Borgarna

Status
Ej öppen för fler svar.

theOLDgaylord

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
honda
Svenska avundsjukan kallas det du verkar ha drabbats av.[/QUOTE]

där kom det, fan va jag har väntat på att någon skall yttra dessa världsberömda ord:tummenupp

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Wagge skrev:
2476515 :fakta :mattias

Vill man ägna sig åt en hobby som man vet är riskfylld så får man ju betala för vad det kostar, det känns ju faktiskt fel att Agda 65, eller nån stackars ensamstående förälder ska finansiera en del av min hobby, då är det ju bättre att dom som har samma hobby som mig hjälper till att finansiera de kostnader som skapas.

Varför är det alltid så jäkla synd om Agda 65 eller den ensamstående föräldrern som aldrig vill betala för någon annan?, båda två får väl säkert en hel del bidrag eller hur Jag vill inte betala för Agdas nya tänder eftersom hon käkat godis hela sitt liv så hon får väl dricka sig mätt på vårdhemmet, och de där ensamstående föräldrarna skulle väl tänkt på finansieringen av sitt barn innan de började ha sex eller skilde sig...

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Mona skrev:
2476476 Jag vet inte hur det är i alla sporter men jag tävlar fälttävlan och betalar en höjd premie, enbart pga det, i min sjuk- och olycksfallsförsäkring. Trots att jag aldrig varit med om en olycka. Jag gissar att det finns fler "högrisksporter" som genererar en förhöjd försäkringspremie.

Jo, förvisso - men om ngt händer så betalar den ut högre Basbelopp som skadeersättning, lönebortfall, medicin, sjukhusavgiften mm. Den betalar inte din sjukhusvistelse, detta går via den allmänna sjukvården.

Jag sysslar själv med högrisksport och den extra försäkringen ligger endast på 120:-/månad och har då högsta basbeloppet. Jag tycker det är värt varenda krona.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Wagge skrev:

Vill man ägna sig åt en hobby som man vet är riskfylld så får man ju betala för vad det kostar, det känns ju faktiskt fel att Agda 65, eller nån stackars ensamstående förälder ska finansiera en del av min hobby, då är det ju bättre att dom som har samma hobby som mig hjälper till att finansiera de kostnader som skapas.
Nej nej, du har fattat det här helt fel. Det är andra som skall täcka sina egna kostnader fullt ut, dvs skall betala vad det kostar. Inte jag!

Fattar du nu?

Snuttan

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
röd å vit...
Woofer skrev:
2476371
Angående fastighetskatten... visst den blir slopad men det kommer slås ut på
kommunskatten. Iofs fler som kommer betala den då... men va fan. Jag som bor i hyreslägenhet vill fan inte betala till er som bor i hus m.m.

Har du inte förstått att du via hyran är med och betalar fastighetsskatt??? ALLA boendeformer beskattas - hyresrätt, bostadsrätt och villor. Möjligen kan du komma undan om du tältar...

Hårding skrev:
2476561 Varför är det alltid så jäkla synd om Agda 65 eller den ensamstående föräldrern som aldrig vill betala för någon annan?, båda två får väl säkert en hel del bidrag eller hur...

Som ensamstående förälder är väl jag rätt onormal. Får inte ett enda bidrag förutom barnbidragen, vilka jag inte bett om. De betalas ut i alla fall. Inget bidragsförskott eller underhållsstöd, barnens pappa har sämre ekonomi än jag. Och har jag satt barn till världen försörjer jag dem också själv. Jag var en som tänkte på det före jag hade sex. Och vad gäller Agda så vill jag inte betala för hennes tänder om jag kan slippa.

P.S. Det är inte synd om mig! D.S.

Last edited:

theOLDgaylord

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
honda
fan va skoj det är med politik! ordet politik både upprör och engegerar, också säger merparten att dom inte är ett dugg intresserade av det.:)

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Masen skrev:
2474829 Gött alla ni som röstade på alliansen.
Nu kommer premierna höjas dryga 2000 kr på en sporthoj:mad: . Börjar ångra sig???:confused: :va

Inte det minsta även om så vore fallet. Prioriterar Sverige framtid långt före att egoistiskt låta andra betala för mitt hojåkande.

/Olzki

zeetX

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
R1
sege skrev:
2476124
Själv firade jag med en liten flaska champagne och några djungeltjut. Tjock-Göran avgick, det har jag väntat på. Bara det är värt minst 3000:-/månad i höjd försäkringskostnad.

Varsågod.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
gaylord skrev:
2476594 fan va skoj det är med politik!

Japp! :tummenupp

Och jag väntar fortfarande på att du ska motivera vad som är så märkligt med att Reinfeldt blir statsminister i en majoritetskoalition med tanke på att sossarna haft 100%:igt ministerinnehav trots att de inte haft ens egen majoritet sen 60:talet....

"Rask"

Guest
Vilket j-vla gnäll!
Vart finns rättvisan i att han/hon som går på bidrag eller har ett vanligt jobb skall ha samma standard som han/hon som nu mera är rik efter att ha slitit med sitt egna företag i flera år :va
Alla som är arbetsföra har samma möjligheter att komma vart de vill i livet :mattias
Ni gnäller om att ni inte vill betala Astrids tänder men vill hon betala alla trafikolyckor? Slipper hon det så kanske hon har råd att köpa nya tänder istället.

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Hårding skrev:
2476561 Varför är det alltid så jäkla synd om Agda 65 eller den ensamstående föräldrern som aldrig vill betala för någon annan?, båda två får väl säkert en hel del bidrag eller hur Jag vill inte betala för Agdas nya tänder eftersom hon käkat godis hela sitt liv så hon får väl dricka sig mätt på vårdhemmet, och de där ensamstående föräldrarna skulle väl tänkt på finansieringen av sitt barn innan de började ha sex eller skilde sig...
Du tycker alltså att de som har det taskigt ställt ekonomiskt ska hjälpa till att finansiera din hobby?

