning om konjunkturen i stort.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
0,25% gör inte mycket skillnad alls utom att få folk att hoppas på att bättre tider är på väg.
Skulle inflationen dra iväg eller kronan störtdyka är det nog andra parametrar som spelar in.
5% räntesänkning är väl något, precis som 5% löneökning är det.

För många i Stockholm är det mycket.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Inflationen sjönk till 3,9% i April (4,1% i Mars).
KPIF steg till 2,3% (2,2% i Mars).

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Enligt KI kommer lågkonjunkturen fortsätta en bit in i nästa år.
Arbetslösheten kommer toppa runt 8,5%.
Inflationen beräknas understiga 2% mot slutet på året och i nästa år.

Vilket möjligen skulle kunna tyda på att riksbanken höll foten på bromsen för länge.
Som jag skrivit tidigare är jag mer orolig för lågkonjunktur/arbetslöshet än inflation.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Enligt KI kommer lågkonjunkturen fortsätta en bit in i nästa år.
Arbetslösheten kommer toppa runt 8,5%.
Inflationen beräknas understiga 2% mot slutet på året och i nästa år.

Vilket möjligen skulle kunna tyda på att riksbanken höll foten på bromsen för länge.
Som jag skrivit tidigare är jag mer orolig för lågkonjunktur/arbetslöshet än inflation.
Och ännu värre om man har båda delarna. Känslan jag får är att ekonomin är inne i ett skede där det pågår flera saker parallellt:
  • Inflation där priserna har stigit framför allt för produkter/tjänster och inom branscher där det är dålig konkurrens så kostnadsökningarna kan vältras över direkt på kunderna
  • Lågkonjunktur som fördjupas när företag och privatpersoner blir pressade av både kostnadsökningar och stigande räntor (och alla de indirekta följdeffekterna av detta) samtidigt
  • Strukturomvandlingar som nu har tagit fart där många jobb och behov som tidigare funnits inte kommer återkomma.

Lyssnade precis på Kvartals pod ”Opinionen just nu” och där påstår Demoskop att folket aldrig haft så positiva förväntningar på Sveriges ekonomi som nu. Det tror jag är en grovt missvisande bild av hur det egentligen ligger till och speglar väl egentligen mest att mätningen gjordes två veckor efter Riksbankens senaste räntebesked.

I den bransch jag själv verkar i är det oerhört trögt just nu, på en nivå som i en del avseenden känns jämförbar med tiden direkt efter dotcomkraschen i början på 2000-talet. Efterfrågan på konsulttjänster är i princip obefintlig och jag vet många högutbildade och extremt erfarna som står utan uppdrag eller kommer göra det efter semestern. Får man ett uppdrag får man vara beredd att sänka sitt arvode med i vissa fall bortemot 50%. Vet även flera som istället försökt få en anställning men inte lyckats.

Min gissning är att vi kommer börja se detta som en markant stigande arbetslöshet under hösten och då kommer det dröja minst ett år innan det börjar gå i mer positiv riktning igen. Det handlar då inte bara om de typiska grupperna som drabbas vid ekonomisk nedgång utan i stor utsträckning högkvalificerad arbetskraft inom yrken som annars brukar bidra väsentligt till Sveriges tillväxt. I kombination med hur usla siffrorna över Sveriges BNP-tillväxt redan är väcker det en viss oro för framtiden.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Och ännu värre om man har båda delarna. Känslan jag får är att ekonomin är inne i ett skede där det pågår flera saker parallellt:
  • Inflation där priserna har stigit framför allt för produkter/tjänster och inom branscher där det är dålig konkurrens så kostnadsökningarna kan vältras över direkt på kunderna
  • Lågkonjunktur som fördjupas när företag och privatpersoner blir pressade av både kostnadsökningar och stigande räntor (och alla de indirekta följdeffekterna av detta) samtidigt
  • Strukturomvandlingar som nu har tagit fart där många jobb och behov som tidigare funnits inte kommer återkomma.

Lyssnade precis på Kvartals pod ”Opinionen just nu” och där påstår Demoskop att folket aldrig haft så positiva förväntningar på Sveriges ekonomi som nu. Det tror jag är en grovt missvisande bild av hur det egentligen ligger till och speglar väl egentligen mest att mätningen gjordes två veckor efter Riksbankens senaste räntebesked.

