Bolån - räntans utveckling i framtiden

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Tycker ändå räntan börjar kännas hyfsad igen, jag har 3,8 nu. Är väl som när man var ung?
När jag var ung och köpte mitt första hus ficka jag överta ett bundet lån som hade räntan 15,75%. Dock inte så lång bindningstid, nåt år bara, sen kunde jag binda om räntan med ett bra erbjudande om en ränta på under 11%! :wiggle Det var inte så stort lån däremot som tur var. Inte så hög lön heller förstås.

Nu är räntorna snorbilliga!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
När jag var ung och köpte mitt första hus ficka jag överta ett bundet lån som hade räntan 15,75%. Dock inte så lång bindningstid, nåt år bara, sen kunde jag binda om räntan med ett bra erbjudande om en ränta på under 11%! :wiggle Det var inte så stort lån däremot som tur var. Inte så hög lön heller förstås.

Nu är räntorna snorbilliga!
Samtidigt som räntorna sjönk med 90% så ökade bostadspriser (och lånen) med 1000% så smärtan är väl jämförbar.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
När jag var ung och köpte mitt första hus ficka jag överta ett bundet lån som hade räntan 15,75%. Dock inte så lång bindningstid, nåt år bara, sen kunde jag binda om räntan med ett bra erbjudande om en ränta på under 11%! :wiggle Det var inte så stort lån däremot som tur var. Inte så hög lön heller förstås.

Nu är räntorna snorbilliga!
När?
Frågar eftersom alla minns räntan men inte de oerhört förmånliga avdragsreglerna.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
När jag var ung och köpte mitt första hus ficka jag överta ett bundet lån som hade räntan 15,75%. Dock inte så lång bindningstid, nåt år bara, sen kunde jag binda om räntan med ett bra erbjudande om en ränta på under 11%! :wiggle Det var inte så stort lån däremot som tur var. Inte så hög lön heller förstås.

Nu är räntorna snorbilliga!
Mitt första hus var de 13,75% på bottenlånet som va bundet till 5 år, vart jublande glad över de låga räntan för topplån å liknade låg på 15-16%..
Då drömde man om statliga lån som låg på 5-6% i ränta, fast de fick men på nybyggda hus..
Över 50% av den skattade lönen med skattereduktion var räntan i kronor, å då va inte amorteringarna medräknade..

Så dagen ränteläge är billigt..
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Mitt första hus var de 13,75% på bottenlånet som va bundet till 5 år, vart jublande glad över de låga räntan för topplån å liknade låg på 15-16%..
Då drömde man om statliga lån som låg på 5-6% i ränta, fast de fick men på nybyggda hus..
Över 50% av den skattade lönen med skattereduktion var räntan i kronor, å då va inte amorteringarna medräknade..

Så dagen ränteläge är billigt..

Kostnaden har ju bara flyttat till bostadens pris.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
På vilket sätt var det förmånligare avdragsregler då än nu?

Marginalskatten var högre för de som hade väldigt hög lön, men för vanligt folk var det väl ingen skillnad mot idag.
Nån har förklarat det tidigare i tråden men jag minns inte vem.
Vi har väl haft både 50 och 100% avdrag på räntan. Kvitta bort den? Inte riktigt. Man drog hela eller halva räntan på bruttolönen och skattade på återstoden. Det borde lindra marginalskatten rejält och vad jag förstår ett, för låntagaren, gynnsammare system än idag. Fram till slutet på 80-talet nånting. Tror Norge har samma än idag. Bror min bor där men diskuterar inte sånt.

Det finns ju norrmän som läser här samt folk som bott eller bor där. Kanske kan bekräfta/dementera?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nån har förklarat det tidigare i tråden men jag minns inte vem. @JPT , kanske?
Vi har väl haft både 50 och 100% avdrag på räntan. Kvitta bort den? Inte riktigt. Man drog hela eller halva räntan på bruttolönen och skattade på återstoden. Det borde lindra marginalskatten rejält och vad jag förstår ett, för låntagaren, gynnsammare system än idag. Fram till slutet på 80-talet nånting. Tror Norge har samma än idag. Bror min bor där men diskuterar inte sånt.