Rask skrev:
2476711
Vart finns rättvisan i att han/hon som går på bidrag eller har ett vanligt jobb skall ha samma standard som han/hon som nu mera är rik efter att ha slitit med sitt egna företag i flera år :va
:fakta

Rask skrev:
2476711Ni gnäller om att ni inte vill betala Astrids tänder men vill hon betala alla trafikolyckor? Slipper hon det så kanske hon har råd att köpa nya tänder istället.
:mattias

Last edited:

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Wagge skrev:

Verkar som att många alliansröstare här på forumet försvarar sin röst med att det är så synd om någon småbarnsförälder ska betala för deras mc-intresse... Sen att många småbarnföräldrar kanske rentav får det sämre ekonomiskt av detta regeringsskifte verkar inte vara så noga. :confused: Dubbelmoral eller hyckleri ja bestäm själva... Men vi vet ju inget säkert iofs så man får väl iaf hoppas på det bästa...:nicka

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
K.L skrev:
2476733 Sen att många småbarnföräldrar kanske rentav får det sämre ekonomiskt av detta regeringsskifte verkar inte vara så noga. :confused:

Kan du utveckla detta, ngt konkret som verkligen kommer göra det sämre för JUST ensamstående föräldrar.

Mr. Me

var är sommarn
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Ingen
K.L skrev:
2475969 I landets tio kommuner med rikaste invånarna har moderaterna fått mest röster och i dom fem med dom fattigaste invånarna har sossarna fått mest... Dom siffrorna talar ju ett tydligt språk eller...:confused:

Ja det gör det. Dom i dom fattigare kommunerna vill att vi andra ska betala för dom. Medans de i de rika kommunerna vill behålla sina pengar som DE SJÄLVA har tjänat och kan ta ansvar för sina utgiffter och betala själva när de vill ha nåt.

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Det är ganska så svårt att nu i förhand veta vilka som kommer att få det bättre och vilka som kommer att få det sämre. Folk som idag är arbetslösa trots att de kan arbeta kommer antagligen att få det sämre, men jag vet inte om just småbarnsföräldrar i allmänhet kommer att få det sämre? Finns det något som tyder på det, i så fall vad? Jag tror i alla fall att generellt sett så kommer de som arbetar att få det bättre, höginkomsttagare som låginkomsttagare. Det stora frågetecknet för mig är om sjuka och äldre kommer få det bättre, sämre eller likadant som nu? Jag hoppas i alla fall på det bättre. Jag tycker i alla fall att ALLA ska hjälpa dem som inte KAN klara sig själva, som barn, gamla och sjuka, tyvärr så finns det personer som utnyttjar systemen och det måste man lösa på något sätt. Förslag?

Jag själv studerar och kör sporthoj, jag kommer förmodligen att få det ännu svårare att finansiera mitt MC intresse p.g.a höjd försäkring, men det känns inte mer än rätt eftersom det inte är en rättighet att köra MC.

Last edited:

zeetX

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
R1
Det skrivs mycket om att man inte vill att andra ska subventionera "vårt" intresse att köra motorcykel (ja, köra motorcykel - i motsats till att åka) motorcykel som customåkarna sysslar med), men det är väl det som hela samhället, det nuvarande civiliserade, bygger på - att arbeta för att komma framåt som samhälle, inte en och en var för sig. Det har ju provats tidigare under historien utan vidare lyckat resultat. Det finns ingen som idag lever i en egen liten kokong utan att påverka eller påverkas av andra människors beslut eller göranden och låtanden. Därmed måste de fråga sig (enligt min ringa mening) som är för detta om den lön de själva uppbär för sitt arbete verkligen är dem förtjänt, eller motverkar det i själva verket hela samhällets inriktning och grund. Alltså de av er som har så goda löneförutsättningar att ni utan problem klarar av en sådan här ökning av kostnader och ni gärna tar det för att ni anser att ingen bör/ska betala något för någon annan. Då borde ni kanske fundera lite på vad konsekvenserna av detta skulle innebära för alla andra också, inte bara för er själva.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Mr. Me skrev:
2476758 Ja det gör det. Dom i dom fattigare kommunerna vill att vi andra ska betala för dom. Medans de i de rika kommunerna vill behålla sina pengar som DE SJÄLVA har tjänat och kan ta ansvar för sina utgiffter och betala själva när de vill ha nåt.

Kan det ha något att göra med det faktum att glesbyggdskommunerna tar kostnaderna för kull efter kull med grundskoleelever som sedan läser på högskola och flyttar till storstadsregionerna där de sedan betalar skatt.
Lite som att fotbollsklubbar kan vilja få en del av kakan när deras talang säljs till de europeiska storklubbarna efter att ha fostrats i moderklubben sedan barnsben.

Eller att vissa gledsbyggsregioner försörjer landet med naturresurser, vattenkraft, trä, malm som lågbetalda arbetare förädlar för att sedan ge stora intäkter till företagen som har huvudkontor i storstäderna!?

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
zeetX skrev:
2476772 Det skrivs mycket om att man inte vill att andra ska subventionera "vårt" intresse att köra motorcykel (ja, köra motorcykel - i motsats till att åka) motorcykel som customåkarna sysslar med), men det är väl det som hela samhället, det nuvarande civiliserade, bygger på - att arbeta för att komma framåt som samhälle, inte en och en var för sig......
Det är faktiskt ingen rättighet att ha ett dyrt intresse...

Jag hade gärna velat ha en helikopter att flyga omkring i, men jag har faktiskt inte råd...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM