Med den låga räntan som är nu så finns det ingen anledning att amortera då det är betydligt bättre att lägga amorteringspengarna på något med högre avkastning. Inga problem att lägga dem på fonder eller dylikt där det gör större skillnad.
Så gör jag åtminstone till den dag banken begär något annat.
Och sedan alltid se till att huset/lägenheten är värd mer än vad man har lånat till, och se till att inte vara fullbelånad. Jag renoverar/bygger nytt för att öka värdet utan att låna till, på det viset har jag ett överskott om jag behöver sälja. Visst, ett resonemang med vissa fallgropar till viss del men en del verkar vara fullbelånade på sina hus och hittar de en lucka så lånar de till och köper ny fläskig bil för pengarna.
Det kan ju funka men jag skulle inte sova så gott om nätterna.
Skulle bostadsmarknaden fallera är jag säkert körd ändå om värdet minskar med 30% men då är det skönt att inte vara maxbelånad.
Ett gammalt inlägg så här 6 år senare...
Bor kvar i samma hus men har köpt till föräldragården samt någon form av fritidshus som byggs om till året runt-boende, detta är dock ren försäljning.
Men jag fortsätter precis som tidigare, har bundit upp merparten av lånen på lång sikt till extremt låg ränta så amortering är fortsatt noll.
Vid en kontroll av värderingarna på fastigheterna så är jag belånad till 50% av värdet vilket känns väldigt bra. Det är dessutom gamla värderingar och skulle jag värdera upp mitt bostadshus idag så skulle det hoppa upp till det dubbla efter att ha gjort större ingrepp och renoveringar men det känns bortkastat att värdera om jag ändå inte ska låna.
Kollade på skoj för någon vecka sen hur mycke man skulle kunna låna till typ husköp me dagens inkomst... Å de va som jag misstänkte bedrövligt lågt då... Ändast 60.000 då... Spelade ingen roll hur mycke man la i kontant.. Me andra ord är kreditvärdigheten baserad på inkomst, inte betalnings förmåga..
Undra vart samhället me kreditvärdigheten är på väg... Inte undra på att marknaden för typ sms lån me sky höga räntor blomstrar..
Kreditsamhället är ett jävla gissel, folk springer och köper ALLT på kredit. Bil, båt, mc, tv osv.
Pratade med en vapenhandlare om hur galet mycket pengar folk lägger på ett nytt gevär och sikte och han sa att uppskattningsvis är det typ en tiondel som köper kontant, resten tar deras "räntefria" avbetalningar.
Jag är inte så gammal tycker jag, snart 40, men tillhör tydligen den gamla skolan som vägrar ge mig in i kreditträsket annat än när det gäller fastigheter.
Jag får betala extra för att slippa ha kredit på mina kort för kreditkort är gratis men debitkort kostar extra. Till och med på företaget, där kändes det som att banken tyckte jag var var helt ute och cyklade för att jag inte ville ha en kredit på 250k på kortet, det kostade ju ändå inget...
Jag betalar också så mycket jag kan med kontanter och vissa tycker det är skitbra och andra skitdrygt. Idag ska jag betala en begagnad såg för 22k kontant och säljaren gillade det.
Om folk fortsätter i samma anda som idag så har vi snart ett kontantfritt samhälle och då blir man jäkligt känslig anser jag. Cash is king, fortfarande.