Det finns ju norrmän dom läser här samt folk som bott eller bor där. Kanske kan bekräfta/dementera?

Nej, nej nej.

Principen var likadant tidigare som idag, man slipper betala skatt för ränteutgifter men du har knappast 50% eller 100% skatt på din lön.
Inte heller hade din pappa 100% skatt på sin lön. Möjligen om han hade hög lön kan han ha haft 50% eller rent av lite till.

Men en vanlig arbetare betalade inte 50% marginalskatt på sin lön. Punkt! Han betalade även då i storleksordningen 30% och det var alltså 30% av rätan han slapp betala.

Blanda inte ihop vanligt folk med vad några extremt högavlönade direktörer betalade i skatt.
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Möjligheterna till ränteavdrag har minskat sedan 1980- talet. 1980 till 1982 kunde räntorna dras av mot marginalskatten som i genomsnitt var mellan 60 och 70 procent. Värdet underskottsavdragen begränsades 1983 till 50 procent, för att 1989 och 1990 ytterligare redu- ceras till 45 respektive 35 procent.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nej, nej nej.

Principen var likadant tidigare som idag, man slipper betala skatt för ränteutgifter men du har knappast 50% eller 100% skatt på din lön.
Inte heller hade din pappa 100% skatt på sin lön. Möjligen om han hade hög lön kan han ha haft 50% eller rent av lite till.

Men en vanlig arbetare betalade inte 50% marginalskatt på sin lön. Punkt! Han betalade även då i storleksordningen 30% och det var alltså 30% av rätan han slapp betala.

Blanda inte ihop vanligt folk med vad några extremt högavlönade direktörer betalade i skatt.
Förmodligen var min förklaring undermålig och vi pratar därför förbi varandra. Veteranerna (de finns ) på forumet borde styra upp! Hörde ett radioprogram om det där och de konstaterade att det har aldrig varit och kommer aldrig att bli så gynnsamt som på 70-talet.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ränteavdraget infördes för första gången 1979, och då gick det att göra avdrag med upp till cirka 50 procent av räntekostnaderna. I samband med skattereformen 1990/1991 sänktes reduktionen till 30 procent.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Förmodligen var min förklaring undermåliga lig och vi pratar därför förbi varandra. Veteranerna (de finns ) på forumet borde styra upp! Hörde ett radioprogram om det där och de konstaterade att det har aldrig varit och kommer aldrig att bli så gynnsamt som på 70-talet.

Det var extremt gynnsamt ifall man var direktör med extremt hög lön.


1979 var marginalskatten för de högst betalda 87%, dvs dom betalade bara 13% av räntan. Men jag känner ingen som hade så hög lön, mina föräldrar betalade väl runt 30% skatt så dom fick betala ca 70% av räntan.
Precis som du antagligen gör idag.
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ränteavdraget infördes för första gången 1979, och då gick det att göra avdrag med upp till cirka 50 procent av räntekostnaderna. I samband med skattereformen 1990/1991 sänktes reduktionen till 30 procent.

Ok, då var det ju mindre gynnsamt än jag först skrev. För extremfallet med rejält hög lön och 87% marginalskatt men bara på 50% av räntan så slapp han alltså betala 43,5% av räntan?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
1980 till 1982 kunde räntorna dras av mot marginalskatten som i genomsnitt var mellan 60 och 70 procent.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Högsta marginalskatten i Sverige nåddes 1979 då den var på hela 92 procent inklusive konsumtionsskatter.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
När?
Frågar eftersom alla minns räntan men inte de oerhört förmånliga avdragsreglerna.
92 eller 93. Och vad jag kommer ihåg (som flera andra har skrivit) så låg avdragen på 30 eller 35% av räntan, ungefär som idag.

Och det 20 år gamla huset jag köpte kostade 475000kr, och jag hade en hiskeligt hög lön på 13-14000kr i månaden på ett heltidsjobb...

Räntorna är billiga idag, men boendekostnaderna är högre totalt sett. Kanske inte i procent av lönen, men i kronor och ören.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top