I den bransch jag själv verkar i är det oerhört trögt just nu, på en nivå som i en del avseenden känns jämförbar med tiden direkt efter dotcomkraschen i början på 2000-talet. Efterfrågan på konsulttjänster är i princip obefintlig och jag vet många högutbildade och extremt erfarna som står utan uppdrag eller kommer göra det efter semestern. Får man ett uppdrag får man vara beredd att sänka sitt arvode med i vissa fall bortemot 50%. Vet även flera som istället försökt få en anställning men inte lyckats.

Min gissning är att vi kommer börja se detta som en markant stigande arbetslöshet under hösten och då kommer det dröja minst ett år innan det börjar gå i mer positiv riktning igen. Det handlar då inte bara om de typiska grupperna som drabbas vid ekonomisk nedgång utan i stor utsträckning högkvalificerad arbetskraft inom yrken som annars brukar bidra väsentligt till Sveriges tillväxt. I kombination med hur usla siffrorna över Sveriges BNP-tillväxt redan är väcker det en viss oro för framtiden.
Du fick en "trist-smiley" på den för jag kan inte ge en "tummenupp" för en så blek framtid. ;)
Men jag tror tyvärr du har rätt.

I min bransch, ERP-system samt integrationer, är det fortfarande full fart.
Dels pga av att vår kundbas verkar på väldigt skilda marknader, alltid några som har fullt upp, men även pga av att många företag brukar "ha tid" att satsa på IT även i lågkonjunktur.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, jag misstänker att vi snart har både hög arbetslöshet och hög inflation och som en följd av hög inflation även höga räntor som pressar upp arbetslösheten.

Men ser man på de långa räntorna så verkar marknaden förvänta sig obligationsräntor runt 2.5% under en avsevärd framtid.
Boräntorna blir förstås en bit över det.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Ja, jag misstänker att vi snart har både hög arbetslöshet och hög inflation och som en följd av hög inflation även höga räntor som pressar upp arbetslösheten.

Men ser man på de långa räntorna så verkar marknaden förvänta sig obligationsräntor runt 2.5% under en avsevärd framtid.
Boräntorna blir förstås en bit över det.
Det vore ju den sämsta av alla framtider.

Men KI verkar tro på inflation under 2% och sjunkande räntor.

Som vanligt så "den som lever får se". :)

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Skulle tro att detta blir en bajsmacka som får rejäl uppmärksamhet senare i höst och där kraven ställs på regeringen att göra ordentliga satsningar på tillväxtfrämjande åtgärder.

Skulle inte förvåna mig om vi samtidigt ser de uppblåsta förväntningarna inom greentech-området (som fått enorma bidrag) implodera.

Samtidigt halkar både Sverige och EU efter inom AI, vi har en bilindustri på väg att bli utkonkurrerad osv. samtidigt som man med politiska beslut försöker göra det så svårt som möjligt för dessa företag.

Det blir bråttom att försöka komma på hur Sverige skall lyckas vara ett land i framkant av utvecklingen även i framtiden.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det vore ju den sämsta av alla framtider.

Men KI verkar tro på inflation under 2% och sjunkande räntor.

Som vanligt så "den som lever får se". :)

Ja, det är just nu stor diskrepans mellan mina och den totala marknadens förväntningar. Jag är ju amatör och marknaden är genomsnittet av alla proffsens förväntningar så det är kanske dumt att tro på mig i det här fallet.

Nu ser jag att 10årsräntan är nere på 2.15 och det är ju marknadens samlade förväntningar på genomsnittet under den tiden.
Men marknaden har ju haft fel förr och jag personligen tror dom får det fel nu.

Tittar man bara 10 år bakåt i tiden kan ju 2% tyckas som en normal ränta och rimlig framtida ränta.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Skulle tro att detta blir en bajsmacka som får rejäl uppmärksamhet senare i höst och där kraven ställs på regeringen att göra ordentliga satsningar på tillväxtfrämjande åtgärder.

Skulle inte förvåna mig om vi samtidigt ser de uppblåsta förväntningarna inom greentech-området (som fått enorma bidrag) implodera.

Samtidigt halkar både Sverige och EU efter inom AI, vi har en bilindustri på väg att bli utkonkurrerad osv. samtidigt som man med politiska beslut försöker göra det så svårt som möjligt för dessa företag.

Det blir bråttom att försöka komma på hur Sverige skall lyckas vara ett land i framkant av utvecklingen även i framtiden.
Green Tech kommer definitivt haverera. Många investerare verkar vara aningslösa eller idealistiska förmögna stiftelser via riskkapitalbolag. Kolla var privata pengar är.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år