Bolån - räntans utveckling i framtiden

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Borde vara samma i alla större städer samt universitetsstäder tänker jag.

Bostadsmarknaden är väl också många och mycket driven av Stockholm gissar jag.
När man kommer sådär 15 mil utanför tullarna så slutar Stockholm ha någon jättestor påverkan.

Problemet är väl att husen och lägenheterna finns där folk inte vill bo.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
När man kommer sådär 15 mil utanför tullarna så slutar Stockholm ha någon jättestor påverkan.

Problemet är väl att husen och lägenheterna finns där folk inte vill bo.
Ja men det blir ju ingen massa av det, 15 mil från Stockholm är Gävle eller Kolmården eller Arboga alt Mariehamn om jag kan mina km rätt. Blir för lite att mäta på gissar jag.

Nåväl, jag köper inte att det är en skriande bostadsbrist.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Egentligen blir det väl lite konstigt att diskutera eventuell bostadsbrist på nationell nivå eftersom frågan oftast handlar om hur utbud möter efterfrågan på lokal nivå. Sen kan det ibland vara relevant att ibland bryta ner på viss gruppnivå, t ex studenter, eftersom det är en grupp som vanligen inte har tillgång till bostadsmarknaden på samma sätt som andra, av ekonomiska skäl. Just i det fallet är det inte heller rimligt att man skall kunna planera sin karriär och studier flera år i förväg genom att ställa sig i bostadskö. Man kanske inte kommer in på utbildningen på den ort man sökt i första hand, utan en annan ort, man kanske byter utbildning eller av andra skäl behöver flytta till annan ort.

Ett perspektiv på bostadsmarknadens funktion kan därför vara hur väl den möter en individs behov av en bostad när ett sådant behov uppstår, vilket också är relevant på samhällsnivå. Om det är näst intill omöjligt att få tag på en vettig bostad för att studera eller skaffa ett jobb på en ort kan det hämma samhällsutvecklingen och då kan man i de fallen kanske tala om att bostadsmarknaden inte fungerar helt bra.
 

asfalt svarvare

luttrad
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
Varit i Polen nyss, treffade en ny tatuerare, lugn o go kille.
Kom in på Europas situation: enkelt uttryckt så var vi samstämmiga i allt.
Den räddning för stunden han såg/ser är firmor som städar undan lite...
När det inte sen räcker till så reser sej folket..... folket reser sej- gjort innan i historien- kommer att göra det igen.
//
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Inflationen sjönk till 2,5% i USA under augusti.
Om vår inflation sjunker ner en bit under 2% så är en dubbelsänkning i slutet på september inte helt otrolig.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nya inflationssiffror för Augusti.
KPIF nere på 1,2%.
KPI nere på 1,9%.

Jag skulle säga att dom siffrorna borde peka på dubbelsänkning men RB är ju som dom är...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nya inflationssiffror för Augusti.
KPIF nere på 1,2%.
KPI nere på 1,9%.

Jag skulle säga att dom siffrorna borde peka på dubbelsänkning men RB är ju som dom är...

Orsakat av fallande energipriser som lika gärna kan dra iväg uppåt till hösten så jag skulle ifrågasätta förståndet hos riksbanken om dom tycker det i sig är ett motiv för dubbelsänkning.
Däremot så har ju konjunkturen vikt ner en hel del så tillsammans med det kan man väl möjligen motivera en dubbelsänkning. Fallande konjunktur och stigande arbetslöshet kommer ju också dämpa inflation framöver.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Orsakat av fallande energipriser som lika gärna kan dra iväg uppåt till hösten så jag skulle ifrågasätta förståndet hos riksbanken om dom tycker det i sig är ett motiv för dubbelsänkning.
Däremot så har ju konjunkturen vikt ner en hel del så tillsammans med det kan man väl möjligen motivera en dubbelsänkning. Fallande konjunktur och stigande arbetslöshet kommer ju också dämpa inflation framöver.
Sant, mycket berodde på energipriset.
Och det verkar ju bli katastrofhögt i vinter enlig diverse artiklar. :(
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Sant, mycket berodde på energipriset.
Och det verkar ju bli katastrofhögt i vinter enlig diverse artiklar. :(
Men var inte energipriset en drivare när inflationen ökade? Och det spillde över på transport, produktion, bygg mm?
Nu när energipriset sjunker så är det väl lika valid faktor som när du ökade, var på inflationen ökade, och räntorna höjdes?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Men var inte energipriset en drivare när inflationen ökade? Och det spillde över på transport, produktion, bygg mm?
Nu när energipriset sjunker så är det väl lika valid faktor som när du ökade, var på inflationen ökade, och räntorna höjdes?
Den här, som det verkar, tillfälliga dippen i energipris borde man kanske bortse från då man vet att priset på energi snart kommer stiga igen.
Typ...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men var inte energipriset en drivare när inflationen ökade? Och det spillde över på transport, produktion, bygg mm?
Nu när energipriset sjunker så är det väl lika valid faktor som när du ökade, var på inflationen ökade, och räntorna höjdes?

Ja, när kostnaden för en resurs ändras mycket spiller det såklart alltid över på övriga resurser.

När man ser på elpriset så finns det ju en direkt koppling till övriga energipriser så de enda som är förvånade över att även bränslepriset gått ner är väl journalisterna på Sveriges radio.

Men det var ju en lögn att inflationen bara steg pga olje och gaspriserna i samband med att Ryssland attackerade Ukraina. Pengarna trycktes under pandemin så det var en tickande bomb som förr eller senare skulle bli inflation på konsumtionsvaror.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Borde inte energipriset vara en faktor som påverkar inflationen på olika sätt beroende på hur stark konjunkturen är i övrigt? Dvs i det läge som vi var i för ett par år sedan när konjunkturen fortfarande var stark så fanns ett utrymme att låta högre energipriser spilla över på slutkund. Konsumenterna hade också så pass bra marginaler att de högre priserna på både energi och annat inte påverkade konsumtionen dramatiskt.

Nu verkar vi vara i en betydligt sämre konjunktur, med dålig tillväxt och stigande arbetslöshet. Sannolikt innebär det att människor håller betydligt hårdare i pengarna och börjat dra ner på konsumtionen. Får vi åter eskalerande energipriser ovanpå detta borde väl det rimligtvis i såna fall leda till att konsumtionen och tillväxten faller ytterligare?

Min gissning är att Riksbanken inte kommer göra en dubbelsänkning, men signalera ännu tydligare att vi kommer se en längre period av fortsatta räntesänkningar framför oss, för att skapa hopp hos konsumenterna och öka viljan att investera och anställa.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Instämmer i va andra sagt om inflationen som att elpriset i stort sätt varit nära noll å drivmedels priserna gått ner me flera kronor.. Riksbanken gör nog rätt i att bara sänka 0,25..

Känner på mig att vintern blir både kall å lång med högre elpriser.. Men hoppas jag har fel..
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
FED dubbelsänker vilket gör sannorlikheten stor att vi gör detsamma den 25te.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top